Thule släpen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare anna_bpj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 233
A

anna_bpj

Hej!

Någon som har efarenhet av Thule släpen? positivt eller negativt :confused:
Jag funderar på att köpa ett sånt då jag måste ta bort mellanväggen för att min "lilla" pålle ska få plats. Har bara hittat thule som har så att man kan ta bort hela väggen utan att köpa till helbommar.
Tyckte även att deras paniksystem (eller vad det heter) verkade super :)

Sv: Thule släpen?

Hmm Thule är en företagsgrupp som har köpt upp flera trailermärken, ex Star, Kylinge och Trane. De har gjort om märkenas olika modeller en del, och kanske även bytt namn, jag har ingen riktig koll på det.
Så det beror ju på vilken modell du menar, eftersom det finns många olika modeller inom Thule.
Jag har själv en Star Safir (nu uppköpt oxå ju) som jag är jättenöjd med. Jag har en lång o en kort bom bak, alltså mellanväggen sned så hästen får mer plats. Men det borde väl finnas en hellång bom bak som du kan köpa till som extrautrustning eller nåt sådant? Maila eller ring dem på Thule!

En thule star diamant isåfall. Jag menade att det verkara bara som att det är thule som har en stång mellan golv och tak så att man kan ta bort mellan vägen och ändå har bommarna kvar. Jag vill helst slippa köpa två helbommar extra.

Ok men det lär va ett bra släp, vet flera som e nöjda.
Diamant är ju extra brett oxå, redan från början.

Om det inte känns som absolut nödvändigt med panikbommar fram så skulle jag heller köpa ett släp utan stolpe, men med helbom fram som standard. Det har exempelvis Thule Trane och Värmlandsvagnen. Jag tror att Läckösläpet har det också.

Jag skulle inte vilja ha en stolpe mitt ivägen om jag kör hästen utan mellanvägg, men om man vill ha det så har t ex Ume det. Det verkar även som om t ex Fautras har det. På Läckös hemsida visar de ett släp med stolpe i också, men det ser ut som om den sitter lite längre bak --> ej möjligt att ta bort mellanväggen? Ifor Williams har stolpe, men den sitter ungefär mitt på mellanväggen om jag minns rätt så då funkar det ju inte att göra som du har tänkt.

Det lutar åt att det blir en thule diamant eftersom deras paniksystem verkar vara det bästa då jag ska köra ardenner i den. Man vill ju helst inte gå in i transporten om det skulle hända något när man har hästar på nästan ett ton där inne.

Nä, det förstår jag.:) Thule Diamant är säkert ett bra släp. Som skrevs ovan så är det ju ungefär samma som gamla Star Trailer. De verkar vara rejäla och brukar ha ett bra andrahandsvärde.

Apropå ingenting, hur kan man ens överväga att köpa ett släp som inte har panikutlösning på sina bommar? Fattar inte att det ens tillverkas släp utan säkerhetsutlösning.. Händer det nåt i en sån transport är det ju i princip bara att ringa slaktbilen. Hyrde ett helt nytt släp, glömt vilket märke, och det var inte nån säkerhet i alls. Jag var livrädd hela tiden och såg mardrömsbilder framför mig att hästen klättrade över frambommen och så skulle det inte gå att få bort den på annat sätt än att såga..
Stal Diamant är bra släp. Bra val.

Säkerhetsbommar fram iaf tycker jag är ett måste, som man kan fälla ner utifrån! Betydligt lättare än att försöka "knuffa" ner en häst som av någon anledning hoppat över frambommen.

Apropå ingenting, hur kan man ens överväga att köpa ett släp som inte har panikutlösning på sina bommar? Fattar inte att det ens tillverkas släp utan säkerhetsutlösning..
Jag har ett släp med helbom fram. Att det blev det beror på att jag inte tänkte särskilt mycket på det när jag köpte det begagnade släpet för 7 år sedan. Jag hade inte en häst då som var stökig att lasta och åka med och har inte det nu heller. Men visst, vilken häst som helst kan bli hysterisk om det vill sig illa.

Händer det nåt i en sån transport är det ju i princip bara att ringa slaktbilen.
Nja, där tycker jag att du överdriver och undrar hur många sådana händelser du faktiskt har sett. Jag har hållit på med hästar i 30 år och på de åren bara sett ett par hästar resa sig i släpet så att de har fått frambenen över bommen. Ett av fallen var vid mycket dåligt utförd lastning. Ett annat var en häst som hade lämnats ensam i transporten på tävlingsplats med framdörren öppen utan tillsyn. Hästen tröttnade väl och ville ut. Med detta vill jag inte påstå att det inte kan hända och jag vill självklart inte råka ut för det. Däremot tror jag att folk ibland, precis som med annat, förstorar upp riskerna.

Hyrde ett helt nytt släp, glömt vilket märke, och det var inte nån säkerhet i alls. Jag var livrädd hela tiden och såg mardrömsbilder framför mig att hästen klättrade över frambommen och så skulle det inte gå att få bort den på annat sätt än att såga..
Såga vad? I hästen eller i bommen? De släp jag har sett med hela frambommar har inte bommarna fastsvetsade i väggen. Bommarna går att lossa, men det blir naturligtvis krångligare och mera riskabelt än om man kan göra det utifrån.

Nästa släp jag köper (när det nu blir) blir antagligen ett med snabbutlösning på frambommarna fram för att vara säker och för att det är sådana bommar på de flesta släp numera.

Liknande trådar

Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
758
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 448
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka