Thule Diamant

TheRedLightning

Trådstartare
Hej där,

Jag har funderat att skaffa mig Thule Diamant när det blir dags för mig att skaffa häst. Vad vet ni om släpet? För- och nackdelar? Köregenskaper osv?
Det som fångat mitt intresse av den modellen är just fronturlastningen och panikbommarna.

Först var jag inne på en Boj, men sen de gick i konkurs så känner jag mig lite tveksam till dem, plus att jag inte hittat en Boj med fronturlastning heller.

Eller ska man satsa på att köpa en lastbil istället för ett släp att dra efter bilen? Dock blir det ju ett fordon till att serva. Vilket är bäst? Jag har BECE i körkortet.

Tacksam för svar.

Sv: Thule Diamant

Jag har haft mitt i drygt ett år nu, och både hästen och jag är jättenöjda.

Nackdelen är att sadelkammaren är trång om man använder den, men jag prioriterade att kunna öppna luckan ovanför fronturlastningen när man står still t.ex. på tävling. Använder inte fronturlastningen till vardags, men valde till den för att det känns bra att ha en "nödutgång" att ta till om det inte skulle funka bakåt t.ex. vid en olycka.

Aha, att sadelkammaren var trång visste jag inte. Hur trångt är det, så att man knappt får in en sadel eller?
Det är just det där att kunna öppna luckan som du nämner som fått mig att fast vid just den här modellen och söker nu mer info om den.

Vad drar du med för bil? Hur känns den på vägen?
Hur mycket får du lasta i din? Jag har inte riktigt förstått hur mycket de får lasta och vad deras totalvikt är osv. Misstänker dock att det beror på vad man vägt in den för.

Jag har en Star Trailer så den är lite äldre än Thule men samma transport.
Jag har fronturlastning och sadelkammare på min, älskar de smidiga panikbommarna och även bakbommarna är ju super!
Jag har aldrig haft några promlem med den, får ställa in bromsarna ibland bara.
Det enda som är lite - är att sadelskåpet är lite trångt om man har mycket grejor men jag får utan problem in min dressyrsadel i den.
Många andra märken har ju så att sadelskåpet tar massa plats för hästen inne i släpet och det tycker jag är värdelöst!!
Alla hästar jag har kört i min transport gillar den, den är ljus rymlig även för stora hästar och bra ventilation.
Jag är supernöjd med min transport! När det är dags att byta blir det en Thule.

Är sadelskåpet trångt om man t ex bara har sadel och träns där?
Hur är golvet? Jag har för mig att det inte var aluminium.

Det är bara lite meckigt att få in dressyrsadeln på bredden in i sadelkammaren så man måste vara extra noga med att ha ett rejält sadelskydd på sadeln så den inte blir repad. Hoppsadeln är lättare att få in. Dessutom är dörren till sadelkammaren inne i transporten, det är ju lättare om man kan öppna utifrån. Fast i sådana modeller tar ju sadelkammaren plats inne i transporten... Men det finns två sadelhängare och två tränshängare monterade i den. Själv har jag mest sadelkammaren som förråd för extragrimmor mm och har sadeln i bagageutrymmet i bilen om jag bara ska iväg på en lektion.

Jag har en Ford Kuga att dra med, släpet har 1990 kg totalvikt, så jag får lasta 1160 kg, om nu vikterna på pappret stämmer (har BE-kort). Men det finns olika totalvikter på den, 1500 vet jag finns också. Då blir maxlasten 670 kg om nu tjänstevikten är samma som på min.

Hur mycket din bil dra med ditt körkort måste du kolla också.

Oh sjutton, är dörren till sadelkammaren inne i transporten? Förvisso blir det lite svårare för tjuvarna att stjäla. Är det mycket utrymme framför hästarna om man t ex vill ta ut sadlarna osv innan man lastar av hästarna?

Jag har BE och jag har för mig att vår nuvarande bil (Subaru Legacy -05) får dra 1800 kg, så jag får aldrig lasta så kärran bakom blir tyngre än det. Dock ska vi nog byta bil till en som får dra 2000 kg.
Hade jag bara haft B, så hade jag inte ens fått dra kärran, då totalvikten överstiger vad bilen får dra på B (1470 kg). Det är så mycket lättare att hålla reda på allt nu när man har BE. ;)

Då bilen är min sambos så har jag funderat på att skaffa mig en Subaru Impreza, som får dra 1500-1600 kg beroende på vilken motor och det känns som om jag klarar att dra åtminstone en häst efter den bilen. Vill ha en liten bil som tar sig fram i alla väder när jag inte kan låna sambons bil. :)

Det blir ganska trångt, men det går. Har man dessutom hönät / hösegel blir det inte mer plats över precis ;)

Jag är jättetacksam för alla svar, nu har jag fått mig en funderare. Jag hoppas det kommer finnas ett sådant släp i min närhet när det börjar närma sig så jag kan åka och kolla på det, samt undersöka. :)

Jag stoppar in min dressyrsadel i skåpet utan större problem, men jag brukar ta ner sadelgjorden för den har jag hänger i stigbygeln och då blir det trångt.
Många andra transporter som har sadelskåp som tar ett hörn inne i transporten är inte speciellt rymliga de heller, då får man gå upp till en större vagn som är rundad framtill med större skåp.

Jag åkte på träning i torsdags och hade dressyrsadel, 3 träns, 2 grimmor, 2 grimskaft, 4 benskydd, täcke, hjälm, flugspray och 2 linor i sadelskåpet utan problem.

Jag drar min med en Volvo XC70.
De har trägolv, själv vill jag inte ha aluminiumgolv för då ser man inte när det börjar bli dåligt, det gör man med trä.

Det låter som man får hitta lösningen som kommer passa en själv när det väl är dags med andra ord.

Aha, fast blir aluminium dåligt då? Jag hade för mig att det var något som inte skulle bli dåligt. Fast i och för sig är det billigare att laga ett trägolv än ett i aluminium, om vi ska tänka ekonomisk. :)

Liknande trådar

Utrustning Hallon, Jag söker en hästtransport som har fronturlastning, boggie och är bekväm för hästen att åka i, sadelkammare är bara en bonus... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 033
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur