Hela Sverige gynnas långsiktigt. Och resten av världen. Både ekonomiskt och på många andra sätt. Protektionism, xenofobi och isolering är aldrig rätt svar.

Sedan finns det nästan aldrig något som inte kan utnyttjas på fel sätt, och då handlar det om att hantera missbruk och systemfel. Inte att ändra grunderna i vårt samhälles öppenhet och inställning till resten av världen.
Rätt svar är aldrig att konsekvent och skoningslöst förstöra miljön för att kortsiktigt jaga ekonomiska vinster som du anser är det rätta.

På de projekt jag sett genomföras konfirmeras min uppfattning. En rom, precis som en annan svensk, väljer lönearbete framför tiggeri 10 gånger av 10. Att jämställa en fattig rom med en knarkberoende är ganska extremt och trist.

Många av dem kommer fortfarande hit i tron/förhoppningen om att i Sverige finns möjligheter till att få jobb.
Vilka är det som säger att det finns jobb i sverige? Jag jämställer inte knarkberoende och romer men båda är i en beroendesituation mot dig och vill att du ska skänka pengar.

Hur hjälper vi romerna till arbete genom att ge pengar till tiggarna? Det enda vi gör är att hjälpa de fortsätta tigga. Jag önskar också att romerna kan hitta sin plats i samhället och bli accepterade i samhället men deras plats i samhället bör inte vara att tigga.

"Jag vill verkligen hjälpa dig käre medmänniska, jag vill inte att du skall bli utnyttjad och jag vill att situationen skall bli långsiktigt bättre för dig i ditt hemland, därför får du inte den här femkronan."
Yeah right.
eller det korrekta alternativet: "jag vill så gärna köpa mig fri från mitt dåliga samvete så jag trycker undan alla tankar på att min peng går till ligor som uttnyttjar fattiga människor, huvudsaken är att jag känner mig generös!"

Jag anser fortfarande att kriminalitet ska beivras och att vi ska hitta lösningar för de EU-migranter som kommer hit för att söka jobb. Det handlar om drägliga boenden, hjälp att överleva och hitta långsiktiga lösningar i arbetet inom EU och med individerna.

Förbud för utsatta människor att be om hjälp är ABSOLUT inte en del av lösningen.
Eftersom Rumänien har tiggeriförbud så förstår jag absolut att de kommer hit istället (och till de länder som också har förbud), eftersom vi inte har det.

Men EU-migranter har ett ansvar att försörja sig själva när de är här, så jag ser inte hur du menar med att landet de åker till ska ha en skyldighet att fixa drägligt boende och överlevnad (mat?)?
Det blir ju att gå emot EU:s regler? Då får vi verka för att hela EU sätter samma standard?

Saxat från Stadsmissionen:
Som EU-medborgare har man rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader för att söka försörjning. Tiggeri är därmed fullt lagligt. Som EU-medborgare har man dock ingen rätt till logi på något av stadens, i detta fall Stockholms, ordinarie härbärgen.
Detta eftersom EU-regler om fri rörlighet föreskriver att EU-medborgare ska ha resurser att försörja sig själva, utan att belasta det mottagande landets socialförsäkringssystem.

Eftersom Rumänien har tiggeriförbud så förstår jag absolut att de kommer hit istället (och till de länder som också har förbud), eftersom vi inte har det.

Men EU-migranter har ett ansvar att försörja sig själva när de är här, så jag ser inte hur du menar med att landet de åker till ska ha en skyldighet att fixa drägligt boende och överlevnad (mat?)?
Det blir ju att gå emot EU:s regler? Då får vi verka för att hela EU sätter samma standard?

Saxat från Stadsmissionen:
Som EU-medborgare har man rätt att vistas i ett annat EU-land i tre månader för att söka försörjning. Tiggeri är därmed fullt lagligt. Som EU-medborgare har man dock ingen rätt till logi på något av stadens, i detta fall Stockholms, ordinarie härbärgen.
Detta eftersom EU-regler om fri rörlighet föreskriver att EU-medborgare ska ha resurser att försörja sig själva, utan att belasta det mottagande landets socialförsäkringssystem.

Men nu skulle vi väl lösa problemet med tiggarnas situation, eller hur? Eller tycker du att det är bra som det är (som är frågan jag fått tusen gånger)?

Rätt svar är aldrig att konsekvent och skoningslöst förstöra miljön för att kortsiktigt jaga ekonomiska vinster som du anser är det rätta.

Bra, då har vi ett rätt svar till, som är på en ortogonal axel mot diskussionen som fördes alldeles nyss. Kanske kan vi hitta ett matematiskt rum där våra ideal sammanfaller?

Vad finns där för lösning på problemet, egentligen? Jag undrar verkligen. För det är ett jättestort problem, både för de som tigger och för de som ska städa upp efter de svårt nedsmutsade "lägren" på sina marker. Osv.

Jag ger. Inte till alla, hela tiden, men jag har en kvinna som kommer hit regelbundet och tigger utanför ICA Maxi. Hon har 4 barn, den yngsta pojken är här med henne just nu. Hennes föräldrar tigger också, hennes make gör nåt annat, vet inte riktigt vad (...) men jag tror inte det är lönsamt för en man i 35-årsåldern att tigga. Folk ger inte lika gärna till den personen.

Jag vet var hon bor, hon har visat mig sin legitimation och hon bor i en av de riktigt typiska Romska städerna i Rumänien, som består av misär.

Jag ger henne när jag går förbi, men jag ska erkänna att jag samtidigt känner ett visst mått av ovilja att ständigt förväntas ge, och ge ganska mycket. Jag ger 50:- - 100:- varje gång, ibland har det blivit mer, men det är givetvis ohållbart för mig, så nu åker jag ofta och handlar efter 17 00 då jag vet att hon åkt därifrån. Det har blivit för personligt och jag har svårt att förhålla mig till henne på ett sätt som fungerar för mig. Ska jag betrakta henne som en "vän" är det ju absurt att jag ger henne pengar och sen går min väg, fast jag vet att hon sover i en kall bil om vintern, eller på golvet på rastplatsens toalett. Det är jättesvårt!!

Men nu skulle vi väl lösa problemet med tiggarnas situation, eller hur? Eller tycker du att det är bra som det är (som är frågan jag fått tusen gånger)?
Jag är för att det ska lösas på EU-nivå.
Och är för att man ska följa regler som finns.
Har man inte bostad och pengar att försörja sig under sina tre månader här, så ska man inte vara här. Det står ju klart och tydligt i reglerna och då ska man rimligen avvisas.

Dra in bidragen till Rumänien tills de tar itu med den här gruppen är ju en sak man kan trycka på?
Jag mejlar/pratar med myndigheter, politiker osv.
Men vad jag har förstått så är det inte så många som gör det.

Vad finns där för lösning på problemet, egentligen? Jag undrar verkligen. För det är ett jättestort problem, både för de som tigger och för de som ska städa upp efter de svårt nedsmutsade "lägren" på sina marker. Osv.

Jag ger. Inte till alla, hela tiden, men jag har en kvinna som kommer hit regelbundet och tigger utanför ICA Maxi. Hon har 4 barn, den yngsta pojken är här med henne just nu. Hennes föräldrar tigger också, hennes make gör nåt annat, vet inte riktigt vad (...) men jag tror inte det är lönsamt för en man i 35-årsåldern att tigga. Folk ger inte lika gärna till den personen.

Jag vet var hon bor, hon har visat mig sin legitimation och hon bor i en av de riktigt typiska Romska städerna i Rumänien, som består av misär.

Jag ger henne när jag går förbi, men jag ska erkänna att jag samtidigt känner ett visst mått av ovilja att ständigt förväntas ge, och ge ganska mycket. Jag ger 50:- - 100:- varje gång, ibland har det blivit mer, men det är givetvis ohållbart för mig, så nu åker jag ofta och handlar efter 17 00 då jag vet att hon åkt därifrån. Det har blivit för personligt och jag har svårt att förhålla mig till henne på ett sätt som fungerar för mig. Ska jag betrakta henne som en "vän" är det ju absurt att jag ger henne pengar och sen går min väg, fast jag vet att hon sover i en kall bil om vintern, eller på golvet på rastplatsens toalett. Det är jättesvårt!!
Jag ger aldrig en krona av princip, men har en lokal kvinna som jag tar med mig hem ibland så hon får en varm dusch och mat. Inte ofta tyvärr, en gång i månaden cirka.
Och hamnar där du gör. Det blir absurt att köra tillbaka henne!
Jag vet vad hennes man gör, men det vågar jag inte skriva här. Honom tycker jag så illa om, så jag kan inte uttrycka det. Men det får stå för honom. Hon är jättegullig och vill bara hem (hon har inte sett sina barn på nästan 2 år).

För enskilda individer går det alltid att hitta de som vinner fördelar, ur samhällssynpunkt och på längre sikt är det betydligt mera tveksamt.
Det är just ur samhällssynpunkt som en fungerande union har sina fördelar. Ungdommar utbildar sig i andra länder inom unionen, Handels o kulturförbindelser knyts ser du det som nackdelar?

På de projekt jag sett genomföras konfirmeras min uppfattning. En rom, precis som en annan svensk, väljer lönearbete framför tiggeri 10 gånger av 10. Att jämställa en fattig rom med en knarkberoende är ganska extremt och trist.

Många av dem kommer fortfarande hit i tron/förhoppningen om att i Sverige finns möjligheter till att få jobb.
Nja så enkelt är det nu inte. Har föräldrarna inga akademiska traditioner blir chansen för att barnen väljer den banan mindre. Speciellt om trycket ligger på att bilda familj så tidigt som möjligt.

Ja, de ser Sverige som ett rikt land där det är lätt att få handräckningsjobb...svarta jobb..men så funkar det ju inte i Sverige.

Jag håller med dig om att det krävs jobb från EU. Jag håller inte med dig om att Sverige ska hjälpa utländska medborgare tills dess att EU eventuella jobb ger resultat. (Eller jo, om notan betalas av antingen den enskilda individen eller av hemlandet.)
Att psykvården måste bli bättre håller jag absolut med om. Psykvårdens brister påverkar mig även på jobbet.

Liknande trådar

Samhälle Hallå! Jag valde samhälle, men detta kan gälla både mat och ekonomi också, så om samhälle är fel får gärna moderator ändra till rätt :)... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
10 520
Senast: Badger
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 011
Juridik & Ekonomi Tycker du att det är okej att smyga runt och titta på ett utannonserat hus, från utsidan, vid annan tidpunkt än den aviserade visningen... 2
Svar
24
· Visningar
1 626
Senast: kolblakkur
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 879
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka