Thule släp+prisfråga på gamla enaxlade släp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 275
F

Frajda

Ngn som har ett sådant? Är du nöjd med det? Vill veta alla åsikter om dessa släp eftersom vi går i släpköpar tankar och funderar på just ett Thule. Vill byta ut vår gamla Kylinge kärra, ngn som vet vad man kan få för ett sånt förresten? Det är ett enaxlat släp från 87, i hyffsat skick (vi kör med det varje vecka så det är abslout körbart skick), nytt golv men väggarna behöver nog bytas/fixas till snart men inget akut. Tror ni att det går att lämna som inbyte eller är det för gammalt? Eller gårt det inte att sälja enaxlade släp numera? Blev lite blandade frågor här...:D

Sv: Thule släp+prisfråga på gamla enaxlade släp

Jag har ett nytt Thule Excellent! Finns inget att klaga på! hel perfekt! Kollade på hur många släp som helst men kom alltid "tillbaka" till detta!

Nu vet jag inte vad du vill ha för Thule-släp, excellent är ju ett av de störra men vet att även thule diamant är bra!

Vet inte riktigt vad det blr men har ju inte så stora summor att röra oss med så det blir väl ngt av de billigare versionerna. Vet inte vad de olika modellerna heter... Men vad bra att du var nöjd! Hur är det med låsanordningarna? Är det lätt att öppna och stänga luckan? Tittade på Ifor Williams oxå men det är ju rätt krångliga lås på de och jag vill att det ska gå smidigt eftersom jag ofta måste lasta själv och vi har några yngre lite ovana hästar som man inte vill krångla för länge med. Hur åker hästen? Verkar den trivas?

På vår transport är det mkt smidiga låsanordningar. Men en stallkamrat hade hemma ett av de billigare släpen (horseline/er?) och det skulle jag inte stoppa in min häst i, på det släpet var det typ en krok på varje sida som man stänger luckan med, förstår du vad jag menar? i den fastnade hästen med hoven när lemmen låg på backen:crazy:

Men nu när jag kollar Thules hemsida så stämmer inte den transporten vi såg med någon på sidan, konstigt! De ser fina ut allihop tycker jag!

Kanske ngn äldre modell, eller är den verkligen en Thule? Det billigaste (tittade på hemsidan) hette equiliner såg jag kan det varit det? Kan ju vara bra att veta. TRor jag fattar vad du menar, att låsanordningen som man stänger luckan med sticker upp på den delen av lämmen som hästen går på när man lastar? Så vill jag inte ha det... Egentligen blir jag glad om jag bara får ett boogiesläp så att pållen slipper åka i det vingliga enaxlade men ska man nu ända ta ngt på avbetalning så kan det lika gärna vara ett som är bra...

Jo jag är säker på att det var ett Thule men det var nog det där equiliner, men jag har för mig att det hade fönster... Iallafall ser de andra modellerna fina ut och för min del kan jag varmt rekomendera Thule!

Jag har Horselinern och är väldigt nöjd med den. Nu är jag inte riktigt med på vad ni menar med bakluckan och vart hästen ska ha fastnat.. När vi tittade på släpet så såg jag att där var 2 st metallplattor som skulle hålla luckan uppe, tyckte att det blev väldigt svajigt. Sa till försäljaren att jag inte tyckte om det, att jag ville ha den gamla varianten med "boxlås" som man fäster luckan med, och det fixade han.

Vad bra att du är nöjd med ditt, vi funderar nämligen lite på just horseline eftersom det är i vår prisklass. Var och tittade lite idag och det väger mellan ett Kylinge släp med fronutlastning från 04, ett startrailer med sadelkammare från 00 och ett Thule Horseline. Egentligen bryr jag mig inte om tillbehöre på de bagande och det skiljer inte nämnvärt i pris så frågan är väl om det inte är bättre att satsa på ett nytt Thule, men då av den billigaste sorten eller ett mer avancerat, begagnat släp... Mkt att fundera över....:confused:

Då hade jag nog valt ett begagnat bättre. Equilinern gillar jag inte utformning på. Den känns så trång. Och där är inga fönster framtill i taket.. Hellre Kylinge då eller startrailern.

Men var inte du nöjd med ditt horseline? Equliner är nog inte aktuellt, vi ligger väl runt 50-55 i pris och horsliner kostade 53.500 har jag för mig. Nu blev jag förvirrad :confused: Equliner är väl de allra billigaste? Och sen blir det Horseline osv.

Är rätt kluven nu, haha kan inte alls bestämma mig...

Generellt tycker jag det är bättre med ett begagnat kvalítétssläp än ett nytt budgetsläp.

Är inte imponerad av Horse- eller Equilinern efter att ha sett dem. Det sämsta med Brenderup samlat i nya budgetsläpar, nej tack (vi har själva haft ett Brenderup boggi från 1998, vitt med sadelkammare).

Hade nog hellre tittat närmare på dina andra alternativ.

Ursäkta trådkapning. :o

Men nu blev jag nyfiken, vilka fel finns på Brenderupen? Det släpet brukar ju faktiskt inte delta i diskussionerna kring släpval, för och emot osv.

För någon som inte haft med det att göra, mer än kikat in i ett gammalt en gång, varför vill man inte ha ett sånt? Det verkar ju praktiskt på många sätt.

Hyfsat tungdraget. Väggarna var uppruttnade på vårt mindre än 6 år gamla släp. De vita är tydligen mer mottagliga för detta, har även sett andra vita där det bara är ytbehandligen som håller ihop väggskivorna. Att det blir så här är inte konstigt om man ser på takanslutningen.

Som någon annan redan nämnt är deras korkade spärr av överdelen bakläm verkligen ett under att de fortfarande använder. Både som upp- och nedfällt för det ett himla oväsen.

Panikutlösningen (om de inte ändrat den) är inget att använda vid panik, otroligt seg konstruktion. I vårt släp gick det inte att flytta frambommen i höjdled, hoppas de åtgärdat detta (men det verkar inte så av det jag sett).

Hela vagnen läckte som ett såll, bl a var det konstant en sjö på det invändiga taket till sadelkammaren (återigen - tak/vägganslutning). Alla siliconfogar behövde göras om efter så kort tid som 7 år, inte jätteimponerande. Plastdetaljer såsom t ex galler vid ventilation vid fönster var inte ljusbeständiga och föll sönder vid tvätt. Ville man byta fick man byta hela fönstret. Inte så billigt. Men å andra sidan var det otroligt dyrt att byta väggarna på släpet, så en stor plånbok är en förutsättning.

Anledningen till att vi köpte det var att priset just då var bra, att det är rymligt mellan sadelkammare och frambom och att det är ljust med god rymd. Vi sålde det, med mycket vidgjort, för under halva priset vi gav, alltså brakförlust redan innan reparationerna var gjorda. Vi hade det i mindre än två år.

Men möglet som konstant var i sadelkammaren gjorde att man ändå inte ville ha sina grejor där, efter bara en kort tur luktade allt päckel.

Av det jag sett på de nyare vagnarna har de inte förbättrat några av de detaljer jag tycker förtjänar mest förändring.

Jo Horselinern ja, inte Equilinern den hade jag inte valt :) Equilinern är den billigaste. Sen kommer Horselinern, den har jag och är nöjd med :)

Jag bytte mitt gamla enaxlade Tranesläp till ett nästan nytt (årsmodell -06) tvåaxlat Thule/Tranesläp. Jag tittade på de nya Thulesläpen också, dvs Horseliner o Equiliner, eftersom de låg ungefär i samma prisklass som Tranesläpet från -06. Men jag valde Tranesläpet. Tyckte det kändes mer gediget än Horseliner o Equiliner. Dessutom fick jag för mig att både Horseliner o Equiliner är kortare i modellerna (ca 1 dm) - och 1 dm betyder mycket när man har stora, långa hästar som jag har!

Jag tror att jag fick 15 - 16.000 kr för mitt gamla enaxlade Tranesläp från 1990. Sålde det förra sommaren. Det var då nymålat och golvet var ett år gammalt, men väggar och läm var det läge att börja kika på och byta inom några år.

Då förstår jag, hängde inte med rikitigt innan många modeller att hålla reda på...

Till er som är nöjda med Kylinge släpet, vi har ju ett sånt nu från 88 (enaxlat, ekonomi modell) och det har hållt kanon. Nytt golv för två år sedan men det är allt vi behövt göra!!! Börjar fundera över om inte Kylinge släpet vore ngt. Innan vägde jag mellan Star trailern och Thule. Det viktigaste är ju kvalitee för oss eftersom vi kör så mkt (3-4 ggr/vecka+tävlingar 2-3 helger/månad) och troligtvis lär köra släpet lika länge som vi kört vårt nuvarande... Usch vad svårt det är att bestämma sig, det är ju inte som att köpa nya byxor precis, man vill ju att det ska hålla, att hästen ska åka bra och att det ska vara bra att köra osv....

Polly_Mulle, vi får 15000 för vårt. Säljaren tar det i inbyte:banana: Annars hade det aldrig gått. Släp sjunker inte så mkt i pris som tur är. Vi köpte vårt begagnat 1997 för 20000:- och då var det redan 9 år gammalt. Nu tio år senare får vi 15000 för det. Blev väldigt chockad faktiskt att vi kunde få så mkt för ett så gammalt släp, nästan 20 år gammalt!!!

Jag skulle göra det...

Mitt är från 1989 men det syns INTE. (Golv, axlar, däck och bromsar är bytt, tror kulhandsken är bytt också). Väggarna är fräscha.

Den är lite gnagd på på insidan men det är mest skönhetsfel.

Hade jag haft råd hade jag köpt en nyare, tror det var en 04, som jag lånade från en återförsäljare i somras när ponnyn skulle till hingsten.

Men vi åker inte så ofta så det hade varit lite väl mkt... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka