Jag tror också att 4000 är rejält i underkant.

De Romer jag ser här, i mitt lilla samhälle, kör dessutom nästan alltid Rumänien- eller Bulgarienregistrerade bilar. Så ja, de är formodligen Romer.

Det jag också vänder mig mot när det gäller tiggandet, är att det tycks ha blivit ett slutlig lösning för så många. Dvs inte en tillfällig lösning medan man söker arbete etc utan en lösning som fungerar, som ger pengar och som därför överträffar andra alternativ. Det betyder att inget kommer att förändras, att dessa människor aldrig tar sig ur sin situation. För vad har de för alternativ i hemlandet? Jag tror man behöver vara extremt driftig och dessutom villig att bryta upp från traditioner, kultur och hemmahörighet och bilda sig ett helt nytt liv. Och hur enkelt är det, för så utsatta människor?

Jag undrar hur ungdomarna upplever det hela? Känner inte de att det fattiga livet och livet som tiggare är något de vill komma ifrån? Och finns där möjligheter för dem? De unga kvinnor jag ser, som tigger, ser väldigt obekväma ut där de sitter och jag tror definitivt att de hellre försörjt sig på annat vis.....

Jag tror det är för romer precis som för andra människor för att ta sig någon annanstans än dit man föddes, vare sig det är klassresor eller utbildningsval, att en betydande faktor är att ha förebilder i sin omgivning som man kan i någon grad kan identifiera sig med. Och att man kan tro på att det går även för en själv.

Jag har inte hunnit lasa hela traden annu, men ville svara pa det har:
Alltså ursäkta mig, men jag blir riktigt jävla vrålirriterad när jag läser vad du skriver.

NÄR blir man svensk då? När anser du att man kan kalla någon svensk och därmed att den personen har rätt att bli "omhändertagen" så som du kallar det. Med din logik hade min mor som idag är civilingenjör inte haft möjlighet att flytta till Sverige och därmed fött mig och syskon. Jag anser dock att både min mor och samtliga barn är svenska, även om både min storebror och mor är födda i annat land.

Nej, man kan inte förbjuda fattigdom. Som flera redan nämnt finns redan lagrum för de problem ni tiggerimotståndare menar är så vanligt bland tiggarna. Men det är uppenbarligen ett estetisk problem för de flesta i grund och botten. Det är jobbigt för vissa att behöva se fattigdomen i ögat. Suck.

Man blir Svensk nar man ar skriven i Sverige och kan legalt uppbara Svenska fordelar sasom (nastan) fri sjukvard och andra sociala formaner. Man blir Svensk nar man kan folja ett spar till medborgarskap om man inte redan ar det.

Jag ar Svensk medborgare, men sa lange jag inte ar skriven i Sverige betalar jag betydligt mer for sjukvard i Sverige an har i USA ... Det ar vad det innebar att vara "hemma horande" i ett land.

Jag håller med dig om att det krävs jobb från EU. Jag håller inte med dig om att Sverige ska hjälpa utländska medborgare tills dess att EU eventuella jobb ger resultat. (Eller jo, om notan betalas av antingen den enskilda individen eller av hemlandet.)
Att psykvården måste bli bättre håller jag absolut med om. Psykvårdens brister påverkar mig även på jobbet.

En stor del av den hjälp som ges både till svenskfödda och till andra kommer inte från någon stat överhuvudtaget utan består av donationer i pengar, material eller tid från privatpersoner eller NGO:s.

En stor del av den hjälp som ges både till svenskfödda och till andra kommer inte från någon stat överhuvudtaget utan består av donationer i pengar, material eller tid från privatpersoner eller NGO:s.

Men det gör det inte gratis för Sverige. Definitivt om vissa förslag i den här tråden går igenom. (Sverige ska stå för boende och dräglig inkomst osv.)

Lösningen på problemet är enkelt. Ge tiggarna ekonomiskt bistånd etc, och skicka räkningen till respektive hemland. Med tanke på hur mycket dyrare det blir för dessa länder, borde man nog kunna få en lösning på problemet relativt omgående.

Hur skulle den lösningen se ut tänker du? På lång sikt vore det bra om vi skulle kunna komma överens på EU-nivå om finansiering för varandras medborgare, men

Men det gör det inte gratis för Sverige. Definitivt om vissa förslag i den här tråden går igenom. (Sverige ska stå för boende och dräglig inkomst osv.)

Jag argumenterar bara mot ett tiggeriförbud, jag har inte sagt att alla som befinner sig i Sverige ska få gratis boende m.m. Valet står ju liksom inte mellan att förbjuda tiggeri och skriva in alla som passerar gränsen i svenskt pensionssystem, det finns ganska många alternativ däremellan. Jag ger som sagt sällan direkt till enskilda personer själv, eftersom jag tror att andra alternativ för mina biståndspengar är bättre, men att det måste vara tillåtet att få be andra människor om hjälp är en grundläggande principsak. Att förbjuda människor att be mig om hjälp vore fruktansvärt cyniskt tycker jag, men det betyder ju inte att jag måste hjälpa alla som ber mig.

Det ligger i närheten av mitt förslag. Ge alla eu-migranter full samhällservice. fakturan på detta ska sändas till Brüssel som per omgående belastar de årliga eu-bidragen till exempevis Rumänien med dessa fakturor... På så vis står dessa länder för de kostnader deras medborgare förorsakar, samtidigt som det står dessa länder fritt om de vill hantera problemen eller ej.

Vad finns där för lösning på problemet, egentligen? Jag undrar verkligen. För det är ett jättestort problem, både för de som tigger och för de som ska städa upp efter de svårt nedsmutsade "lägren" på sina marker. Osv.

Jag ger. Inte till alla, hela tiden, men jag har en kvinna som kommer hit regelbundet och tigger utanför ICA Maxi. Hon har 4 barn, den yngsta pojken är här med henne just nu. Hennes föräldrar tigger också, hennes make gör nåt annat, vet inte riktigt vad (...) men jag tror inte det är lönsamt för en man i 35-årsåldern att tigga. Folk ger inte lika gärna till den personen.

Jag vet var hon bor, hon har visat mig sin legitimation och hon bor i en av de riktigt typiska Romska städerna i Rumänien, som består av misär.

Jag ger henne när jag går förbi, men jag ska erkänna att jag samtidigt känner ett visst mått av ovilja att ständigt förväntas ge, och ge ganska mycket. Jag ger 50:- - 100:- varje gång, ibland har det blivit mer, men det är givetvis ohållbart för mig, så nu åker jag ofta och handlar efter 17 00 då jag vet att hon åkt därifrån. Det har blivit för personligt och jag har svårt att förhålla mig till henne på ett sätt som fungerar för mig. Ska jag betrakta henne som en "vän" är det ju absurt att jag ger henne pengar och sen går min väg, fast jag vet att hon sover i en kall bil om vintern, eller på golvet på rastplatsens toalett. Det är jättesvårt!!
Tycker detta är väldigt intressant. Jag ger hellre till organisationer än till en person som tigger. Tänker även att ska jag börja ge en borde jag även ge andra. Sen vet man ju inte hur det funkar exakt och hur mycket av pengarna tiggarna verkligen får då en del verkar vara organiserat.

Frågan är också om ett förbud införs vad sker då med alla som tigger idag? Var ska de ta vägen?

Jag är väldigt kluven i frågan.

Att det skulle vara runt 4000 personer det rör sig tror jag inte på. Det måste vara betydlig fler.
Man kan inte bara slänga pengar på dessa grupper och hoppas att det löser allt. Dokumentären Paradise Hotel skildrar problematiken rätt bra,

Nu har jag sett paradise hotel och helt otroligt att de kan bo så där. Men som jag undrar i ett tillfälle då en man blir erbjuden ett jobb men tackar nej flr att det är för jobbigt och inget för honom. Sådant förstår jag inte. Självklart måste man ta tag i tillfällerna när de kommer!
Jag viste att de hade det fattigt men detta var rena misären :(.

Jag argumenterar bara mot ett tiggeriförbud, jag har inte sagt att alla som befinner sig i Sverige ska få gratis boende m.m. Valet står ju liksom inte mellan att förbjuda tiggeri och skriva in alla som passerar gränsen i svenskt pensionssystem, det finns ganska många alternativ däremellan. Jag ger som sagt sällan direkt till enskilda personer själv, eftersom jag tror att andra alternativ för mina biståndspengar är bättre, men att det måste vara tillåtet att få be andra människor om hjälp är en grundläggande principsak. Att förbjuda människor att be mig om hjälp vore fruktansvärt cyniskt tycker jag, men det betyder ju inte att jag måste hjälpa alla som ber mig.

Men varför krävs det då tillstånd för de organisationer som vill skramla med en bössa medan tiggande tydligen ska vara godkänt överallt?
För mig är det glasklart. Det är hemländerna som inte tar sitt ansvar. Då ska ansvaret skjutas tillbaka där det hör hemma.

Ok, så holländarna tycker de har löst sitt problem, men problemet i stort är alltså inte löst för alla inblandade...
Det är ju så det fungerar här i världen. Holländare anser de har problem med tiggare alltså åtgärdar de det problemet, Österrikare anser att bil o godstrafiken belastar deras vägar alltså avgiftsbelägger de den trafiken. Var och en ser till att lösa sina problem först innan han ser till andras problem..Det är väl bara i Sverige vi gör tvärt om..

Det håller jag med om, och här finns ju dessutom ännu en dimension. Vårt eget nationella välfärdssamhälle har definitivt sina brister, men vår lägstanivå ligger - vad somliga än antyder - högt i förhållande till exempelvis de länder varifrån de flesta tiggare i Sverige kommer. Den stora utmaningen ligger som jag ser det i att jämka ihop en situation där man å ena sidan har fri eller nästan fri rörlighet av pengar, arbetskraft och människor i stort, och å andra sidan har väsentligt skilda förutsättningar ifråga om levnadsstandard, nationell och regional ekonomi, och sociala skyddsnät.
Vi kan nog inte vänta oss att kunna lyfta de som har det sämst utan att alls nagga på nivån för de som har det bäst, men jag tror att det är just den biten som är så svår för många.

Däremot är nog det problem många ser med tiggeriet mer komplext än att det skulle vara ett estetiskt problem. För somliga är det nog även ett ideologiskt fråga i bemärkelsen att det är oförenligt med den svenska modellen att människor ska tigga för sitt uppehälle.

Senast igår var det våra barn som "inte ska behöva se fattigdom i Sverige idag" (Tomas Tobé i debatt i Aktuellt), men för mig är det en sån osmaklig vinkling på problemet. Det finns fattiga människor i samhället idag, det är en del av vår verklighet idag som även barn måste lära sig att hantera. På samma sätt som vi rör oss mycket lättare utomland idag (tänk så många fler barn som får åka på semester utomlands idag jämfört med förr!) så kan även människor i andra länder lättare komma hit. Då vårt socialföräkringssystem inte är byggt för att ge alla människor på svensk mark samma levnadsstandard så kommer det innebära att skillnader mellan de som har och inte har blir tydligare än de varit tidigare, innan migrationen blev så stor och flödande som den är idag.

På kort sikt, innan vi harmoniserat levnadsstandarden inom EU och förhoppningsvis minskat rasismen, så ser jag nog att en del av problemhanteringen är att vi som bor här behöver lära oss att leva med ett fenomen som vi inte är vana vid i Sverige. I takt med att välfärdssystemen byggts upp i landet har vi alltmer kunnat gömma oss bakom argumentet "om man bara vill själv och sköter sig så får man hjälp från samhället, så de som inte har mat och bostad har sig själv att skylla". Nu är det inte så längre (vilket det faktiskt inte riktigt har varit tidigare heller), och det har väckt starka reaktioner åt båda håll. Dels de som skriver "jag ska inte behöva se, städa bort dem" men också de som nästan går under för att de inte kan hjälpa tillräckligt mycket och håller på att drunkna i det dåliga samvetet synen av fattigdom ger dem. Jag ser båda dessa reaktioner i ganska stor mängd runt mig, totalt olika i sitt uttryck men egentligen bottnar dem i samma grund: vi tvingas numera se och förhålla oss till något som vi inte är vana vid.

Men varför krävs det då tillstånd för de organisationer som vill skramla med en bössa medan tiggande tydligen ska vara godkänt överallt?

Jag kan inte insamlingsreglerna men jag antar att det krävs tillstånd om det ska ske organiserat. Typ som att man behöver tillstånd för att ordna en manifestation, men inte för att träffa sina vänner på ett torg.

För mig är det glasklart. Det är hemländerna som inte tar sitt ansvar. Då ska ansvaret skjutas tillbaka där det hör hemma.

Men det ligger ju redan där, det är knappast ALLA romer som kommit till Sverige. Samtidigt som vi trycker på EU och hemländerna så måste vi ju varje dag förhålla oss till vad som sker i vår omgivning.

Det är ju så det fungerar här i världen. Holländare anser de har problem med tiggare alltså åtgärdar de det problemet, Österrikare anser att bil o godstrafiken belastar deras vägar alltså avgiftsbelägger de den trafiken. Var och en ser till att lösa sina problem först innan han ser till andras problem..Det är väl bara i Sverige vi gör tvärt om..

Nej, du sa själv att holländarna inte åtgärdat problemet. Som den starka parten i problemet ordnade de det så att de inte har ett problem längre, de övriga parterna i det ursprungliga problemet har fortfarande ett problem.

Jag verkligen njöt av min tid i Holland! Bilfria gator var top är the line :bow: ALLA cyklade, morgonrusningen bestod av cyklister och 5 firmabilar :up:

Lösningen på problemet är enkelt. Ge tiggarna ekonomiskt bistånd etc, och skicka räkningen till respektive hemland. Med tanke på hur mycket dyrare det blir för dessa länder, borde man nog kunna få en lösning på problemet relativt omgående.

Det blir som Trumps mur mot Mexico da. Den han sager att Mexico ska betala for och de inte har en tanke att betala for.:cautious:

Jag kan inte insamlingsreglerna men jag antar att det krävs tillstånd om det ska ske organiserat. Typ som att man behöver tillstånd för att ordna en manifestation, men inte för att träffa sina vänner på ett torg.

Men det ligger ju redan där, det är knappast ALLA romer som kommit till Sverige. Samtidigt som vi trycker på EU och hemländerna så måste vi ju varje dag förhålla oss till vad som sker i vår omgivning.

Jag tycker nog att det ska anses som organiserat när det sker 5-7 dagar per vecka och X antal timmar per dag.

Givetvis har inte alla romer kommit hit. Men det spelar ju i sig ingen roll när de som är här ställer till med bekymmer. Hemländerna tar inte sitt ansvar och då måste de tvingas att göra det genom lämpliga sanktioner.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 519
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 008
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 876
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka