Thrush Buster

Glamoroza ox

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp!

Min fölunge har fått hålväggar i båda framhovarna och min hovslagare sa att jag skulle köpa Thrush Buster & använda det.
Sagt & gjort, jag åkte iväg & köpte TB, men nu till frågan!

På flaskan så står det,
Bruksanvisning:
Applicera 1 gång i fuktiga miljöer och 1 gg/varannan vecka i torra miljöer.

Nu är det ju snö & slask så jag antar att det räknas som fuktiga miljöer:angel:
Alltså, ska jag endast hälla på TB 1 GÅNG & aldrig mer el. 1 gg/dag, -1 gg/vecka, -1gg/månad ???

Någon som kan svaret ??

Sv: Thrush Buster

När jag använt det, vid stora sprickor och vid stråle så har jag tagit det 1 gång varje dag! Brukar lägga på det innan jag tar in henne i boxen på kvällen. så det hinner gå in ordentligt!

Använd så länge flaskan räcker eller tills nästa besök av hovslagaren.Då kan han se om det gjort nytta.

Okey!

Han (hovslagaren) kommer, om inget annat sker, den 7 januari.
Har fölungen problem med hålväggar är det nog bra ide att verka den med kortare intervall.
Just för att komma ikapp ev snedslitningar,grusinpackningar och obalanser.
Att vänta till januari låter lite långt..
Snabbaste sättet att komma ikapp ev grusinpackningar och röta/hålväggar är att verka ofta och lite.
Jag hade verkat den i "halvtid",dvs om en 4 veckor.:idea:

När vår Loppa haft hålvägg så har jag hällt i lite TB för att sedan packa in bomull i hålet. Sen har jag bytt varannan dag(om bomullen suttit kvar vill säga) Jag tänker att jag inte vill rota i det för mycket utan T-B får verka inne i hoven.

Har fölungen problem med hålväggar är det nog bra ide att verka den med kortare intervall.
Snabbaste sättet att komma ikapp ev grusinpackningar och röta/hålväggar är att verka ofta och lite.

Ursäkta ts om jag tar tillfället att fråga Lilla Skutt en sak men kanske är frågan relevant för dig också? :)

Jag har en vuxen häst som verkar ha lite benägenhet att få lamellrandsröta, speciellt så här höst/vintertid. Har dock med hjälp av min hovslagare alltid fått bort det innan det gått för långt.

Kan man på något sätt förebygga/förekomma detta gissel? Min häst hade det förra vintern men hovslagaren rensade upp och jag höll rent och behandlade med bl a Trush Buster så det försvann faktiskt ganska snabbt.

Är det en god idè att när hösten börjar närma sig (här i skåne med regn, regn och lera :mad:) börja behandla lite i förväg med t ex Trush Buster eller något annat svamp och bakteriedödande?

Nu menar jag förstås inte varje dag som när det verkligen uppkommit de där skårorna i lamellranden etc men kanske lite då och då?

Tjära? Kan det vara förebyggande för hovarna i fuktiga/leriga miljöer? Man tjärar ju bryggor för att det inte ska bli röta :D

Använd handskar - det innehåller formaldehyd!

Japp, läste på TB`s innehållsförteckning och googlade på de olika grejorna som finns i & blev :eek::eek: , vågade knappt ta i flaskan!

Har varit försiktigt & av någon konstig anledning så läste jag för fösta gången ovanstående INNAN jag stoppade ner näsan för att lukta på innehållet:o

Kanske var extra försiktigt för att jag ammar.

Förmodligen får jag ringa hovis i halvtid som du kallar det för fölets hovar växer grymt snabbt. Har redan verkat henne 2 ggr & hon blir 6 månader nu 20 nov.

Hovis verkade upp lite så att det inte ska bli en för stor ficka som det kan samlas skit (grus/lera/bajs/etc.) i.

Vet inte om hon (fölet) har ont i hovarna & därför går lite dumt för hon hade slitit F-hovarna ganska konstigt & bena ser lite "ko-hasig" ut el. )( <--- sådan. Inte riktigt så grovt, men ni förstår kanske vad jag menar.

Fast nu när jag kollade på bilder i somras så ser jag att vinklen var lite sådan redan då, men det ser inte SÅÅ illa ut där. Kan ju vara vinterpälsen som förvillar lite.

Ursäkta ts om jag tar tillfället att fråga Lilla Skutt en sak men kanske är frågan relevant för dig också? :)
Ingen fara, bara bra att flera kommer med tankar & fundering. :idea: Man tänker ju inte på allting själv jämt & då är det bra att "låna andras hjärnor" ibland :D

Är det en god idè att när hösten börjar närma sig (här i skåne med regn, regn och lera :mad:) börja behandla lite i förväg med t ex Trush Buster eller något annat svamp och bakteriedödande?
Nu när jag var & köpte TB så köpte jag även "Hovdesinfektion".
Trodde inte Hööks hade TB så jag tog den flaskan istället, men såg sedan att det fanns TB i hyllan så jag köpte båda.
På flaskan står det; "En effektiv men ändå skonsam vattenbaserad produkt som används för att förebygga mugg, spruckna ballar & stårlröta"
Kanske är en bra sak, någon som provat ?

Nu menar jag förstås inte varje dag som när det verkligen uppkommit de där skårorna i lamellranden etc men kanske lite då och då?

Tjära? Kan det vara förebyggande för hovarna i fuktiga/leriga miljöer? Man tjärar ju bryggor för att det inte ska bli röta :D

Mer input ?! :banana:

Hovisen på min klinik som jag använt vid problem varnade för att använda TB under längre tid. Tydligen han F.hyden ge motsatt effekt och skada vävnaden om den används för länge. Han rekommenderade också handskar då den är cancerframkallande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka