Thorowgood T4 & T6

Sv: Thorowgood T4 & T6

*knapplån*

Någon som vet hur lång anläggningsytan är i Thorowgood allround låg manke 17,5?

Kl*

Hakar på denna tråd, undrar lite över Griffin T4 allround-låg manke? Någon som har denna sadeln?

Hurdan är den? passform? komfort?

Passar den till ponny som är bred över ryggen, ca 120 grader, normal hög manke och får spikrak rygg vid arbete i form.

Idag hämtade jag min sadel. T4 young rider.

Provade den lite snabbt nu innan jobbet när hästen gick i hagen. La en tunn filt under sadeln. Den passade bra tyckte jag. Låg emot jämt under bogbladen. Lagom svängd över ryggen.

Är den svängd eller rak i bommen? Vad har din häst för rygg? Och om du (kan) jämför med andra märken, hur vid är den utan fish?

Jag klurar ju på en YR till ponnyn, men gamla YR var alldeles för svängda i bommen.

Hej.

Jadu, tycker alltid det är svårt att förklara något skriftligen. Därför finns bilderna till hjälp men det räcker ju inte alltid det förstår jag!

Min häst har väl en normal rak rygg i förhållande till att hon är överbyggd bak och har liten manke. Min dressyr sadel är en Isabell Werth wintec luftstoppad och den är ju åt det rakare hållet. Har det vidaste järnet i.

Jag har XV på min ponny. Har inga fishinlägg i. Den sitter åt fint som den ska. Inte för tajt, så har man ännubredare häst så skulle det kanske också funka! Allt är ju i förhållande till... Men jag skulle inte säga att den är alldeles för svängd i bommen.

Hoppas du fick svar på något. :D

kl

jag har skaffat haflinger/cob modellen (finns den kvar eller blandar jag ihop ngt?) köpt på rean.
Den är xxvid och kommer passa perfa på mina breeda pållar :D

T6 funkar inte på en sån rygg. Min grabb hde sån rygg och bossarna var alldeles för takformade för att fungera på en platt rygg. T4 låg är nog det bästa alternativet. Om du behöver brett så funkar även Wintec wide bra till såna ryggar, den sadeln är ännu skönare, tycker jag.

Jag har också en omusklad unghäst med en bred, platt och till synes spikrak rygg. Har absolut övervägt en T6 hopp, men då låter det ju som om jag ska ha en T4, låg manke istället? :confused: Problemet där blir väl då att min häst verkligen INTE har en LÅG manke. Hmmm?

Vilken Wintecmodell är det du pratar om i wide och är den alltså också RAK i bommen och bra för vida ryggar??

kl

jag har skaffat haflinger/cob modellen (finns den kvar eller blandar jag ihop ngt?) köpt på rean.
Den är xxvid och kommer passa perfa på mina breeda pållar :D

Jag vet inte om den finns kvar, den finns ju inte hos hööks längre iaf. Men den gillade jag verkligen. Raak, och vid. Synd den 'bara' fanns från 17"

Undrar också om T6 dressyr är rakare än T4? Ingen som vet?
Har en T4 normal manke nu, men upplever den som lite för svängd till pålles väldigt raka rygg. Får inte riktigt klämm på fishen heller, verkar som om den kommer ner mer på mitten när jag sätter i den!

japp den är redigt stor i sitsen men det tar jag nu eftersom den passar så j*kla bra på flera av mina hästar

radon: ingen aning! Hur mäter man det? :o

Jo, stor för mig med, men gick att leva med. Blev dock för lång för den hästen jag provade på då, men ändå ganska kort (den hästen var hyperkort dock)

Vet inte om den inte finns mer eller om Hööks bara slutat med den?

Om jag inte är helt ute och reser så har jag för mig du sa att den sadel jag köpte är en av de "bredare" man kan köpa? stämmer det eller yrar jag som vanligt? :o :D

Undrar också om T6 dressyr är rakare än T4? Ingen som vet?
Har en T4 normal manke nu, men upplever den som lite för svängd till pålles väldigt raka rygg. Får inte riktigt klämm på fishen heller, verkar som om den kommer ner mer på mitten när jag sätter i den!

alltså blir den mer svängd när du sätter i fishinläggen??

Alltså, nu blev jag osäker om jag satt fishen rätt! För på bilden ska den ju ligga längs med sidan, men jag har nog stoppat dem i ett annat hål bakom manken mot bossan! (Omstoppningshål kanske, eller vad är de till för?)
Känner mig lite dum faktiskt:angel: Får nog montera itu den igen!!

Nej, hålet var som jag trodde. Fast man lägger ju i fishen mot manken, såg att det kunde missuppfattas i förra inlägget.
Är det bara jag som upplever Griffin som lite svängd?

Liknande trådar

Utrustning Såg en annons på en T4 och läste mer om sadeln på Hööks webplats. Konstaterade att det bara finns koppjärn upp till XW till sådan...
Svar
2
· Visningar
1 788
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Pass förvaring