Thomas Magnusson: ”Stoppa barnsexförbrytare”

Thomas Magnusson, ordförande i Hallands Ridsportförbund, sätter ner foten. Detta efter att ytterligare en person inom ridsporten häktats misstänkt för sexualbrott mot barn. I sitt debattinlägg lägger han fram flera konkreta förslag på hur barn och ungdomar inom ridsporten bör skyddas.

Jag har tyvärr förstahands erfarenhet av frågan, Inga övergrepp eller så efter polisutredning . En tjej i 14 års åldern kom till mig för att prata ut om att hennes pojkvän gjort slut dagen innan midsommar. Vi satt och pratade några timar innan vi gick var till sitt. Hon berättade allt för sin sin tvillingsyster. På midsommar morgon när jag sätter ut skyltarna för våran tävling hittar jag henne hängandes från en en järnvägsbro. Systern anklagade mig och sade att jag kunde gjort mer, och jag svarade att visst, jag kunne hållit om henne och så där, men var rädd för konsekvenserna det kunde iinnebära enbart att röra vid henne. Vet inte om en lång kram eller så skulle räddat henne. det vet bara hon och gudarna.
Jättetråkigt, det du varit med om. Det är ett senario som tex lärare behöver hantera dagligen. Hur kan man trösta och stötta, utan att det ska kunna missuppfattas. Jag arbetar med förskollärare studenter och där är det fåtal manliga studenter som blir kvar eftersom de känner sig utsatta gällande sitt yrkesval.

Många av dem undviker att ha barn i knät etcetera. Men deras och dina känslor kan inte hamna i förgrund framför det faktum att barn är extremt utsatta och vi behöver genomföra alla förebyggande åtgärder, och prata om problemet.

Utsattheten finns i alla åldrar både hos män och kvinnor, inte bara hos "BARN", det är förkastligt oavsett vart det händer, även i skola eller arbetslivet. Shame on those som inte fattar detta, och enbart drar det till barn i rid verksamhet. Gymnastiken och konståkning är väl de perfekta jämförelserna med alla de skandaler de sporterna har bidragit med genom åren. Förkasteligt oavsett vilken sport och ålder.
Vi fattar det, men nu diskuteras barnsexförbrytare och sexuella övergrepp mot just barn och då börjar man inte dra in vuxna i den diskussionen- på det viset just du gjorde.

Jag har tyvärr förstahands erfarenhet av frågan, Inga övergrepp eller så efter polisutredning . En tjej i 14 års åldern kom till mig för att prata ut om att hennes pojkvän gjort slut dagen innan midsommar. Vi satt och pratade några timar innan vi gick var till sitt. Hon berättade allt för sin sin tvillingsyster. På midsommar morgon när jag sätter ut skyltarna för våran tävling hittar jag henne hängandes från en en järnvägsbro. Systern anklagade mig och sade att jag kunde gjort mer, och jag svarade att visst, jag kunne hållit om henne och så där, men var rädd för konsekvenserna det kunde iinnebära enbart att röra vid henne. Vet inte om en lång kram eller så skulle räddat henne. det vet bara hon och gudarna.
Nu kan jag inte vara tyst längre, glöm inte att du inte har varit helt anonym på forumet. Jag vet vem du är och att du har livlig fantasi. Jag har bott på samma ort som dig när detta ovan inträffade och att du har mage och sitta och ljuga om din roll i en människas tragiska bortgång är helt ofattbart! Skäms på dig! 🤬

, inte bara hos "BARN",

Men ursäkta?!!

:wtf::yuck::rage:

"BARN"?!!

Barn. Punkt. Dom är barn. Fy fan vad äckligt att du ger dig in i en sån här debatt med den här vinkeln, sen nån story om att du tröstade en 14-åring som sen tog livet av sig? Hur gammal var du själv då? Vuxen man? Du hade kunnat ringa föräldrar, soc, bup, vården, tjejjouren. Din kram hade verkligen inte räddat henne, förmodligen motsatsen.

Uuuuuääääääärgh

Nu kan jag inte vara tyst längre, glöm inte att du inte har varit helt anonym på forumet. Jag vet vem du är och att du har livlig fantasi. Jag har bott på samma ort som dig när detta ovan inträffade och att du har mage och sitta och ljuga om din roll i en människas tragiska bortgång är helt ofattbart! Skäms på dig! 🤬
Det jag beskriver hände i Norge på tidigt 80 tal, tjejen (om det är samma) du refererar till kände jag inte så väl annat än att vi hälsade då vi var i stallet. Tyvärr samma tragiska öde, men med 15-16 års mellanrum.

Inte för att jag tror att det hade varit det avgörande men måste bara säga att det finns kramar och det finns "kramar". Normalt sätt så känner man skillnaden. Jag iallafall tycker inte det är svårt att se skillnad på omtanke och andra intentioner.

Ska man gå på det så gäller det för övrigt isåfall allt och alla oavsett ålder och kön, självklart tycker jag att man kan visa omtanke och stötta någon genom att hålla om personen om den inte visar att den inte vill och drar sig undan.

Så du har alltså lyckats vara engagerad både i en klubb i Norge och en klubb i Sverige som arrangerat tävlingar på midsommarhelgen (fast i Norge är det på en arbetsdag) och där en 14-åring valt att avsluta sitt liv genom att hänga sig från en järnvägsbro? Vad är oddsen liksom…

Så du har alltså lyckats vara engagerad både i en klubb i Norge och en klubb i Sverige som arrangerat tävlingar på midsommarhelgen (fast i Norge är det på en arbetsdag) och där en 14-åring valt att avsluta sitt liv genom att hänga sig från en järnvägsbro? Vad är oddsen liksom…
Tävlingen i Norge råkade bara infalla på St. Hans det året alltid 22 juni. Med det svenska systemet är ju alltid Midsommar förlagd till en helg. Om du tror dig veta vem jag är så vet du även vi alltid hade en Reg hopptävling för ponny på lördagarna och för häst på söndagarna under hela 90 talet medan jag var aktiv. Flera år sköt vi dock upp ponny till helgen efter beroende på hur många klubbar som ville ha ponny tävlingen på midsommar vid OP´s årsmöte där vi spikade tävlings kalendern.

Oddsen torde väl var ungefär de samma som vad jag hörde på P4 för någon månad sedan, en kille som köper och flyttar in i en lägenhet och hittar en bröllops bild från 50 talet på sin far och mor hängande på väggen. Grannen bredvid kom väl ihåg dem, men sade att de flyttade ut efter någon månad efter de giftes.

Senast ändrad:
Tävlingen i Norge råkade bara infalla på St. Hans det året alltid 22 juni. Med det svenska systemet är ju alltid Midsommar förlagd till en helg. Om du tror dig veta vem jag är så vet du även vi alltid hade en Reg hopptävling för ponny på lördagarna och för häst på söndagarna under hela 90 talet medan jag var aktiv. Flera år sköt vi dock upp ponny till helgen efter beroende på hur många klubbar som ville ha ponny tävlingen på midsommar vid OP´s årsmöte där vi spikade tävlings kalendern.

Oddsen torde väl var ungefär de samma som vad jag hörde på P4 för någon månad sedan, en kille som köper och flyttar in i en lägenhet och hittar en bröllops bild från 50 talet på sin far och mor hängande på väggen. Grannen bredvid kom väl ihåg dem, men sade att de flyttade ut efter någon månad efter de giftes.
Alltså extremt låga odds..konstigaste jämförelsen för övrigt jag läst på länge.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Hund i bil
  • Nosework-tråden

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Nääär vänder det?

Hästrelaterat