Tidig kastrering - JA TACK! Men när..?

Kassiopeja

Trådstartare
Jag vill höra alla NACKDELAR ni har med att kastrera tidigt och jag menar nu så tidigt som det bara går.
Vill också veta hur tidigt det går att göra det utan att behöva besöka klinik och/eller buköppna.
 
I princip kan du kastrera utan klinikbesök så snart båda kulorna finns nere i pungen. Hur snart det sker är individuellt...

Jag ser egentligen inga nackdelar med tidig kastrering, såvida det ändå är bestämt att hästen ska kastreras.
Visst kan man eventuellt gå miste om lite hingstutstrålning, men å andra sidan tycker jag mest bara synd om hingstar som tvingas leva halvdana hästliv bara för att deras ägare envisas med att låta dem ha kulorna kvar, om de ändå aldrig kommer bli bra nog att användas i avel...

(säjer hon som har 3 hingstar och 6 ston hemma - varav 2 godkända hingstar och en som förmodligen kommer bli valack till våren...)
 
Hormonerna dom har som hingstar...de som ser till att tillväxtzonerna sluts, får inte de signaler när dom kastreras för tidigt och då växer dom "längre" än om dom vore hingstar...jag förstår inte varför folk vill ha sina hästar så otroligt stora :confused: om man nu inte är stor själv....jag såg en ettåring förra veckan (hbl)som var en bra bit över 160....ser inte friskt ut(tycker jag då)
 
JAg förstår inte heller det här med att vilja ha stoora hästar (men, jag tackar, det dumpar priset på de runt 1.60 som JAG vill ha =))

Men i Jessicas fall så är hennes lille en arab, och en "stor" arab brukar kravla sig upp till 1.60 som vuxen - på sin höjd. Så just när det gäller araber vill jag också ha stora =)

Hade mitt föl varit halvblod och växt som hon växt hade jag haft ångest och sålt, hon hade blivit för stor helt enkelt. Men nu är jag jättenöjd, hon kan inte bli varken för liten eller för stor för mig =)
 
Vi kastrerar alltid på hösten vid 1,5 års ålder.
När flugorna försvunnit men hästarna fortfarande kan gå ute, eftersom det är viktigt att de rör sig så mycket som möjligt efter ingreppet.
I år tog vi dem förra veckan, men det varierar ju både från år till år och givetvis var i landet man bor.
Det får heller inte bli för kallt, då hämmas sårläkningen.

Vi låter dem alltid gå kvar ute minst 2-3 veckor efteråt och har aldrig (peppar,peppar....) haft några komplikationer.

En annan variant är ju att ta dem på våren, INNAN flugornas intåg.

Jag kan inte se några nackdelar med tidig kastrering, har flera valacker med nog så mycket karraktär trots att det "snöpts" tidigt.
Många fördelar dock, ingreppet blir mindre, infektionsrisken är också mindre och framförallt blir hormonomställningen betydligt lindrigare om hingsten inte hunnit "vakna".
Och viktigast av allt, de slipper "hingstlivet" som inte alltid är så roligt men egen hage, "fängelsebox" och brist på kontakt med andra hästar.
Detta är ju tyvärr verkligheten för många hingstar, även om många andra lever jätte bra liv i hingstflock osv.

Har också hört att de blir lite högre, svårt att veta om det stämmer eftersom man ju inte kan veta hur höga de skulle blivit om de fått vara hingstar, men jag har fått den förklaringen att medans hingstar lägger energi på att bygga muskler lägger valackerna den på att växa uppåt istället. Har ingen aning om ifall det är en korrekt förklaring, men troligen inte, jag tycker inte att de som kastrerats har mindre muskelmassa än de som fått vara hingstar, iallafall inte i unga år.

Det var allt från mig.
Lycka till med din kille

Nela
 
Som sagt ovan. Min hingstunge är en arab. Dessutom är han LITEN för att vara ett arabföl, vilket KAN innebära att han landar runt 145 eller så. Mysigt om man vill ha en ponny. Sämre om man som jag är 175cm lång :p
Så det är snarare en fördel i just den här hästens fall. Kom igen - har ni verkligen inga nackdelar med tidig kastrering? :D
Ska ni bara lägga fram FÖRdelar på det här viset så börjar jag nog snart överväga kastrering på klinik i väldigt tidig ålder... :smirk:
Men skämt åsido. Jag undrar fortfarande vid vilket ålder det är normalt att de släpper ner båda kulorna och om det finns några utvecklingsmässiga nackdelar med att kastrera tidigt? :confused:
 
chansen att hästen blir större är större mend tidig kastrerin(just pga hormonerna som styr tillväxtzonerna) stenarna kan ramla ner allt från 1 månad till 1,5 år tydligen, mina brukar ha dom ner runt 2-3 mån ålder....Vill du ha en större häst...kastrera tidigt. :)
 
Kan bara inte låta bli att svara :p , lite av ett favoritämne ;)

Jag förespråkar då tidig kastrering (vilket jag fått en del skit för, men jag vidhåller min åsikt - tills den dag jag blir överbevisad om att något annant är bättre) Det finns många fördelar, en del har redan tagits upp (slipper vara ensam, kan vara i flock osv.), men det finns en grej till nämligen det att när de "vaknar" kan de bli stressade (alla blir det inte) och springa av sig en massa, svåra att hålla i hull osv - vilket leder till att de växer sämre. Jag känner de som fått rådet att kastrera då deras hästar blivit sådana - och det har hjälpt.

Jag vet även om en del andra hästar som blivit kastrerade innan 1 års ålder, vid sisådär 8 mån, och de har blivit jättetrevliga hästar - inte alls taniga eller utan karaktär. Om de blivit mycket större än de skulle blivit om de kastrerats senare vet jag inte, men de är normalstora för sin ras så de växer inte jättemycket extra ;).

Sedan är det en sak till. Hingstbeteendet är, enligt de kunskaper jag samlat in under kurser, föreläsningar och erfarenheter, ett beteende som till mångt och mycket är inlärt. Har hingsten väl "vaknat" och börjat med "hingstbeteende" kan det vara svårt att få bort helt även om man tar bort kulorna - visst, det blir många gånger bättre, men i stressande situationer kan det komma fram igen. Det tycker jag är en BRA anledning till tidig kastration.

Kan även tillägga att i en del andra länder kastreras de hingstar som inte ska gå i avel vid en mycket späd ålder, bara någon månad gamla - och det blir hästar av dem åckså :D

Inget negativt alls, men en hel del positivt :angel:
 
Var finns det bevis för att hästen blir större??
Jag har nämligen läst undersökningar på andra djur (hund och katt) där man konstaterade att skillnaden blev några millimeter. Det vore intressant att veta hur det verkligen ligger till hos hästar, så man har något att jämföra med.
 
Jag vet inte om det finns några bevis, men undersökningar och att man märkt att de hästar som kastreras tidigt har en benägenhet att bli större....PGA att det hormoner som styr tillväxtzonerna försvinner och inte säger till att dom skall sluta växa i dessa...dessa hormoner bör vara igång tills könsmognaden inträder för att det skall bli balans i tillväxtzonerna......att störa det hormonella kan få olika verkningar, då bl a att dom växer en längre tid än om hormonerna vore "orörda"
 
Jag kastrerade en av mina hingstar förra hösten då kulorna inte trillade ned som de skulle, han växte ifrån sin bror så det bara small om det! Innan kastration va de lika höga och breda, nu skiljer det en hel del på dem, så visst har tidigt kastering med saken att göra. Det är jag helt övertygad om.
 
Tackar för alla svar... och ska redan nu börja kika in under lillkillen tills han blir såååå trött på mig! :rofl:

Så fort de trillar ner.. ska de bort! :cool:

Kan även tillägga att här är det inga tvivel om att han SKA kastreras av den enkla anledningen att han är resultatet av en tjuvbetäckning. Fadern är ej registrerad, alltså kommer inte min fine kille att kunna räknas som rasren (om inte hingstägaren mot all förmodan tar sitt ansvar och reggar pappan). Alltså ska han INTE gå i avel.
Räcker med att han kom till på ett så oseriöst sätt anser jag! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 498
Senast: JohannaB
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 127
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp