Bukefalos 28 år!

tik ratar valpar

D

dirre

Min tik fick en kull valpar vid nästan 3 års ålder men hon ville verkligen inte ha dom hon skakade och morrade år dom var riktigt arg men av rädsla skulle jag tro, vi sökte upp en vetrinär som trodde hon fått en chock, att hon inte var mogen, då fick en annan tik ta hand om valparna eftr mycket om och men....
men nu efter att pratat med samma vet. så har jag parat henne igen för att se om hon mognat på sig nu när hon är 4 år, någon som har varit med om detta som kan ge mig råd om tiken beter sig lika igen? OM hon gör det så förstår jag ju att hon inte är en bra mamma till sina valpar och inte ingå in någon avel.men som vet. sa första gången så trodde han det var omogenhet. Rasen jag pratar om är tibbetansk spaniel.
 
Sv: tik ratar valpar

kan tyvärr inte ge några råd, men vill bara önska lycka till! hoppas verkligen att det bara var omogenhet!:)
 
Sv: tik ratar valpar

Jag hade inte avlat på henne igen.
Varför chansa liksom?
3år är ändå inte så väldigt ungt.
 
Sv: tik ratar valpar

Du har ju uppenbarligen redan parat denna tik, så min reflektion över lämpligheten att avla på tiken är egentligen bortkastad, men så här ser jag på saken:

En tik som inte tar hand om sina valpar är inte bra avelsmaterial. Är tiken mycket ung kan jag ha viss förståelse för att hon till att börja med kan tycka att det är läskigt, men det ska gå över med hjälp av husse/matte. Sedan ska husse/matte sparka sig själv i baken för att de inte känner sin hund bättre än att utsätta henne för en förtidig dräktighet.

Min högst personliga åsikt.
 
Senast ändrad:
Sv: tik ratar valpar

Min rottweilertik fick valpar som 3-åring, visserligen ratade hon inte sina barn, men efter valpningen gömde hon sig under möbler & säng, var nog förvånad över vad som hänt!

Sedan kom hon fram, undersökte valparna och kröp ner hos dem så de kunde börja dia. Sedan fick knappt valparna vara ifred, hon tvätt, putsa & bar omkring dem - En toppenmamma!

Olyckligtvis fick hon en europall över ryggen och fick en lättare skada, så det blev inga mer kullar. I dag lever hon ett lugnt pensionärsliv på landet hos min mormor & morfar, 13 år gammal.

Skulle inte heller avla på en sådan tik, men hoppas ändå att det går bättre denna gång! /Linda
 
Sv: tik ratar valpar

3 års ålder är ingen ung ålder.
Vissa tikar passar/vill inte vara mamma helt enkelt.Det kommer nog sluta med tyvärr att du får överlåta valparna till en annan tik igen.
Lycka till!
 
Sv: tik ratar valpar

Har du parat henne bara för att se om hon mognat????:eek:

Hoppas jag missförstod...
 
Sv: tik ratar valpar

*KL*

Precis som alla andra så tycker jag det verkar helt idiotiskt att para om en sådan här tik. Vad är vitsen med det? 3 år är inte särkilt ungt så man kan inte skylla på det.
Tänk på att tiken nog inte heller mår så bra av att bli "tvingad" till att bli mamma när hon helt enkelt inte vill det!

vad tänker folk med egentligen?
 
Sv: tik ratar valpar

Nu har min tibbe tik fått 4 små underbara valpar, och hör och häpna nu tar hon hand om dom jätte duktigt, jag är så glad över det, blev ju lite orolig när jag läste vad ni skrev, men som tur var lyssnade jag på en vetrinär som nog vet vad han säger. TACK till er som gav mig lycko önskningar
Didrik & Saga m. fam
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: russinbulle
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 848
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 968
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp