tik över 7 år i avel

S

skrocken

I SKK´s grundregler står att tik över 7 år som inte tidigare haft nån kull inte får användas i avel. Men vad händer om nån nu gör det ändå? Regförbud på valparna? Uteslutning av medlem?
 
Sv: tik över 7 år i avel

Jag vet inte riktigt vad som händer. Men anledningen till att man inte använder en tik som är över 7 år är helt enkelt att risken för komplikationer vid valpning är så pass stor. Är man beredd att ta den risken på en tik som aldrig valpat förr ja då ställer jag mig undrande till om man verkligen värdesätter sin hund.
 
Sv: tik över 7 år i avel

Skulle tro att om man gör det medvetet så blir det ett fall för Disciplinnämnden.
Vad straffet blir beror på mycket, så det behöver inte sitta och gissa över.

Är det en tjuvparning bör man ringa SKK och förklara varför man inte gett en abortspruta.
Har man ett bra skäl kan man få dispens.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Finns det någon anledning till att man tar så många kullar på en gång? Vill man inte utvärdera först?
2
Svar
23
· Visningar
232
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 433
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 933
Senast: Migo
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
708
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp