Jag tror också att 4000 är rejält i underkant.
De Romer jag ser här, i mitt lilla samhälle, kör dessutom nästan alltid Rumänien- eller Bulgarienregistrerade bilar. Så ja, de är formodligen Romer.
Det jag också vänder mig mot när det gäller tiggandet, är att det tycks ha blivit ett slutlig lösning för så många. Dvs inte en tillfällig lösning medan man söker arbete etc utan en lösning som fungerar, som ger pengar och som därför överträffar andra alternativ. Det betyder att inget kommer att förändras, att dessa människor aldrig tar sig ur sin situation. För vad har de för alternativ i hemlandet? Jag tror man behöver vara extremt driftig och dessutom villig att bryta upp från traditioner, kultur och hemmahörighet och bilda sig ett helt nytt liv. Och hur enkelt är det, för så utsatta människor?
Jag undrar hur ungdomarna upplever det hela? Känner inte de att det fattiga livet och livet som tiggare är något de vill komma ifrån? Och finns där möjligheter för dem? De unga kvinnor jag ser, som tigger, ser väldigt obekväma ut där de sitter och jag tror definitivt att de hellre försörjt sig på annat vis.....
Jag tror det är för romer precis som för andra människor för att ta sig någon annanstans än dit man föddes, vare sig det är klassresor eller utbildningsval, att en betydande faktor är att ha förebilder i sin omgivning som man kan i någon grad kan identifiera sig med. Och att man kan tro på att det går även för en själv.