Jag undrar hur ungdomarna upplever det hela? Känner inte de att det fattiga livet och livet som tiggare är något de vill komma ifrån? Och finns där möjligheter för dem? De unga kvinnor jag ser, som tigger, ser väldigt obekväma ut där de sitter och jag tror definitivt att de hellre försörjt sig på annat vis.....

Tror säkert de på ungdomars vis vill göra nåt annat men fastnar i sin familjs vanor och ser ingen annan utväg. Man vet ju inte heller vad föräldrarna säger till sina barn och utbildningsnivån för dessa ungdomar torde vara rätt låg.

Extremist? Rasist?

Vem har påstått det?

Egoism har jag framfört, för att man framhäver att VI har problemet att lösa.
På vilket sätt är man egoist när man som skattebetalare i Sverige är med och löser enormt mycket problem för invandrare/flyktingar? Sen förstår jag inte din mening: VI har problemet att lösa????? Problemet är att pga öppna gränser har vi med det goda det medför också fått tiggare som inte medför nåt gott för någon part. En del av lösningen på det problemet, anser jag och tydligen 57% av de svenska väljarna, är att förbjuda tiggeri. Har du i något inlägg överhuvudtaget presenterat någon del på lösning eller har du bara propagerat om hur korkade vi andra är?

På vilket sätt är man egoist när man som skattebetalare i Sverige är med och löser enormt mycket problem för invandrare/flyktingar? Sen förstår jag inte din mening: VI har problemet att lösa????? Problemet är att pga öppna gränser har vi med det goda det medför också fått tiggare som inte medför nåt gott för någon part. En del av lösningen på det problemet, anser jag och tydligen 57% av de svenska väljarna, är att förbjuda tiggeri. Har du i något inlägg överhuvudtaget presenterat någon del på lösning eller har du bara propagerat om hur korkade vi andra är?

Men där tror jag inte att du och @sjoberga (och jag) är överens om problembeskrivningen. Vi anser att problemet är att de här människorna är fattiga och inte får hjälp i sina hemländer, inte att de tigger här.

Men där tror jag inte att du och @sjoberga (och jag) är överens om problembeskrivningen. Vi anser att problemet är att de här människorna är fattiga och inte får hjälp i sina hemländer, inte att de tigger här.
Vi är visst överens om problembeskrivningen men inte lösningen. Bara för att de inte får hjälp av sina länder är det inte per automatik vårt ansvar då att ta över.

Ok, av det du har skrivit så tolkar jag det alltså som att du tycker att det är bra som det är och vi behöver inte göra något åt det.

En liten passus bara. Du tycker inte tiggare är ett problem för oss? Du får gärna säga det till alla markägare, både privata som kommunala, som varje år får lägga hundratusentals kronor på att först försöka avhysa och därefter sanera efter dessa tiggarläger. Jag har jobbat med markfrågor i en kommun och jag vet vad det kostar och hur lite hjälp man får från t ex polisen. Att då någon då säger att detta inte är ett problem blir lite smått absurdt.

I förhållande till att inte äga vare sig mark, pengar eller andra tillgångar och tvingas tigga för att överleva - så är problemet litet.

Men om du läser lite mer noga, så anser jag att kriminalitet ska beivras, och sätter man läger på annans mark längre tid (och skrä, så är det illegalt och där har vi åtgärder att genomföra. Det har dock exakt noll och intet med ett förbud mot tiggeri att göra.

I förhållande till att inte äga vare sig mark, pengar eller andra tillgångar och tvingas tigga för att överleva - så är problemet litet.

Men om du läser lite mer noga, så anser jag att kriminalitet ska beivras, och sätter man läger på annans mark längre tid (och skrä, så är det illegalt och där har vi åtgärder att genomföra. Det har dock exakt noll och intet med ett förbud mot tiggeri att göra.
Problemet är ju att tiggeriet drar med sig markockupation och nedskräpning..för de har ju inte råd att betala för boende på ett normalt sätt. De kommer för att tigga. Försvårar du tiggeriet eller gör det mindre lönsamt så , i samma takt som tiggeriet minskar så minskar ju de medföljande problemen.

Att som du, sedan lägga en medmänsklig aspekt på det ena men inte det andra är ju rätt ologiskt.

Lösningen på problemet är enkelt. Ge tiggarna ekonomiskt bistånd etc, och skicka räkningen till respektive hemland. Med tanke på hur mycket dyrare det blir för dessa länder, borde man nog kunna få en lösning på problemet relativt omgående.

Tittar vi historiskt på tiggeriet så tror jag att vi kan dra slutsatsen att du har fel i det du skriver. Sverige har ju tidigare prövat förbud när folk vägrade "anpassa sig" och vägrade sluta tigga. Det hjälpte inte då, så varför skulle det hjälpa nu? Det var först i och med välfärdssamhällets framväxt som tiggeriet försvann. Jag må vara naiv, men jag tror på att leta lösningar som tidigare har visat fungera och att man ska avstå från att försöka lösa problem på sätt som historiskt sett redan har visat sig verkningslösa.
Jag personligen tror inte på ett förbud men att ge pengar till tiggarna förstärker bara problemet.

Vi har ett litet problem, i förhållande till tiggarnas. Alltså är det konstigt att driva frågan som om den vore en ödesfråga för OSS som vi måste lösa genom ett förbud, vilket flera i denna tråd framför. Som dessutom blir helt absurt när man tänker efter.

Jag anser fortfarande att kriminalitet ska beivras och att vi ska hitta lösningar för de EU-migranter som kommer hit för att söka jobb. Det handlar om drägliga boenden, hjälp att överleva och hitta långsiktiga lösningar i arbetet inom EU och med individerna.

Förbud för utsatta människor att be om hjälp är ABSOLUT inte en del av lösningen.

Lösningen på problemet är enkelt. Ge tiggarna ekonomiskt bistånd etc, och skicka räkningen till respektive hemland. Med tanke på hur mycket dyrare det blir för dessa länder, borde man nog kunna få en lösning på problemet relativt omgående.

Det är en ganska bra ide. Att skapa ett EU-gemensamt minimum system som bekostas av det land man är medborgare i. Särskilt enkelt att genomdriva blir det nog inte, men det är som sagt en bra infallsvinkel.

Jag personligen tror inte på ett förbud men att ge pengar till tiggarna förstärker bara problemet.

Det tycker inte jag. Om jag ger en hundring till en person som tigger så blir hen ju inte fattigare. Det kommer inte heller att på något sätt påverka hemlandets förmåga att ta hand om sina medborgare. Det som händer är att en person kan äta sig mätt eller se till att barnen därhemma kan äta en dag.

Det tycker inte jag. Om jag ger en hundring till en person som tigger så blir hen ju inte fattigare. Det kommer inte heller att på något sätt påverka hemlandets förmåga att ta hand om sina medborgare. Det som händer är att en person kan äta sig mätt eller se till att barnen därhemma kan äta en dag.

Ger du 100sek till en tiggare så har du just bevisat för tiggaren att det är ett bättre alternativ än arbete den dagen.

Ger du 100sek till en tiggare så har du just bevisat för tiggaren att det är ett bättre alternativ än arbete den dagen.

Nej. De romer jag mött (har du någonsin mött någon av dem och pratat med dem?) skulle 10 gånger av 10 hellre arbetat för riktigt dålig lön än suttit med koppen och tiggt. Oavsett om de en dag får 100 kr (vilket för övrigt är ungefär snittinkomsten på en dags tiggande enligt vissa källor).

Men visst, det är bättre att du erbjuder dem ett jobb än bara pengar.

Eftersom det inte finns nån fri rörlighet mellan Kina och Sverige så är ditt exempel bara ointressant. Och snacka om avsaknad av kunskap i ämnet om man inte förstår hur Sverige framgångsrika ekonomi hänger ihop med vår export och frihandel.
Snacka själv om att inte se de negativa konsekvenser rörligheten för med sig, bara stoppa huvudet i sanden och lossas att allt det negativa inte finns bara för att du själv gynnas kortsiktigt.

Nej. De romer jag mött (har du någonsin mött någon av dem och pratat med dem?) skulle 10 gånger av 10 hellre arbetat för riktigt dålig lön än suttit med koppen och tiggt. Oavsett om de en dag får 100 kr (vilket för övrigt är ungefär snittinkomsten på en dags tiggande enligt vissa källor).
Vad förväntar du dig att få för svar? Då syftar jag inte på att romer är extra manipulativa men det är det svaret man skulle ge oavsett. Samma svar får du väl om du frågar en knarkare, självklart ska man köpa mat och boende för pengarna.

Snacka själv om att inte se de negativa konsekvenser rörligheten för med sig, bara stoppa huvudet i sanden och lossas att allt det negativa inte finns bara för att du själv gynnas kortsiktigt.

Hela Sverige gynnas långsiktigt. Och resten av världen. Både ekonomiskt och på många andra sätt. Protektionism, xenofobi och isolering är aldrig rätt svar.

Sedan finns det nästan aldrig något som inte kan utnyttjas på fel sätt, och då handlar det om att hantera missbruk och systemfel. Inte att ändra grunderna i vårt samhälles öppenhet och inställning till resten av världen.

Vad förväntar du dig att få för svar? Då syftar jag inte på att romer är extra manipulativa men det är det svaret man skulle ge oavsett. Samma svar får du väl om du frågar en knarkare, självklart ska man köpa mat och boende för pengarna.

På de projekt jag sett genomföras konfirmeras min uppfattning. En rom, precis som en annan svensk, väljer lönearbete framför tiggeri 10 gånger av 10. Att jämställa en fattig rom med en knarkberoende är ganska extremt och trist.

Många av dem kommer fortfarande hit i tron/förhoppningen om att i Sverige finns möjligheter till att få jobb.

När blev Kina med i EU?
Men så länge det rör sig om döda djur (fisk eller slaktkroppar) så ser jag ingen uppenbar nackdel. Livsmedlen blir ju billigare och miljöpåverkan kan ju hållas nere med renare bränsle i båtarna.
Men visst är det bra att baltiska byggjobbare kan komma till sverige för att jobba eller svenska landsbygdsbor kan åka till centraleuropa för att jobba ?
För enskilda individer går det alltid att hitta de som vinner fördelar, ur samhällssynpunkt och på längre sikt är det betydligt mera tveksamt.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 520
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 879
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?