Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag

Klensy skrev:
Det är klart att ni provocerar eller försvarar er egen läggning eller någon väns läggning annars skulle ni inte komma på tanken att skriva som ni gör.

Hihi. Jag orkade inte blanda mig i ännu en sådan här tramsig diskussion, men jag funderade tidigare idag på hur lång tid den här tråden skulle pågå innan något fjantskaft skulle anklaga meningsmotståndarna för att vara zoofiler, bara för att de inte är för en fullkomligt tandlös och inkonsekvent lagstiftning.
 
Sv: Tidelag

tycker du att den hade blivit så pass tandlös ändå? när risken för att djuren ska skadas ändå är hyfsat stor? visst kan man jämföra det med risker i andra sammanhang, som steeplechase (eller vad heter den typen av lopp, typ grand national?), men å andra sidan kommer man ingen vart på en häst som inte tycker att det är roligt, vilket minimerar skaderisken (som ju borde vara störst på större tävlingar). för djur som skadas i djursexsammanhang finns liksom inget nöje från början.
 
Sv: Tidelag

en sak till, hur stor chans är det att ett djur som skadats vid djursex får lämplig veterinärvård?
 
Sv: Tidelag

cillamuffins skrev:
tycker du att den hade blivit så pass tandlös ändå? när risken för att djuren ska skadas ändå är hyfsat stor? visst kan man jämföra det med risker i andra sammanhang, som steeplechase (eller vad heter den typen av lopp, typ grand national?), men å andra sidan kommer man ingen vart på en häst som inte tycker att det är roligt, vilket minimerar skaderisken (som ju borde vara störst på större tävlingar). för djur som skadas i djursexsammanhang finns liksom inget nöje från början.
Hur långt kommer man med en hund som inte vill då? :confused:
 
Sv: Tidelag

när du tävlar kräver du en prestation av djuret, det måste alltså anstränga sig självt för att det ska funka. det behöver det inte för att bli påsatt. med ett apatiskt/lydigt djur kan man komma långt där.
 
Sv: Tidelag

Humelibumlan skrev:
Hur långt kommer man med en hund som inte vill då? :confused:
Passiv underkastellse, en hund kan fly in i sig själv och bli apatisk och då kan du i princip göra vad som helst med den...
Är vanligt hos hundar med dominata ägare,eller levt i tex bur(försökshundar) och liknade.

man kan däremot ta ett exempel med en hund som slickar köttfärs från en kvinnas underliv - där förekommer ingentvång och hunden tycker det är trevligt...
 
Sv: Tidelag

Inte_Ung skrev:
Men då så kan man ju förbjuda ridning.
Gulla med katten.
Hålla djur för kött så att vi kan njuta av maten.

För visst rider man för sin egen njutnings skull.
Och visst gullar man med katten för att man njuter av det.
Och visst äter man en god köttbit för att man njuter av det, annars så kunde man ju äta pölsa.

Varför skulle det vara förbjudet bara för att njutningen är sexuell?

Trav och galoppsport borde ju också då omedelbart förbjudas, då det endast är till för människornas nöje.
Liksom Greyhound Racing.

Tänk, jag förstod du skulle svara så. Men tycker du det är ok med sexuell handling, så för du väl tycka det.
 
Sv: Tidelag

Om vi ser på det krasst ser jag i ärlighetens namn inte skillnad i utnyttjande på en sexuell handling och de handlingar som I_U radar upp.

Bortsett från en sak.

Människan har ett oerhört komplext synsätt på sex som innefattar skuld och skam. Därför gör vi också skillnad på "sexuell handling med djur" och "annan handling med djur". Vi applicerar vårat skuldsystem på djuren.

Vilket är inkonsekvent, eftersom kött är mord. Om vi ska se på det krasst.
 
Sv: Tidelag

Ja, jag förstår hur du menar.

Ni pratar om lagar och det mänskliga synsättet. Men alla lagar är ju ur det mänskliga synsättet. Vad vi tycker är rätt och fel. Ska man fortsätta diskutera som flera här gör, då kan man ju vrida och vända på allt.
 
Sv: Tidelag

Alla lagar är ur det mänskliga synsättet eftersom de rör människor. De är dessutom inte baserade på vad man tycker är "äckligt". Kriminalisering av tidelag rör människor ja, men det vore att basera en lag på något man anser vara "äckligt" och dessutom vore den inkonsekvent eftersom det är fullt lagligt att hålla och slakta djur.

Men ja, jag anser att man gott kan vrida och vända på våra befintliga lagar också.

Varför är det olagligt att mörda en annan människa men fullt lagligt att hålla och slakta djur för köttets skull? Varför är alkohol och tobak lagligt men inte cannabis? Varför är det lagligt att köpa porr men olagligt att köpa sex (inkonsekvent!)?
 
Sv: Tidelag

Grana skrev:
Tänk, jag förstod du skulle svara så. Men tycker du det är ok med sexuell handling, så för du väl tycka det.

Jag tycker faktiskt att den sexuella handlingen är äcklig, det gör jag.
Men det finns så mycket annat som jag också tycker är äckligt, så jag anser inte att man lagstiftar på äcklighetsbasis.

Och jag vill absolut INTE ha lagar som förbjuder olika sexuella handlingar baserat på skam, skuld, Biblisk moral eller folks äckelkänslor.
I vissa stater i USA så får man inte ha oralsex, för det är äckligt och onaturligt.
I andra stater i USA, så får inte en man ta en kvinna bakifrån, för det är djuriskt och människor skall inte göra så.

Det är svårt med lagar och var gränserna skall gå, därför vill jag att lagar I Sverige stiftas med risken för skada som riktmärke och inte skuld och skam eller äckligt.
Man måste alltså få till en lag som stoppar det man vill stoppa på grunder som man kan stifta en lag på.

Sanningen är att det kommer aldrig att hända att vi åter får en lag mot tidelag.
Ingen politiker kommer att våga genomföra införandet av en sådan lag.
Detta sätter oss i en situation där problemet måste lösas på annat sätt.
Att skrika efter en lag ger liksom inget.
Att däremot uppvakta Djurskyddsmyndigheten och deras styrande om en Föreskrift, skulle kunna ge resultat och detta inom en tiḋsrymt som är överskådlig.
Det tar massor av år att införa en lag.
En Föreskrift brukar kunna ta något år bara.
Det är därför som Djurskyddslagen har den där delen om att "Jordbjuksverkats föreskrifter skall gälla", för att helt enkelt snabba upp processen.

Så om alla dess som kämpar för att få en lag mot Tidelag, vilket aldrig kommer att hända, i stället tog och bearbetade Djurskuddsmyndigheten, så tror jag att en föreskrift skulle kunna bli en verklighet inom ett par år.
Det behövs väl litet utredninger först, för att definiera vad som kan ställa till skada.

Vad hjälper de utsatta tikarna mest?
En föreskrift som verkligen finns, eller en lag som aldrig kommer att komma till stånd?

Jag lovar, en som kan argumentera som jag skulle ha en större chans att stoppa plågsamt djursex än någon som bara skriker "Det är äckligt och onaturligt".
 
Sv: Tidelag

Det där med lagar, det är svårt och komplicerat.
Börjar man dra i ena änden, så vet man inte riktigt vad som föjler med i den andra änden.
 
Sv: Tidelag

Jag menar det. Det är därför det krävs så mycket bollande och utredande innan nya lagar stiftas.

Det är bra, tycker jag. De flesta lagförslag som bygger på subjektivitet och äckel fastnar förhoppningsvis på vägen.
 
Sv: Tidelag

Både du och slice skriver äckligt. Jag har inte nämnt någonstans att jag tycker det är äckligt, eller att jag vill ha en lag för det är äckligt.
Däremot tror jag att de flesta djur som blir utsatt för det här, blir skadade på ett eller annat sätt. Och det är därför jag vill har ett förbud.
Och som cilla skrev. Vem skulle åka till veterinären med sin hund och säga *oj, jag råkade stöta lite hårt, så hon gick sönder* Ingen tror jag...

Men jag förstår precis hur du menar. Och du har rätt i att du argumenterar bättre än vad de gör som skriker äckligt.
Men jag tror det går införa en lag om detta. Och jag tror det går ha lagen så att det ska vara tillåtet med semin mm. Sen om folk njuter av seminera, vad gör det.

Och bara för en lag skulle kunna ta lång tid att genomföra, så tycker inte jag det är ett försvar att inte försöka få den lagen.

Jag har heller aldrig sett att andra djur har sex med varandra. De går till sin egen ras (undantag finns säkert, så slipper någon skriva det)
 
Senast ändrad:
Sv: Tidelag

Jag skriver äckligt, därför att det är vad jag tycker att det är.
Vad tycker du att det är, om vi tar en karl och ett sto som definitivt inte kan skadas på något sätt?

Förbudet måste gå att motivera med att djuret tar skada.
Vilken skada kan du påstå att ett sto tar?

Att tikar tar skada tror jag att vi är tämligen överens om, så det kan vi lämna utanför.

Det är inte det att lagen skulle ta lång tid att genomföra, utan att det inte går att få den genomförd.
Man kan stånga sig blodig på att vilja ha en lag, utan att få någonting alls.
Men jag tror att man skulle kunna få en föreskrift om man kan komma med den rätta motiveringen.

Det finns inte en enda politiker i detta land, som vågar arbeta för en sådan lag.
Så det faller platt till marken.
Däremot så kan man få gehör för att tikarna skadas.
 
Sv: Tidelag

men ändå, risken för att djuren skadas, och i så fall troligtvis inte kommer under riktig veterinärvård, är stor. jag tror inte att det är omöjligt att skada ett sto heller, även om det nog inte är så vanligt. lagen hade kunnat gälla sex med för små djur, men den blir alldeles för luddig.

slaktdjur som skadas får vererinärvård eller avlivas. detsamma gäller de djur vi använder till olika sporter. både sportdjur och slaktdjur har dessutom ett relativt stort ekonomiskt värde. men hur är det med zoofilernas partners?

helt ärligt skiter jag i om lagen heter "mot zoofili" eller "risk för skada" eller vad man nu vill, men något måste ändå göras. och lagen måste baseras med tanke på djurens väl och ve, inte på äckelkänslor (men där är vi nog alla överens).

jag känner också lite såhär att om ingen kommer med påpekningar, förslag till införande eller ändringar av lagar, så kommer inte heller något att ändras. även om det inte blir exakt som man hade önskat, så kanske, kanske några djur får det lite bättre.
 
Sv: Tidelag

Jag tror att för att komma någon vart, så måste man ta en framkommlig väg.

En föreskrift som bygger på "Risk för skada" kan man få ett stort gehör för.
Medan en lag mot tidelag är svår att få med så många på.
Man hamnar lätt under samma flagga som "Militanta veganer" och blir därför ignorerade och kanske t.o.m. förlöjligade, i stället för att komma någon vart.
 
Sv: Tidelag

cillamuffins skrev:
när du tävlar kräver du en prestation av djuret, det måste alltså anstränga sig självt för att det ska funka. det behöver det inte för att bli påsatt. med ett apatiskt/lydigt djur kan man komma långt där.
En en hund man gör illa eller skrämmer, brukar ju kunna protestera ganska högljutt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
Övr. Hund Är glad vi inte bor några mil mer söderut. Afrikansk svinpest har upptäckts i Fagersta, så ganska stort område är nu förbjudet att röra...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 080
Senast: Amha
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 635
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp