Bukefalos 28 år!

Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Mattsson

Trådstartare
Nu behöver jag all hjälp och råd jag kan få. Har ett 11-årigt varmblodssto med spatt VB. Hon är nu inne på sin tredje spruta med cortison/tuppkam, men har inte blivit bättre utan bara sämre. Har sett trådar om Tildren och funderar på att göra ett sista försök, men är tveksam. Mitt försäkringsbolag ersätter inte behandlingen, så jag får stå för det själv (minst 5000 kr). Har inte kollat hur de ställer sig till ev. komplikationer vid behandligen, men ska göra det oxå. Hur har det gått för er som har använt Tildren? Spatt är ju en kronisk inflammation, kan Tildren verkligen hjälpa mot något som är kroniskt? Det är inte i första hand pengarna som gör att jag tvekar utan mer oron för att det inte hjälper och att problemen kan komma tillbaka, eller att hon får spatt i HB (har redan börjat visa vissa tendenser).

Har under de 5 år jag haft henne aldrig kommit igenom i ridningen på grund av diverse skador (flertalet i VB), började skriva men det blev för långt. Viljan finns hos hästen och hon gör alltid sitt bästa men kroppen hänger inte med. Vill inte ge upp, men inser samtidigt att jag måste vara realistisk. Är det värt ett försök med Tildren? Snälla hjälp mig med era erfarenheter.
 
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Jag behandlade min häst med Tíldren. Jag hade innan prövat cortison utan resultat. Min häst svarade först bra på Tíldrenbehandlingen och fick heller inte några komplikationer av den. Han var symtomfri efter den behnadlingen i tre månader, men när vi började komma igång och rida ordentligt igen så kom det tyvärr tillbaka.

Mitt försäkringsbolag jag hade då ersatte halva behandlingen. Hurvida du ska ge det en chans eller ej kan jag tyvärr inte ge råd om. Min häst var tävlingshäst och skulle hålla för ordentlig träning och tävling, men om din häst kanske bara rids lungt så kan det hända att det hjälper bättre. Sen så är det nog väldigt individuellt.

När jag behandlade min häst så sa veterinären att jag fick vara beredd på att kanske ge ny Tildren var 12-18 månad om jag had otur. Så det kan bli dyrt i längden även om behandlingen hjälper. Jag tyckte det på min häst var värt de pengarna eftersom han var en bra tävlingshäst och hade kostat rätt mycket i inköp ändå. Eftersom tyvärr inte behandlingen hjälpte så han gick att rida ordentligt så blev vi tyvärr tvugna att ta bort honom:(
 
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Tack så mycket för ditt svar. Tråkigt att det inte funkade i längden för er. Om det är så att jag måste behandla mer än en gång så kommer jag inte satsa på det. Jag kan def. tänka mig att ha kvar henne som promenadhäst, men är rädd för att hon inte håller ens för det. Som jag skrev har hon en hel del i bagaget redan, som gör att jag tvekar. Känns fruktansvärt att behöva ta beslutet, men om hon inte blir bättre vet jag inte om det är lönt att dra ut på det mer. För mig är hon ju så klart värd allt, men verkligheten är en annan.
 
Senast ändrad:
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Jag har haft en häst som jag behandlade med Tildren (dropp på klinik), efter
3 månader så var den helt bra och faktiskt helt igång igen. Eftersom hästen
hade spatt så satte jag igång den lite snabbare. Sedan så fick hästen dessvärre andra problem som gjorde att jag avlivade honom ca 6 månader senare. Så jag vet inte hur länge behandlingen hade hållit i sig men det vart
väldigt bra den tiden han var kvar efter behandlingen. Jag har Folksam, dom
betalade hela behandlingen som gick på drygt 5000 kr.
MVH Kryddan
 
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Min häst har också fått spatt som jag skrivit i en annan tråd. Min vet sa att han var för stor/tung för att kortison skulle fungera. (700 kg)Hur funkar tildren? Sprutar man det i leden? Just nu leds han en timme i skogen och går i hagen och ska göra det till september. Är han halt då så blir det ny röntgen annars sätts han igång.
 
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Man kan ge det via dropp (som Kryddan gjorde) eller via flera sprutor flera dagar i rad. Har också läst att det går att injecera rätt i leden, men vet inte hur det funkar. Det verkar vara väldigt viktigt att injektionen inte går för fort, för då är risken för kolik stor. I mitt fall blir det via dropp i så fall. Kolla med ditt försäkringsbolag om de täcker Tildren behandling. Mitt gör inte det....

Har din vet. nämnt någon annat än kortison, eller är det bara vila som gäller nu? Min svarar inte på kortison behandlingen och förutom Tildren har vet. inga mer ideer :cry:
 
Sv: Tildren vid spatt, vad är era erfarenheter?

Nä min ska bara vila. Han får gå promenader
 

Liknande trådar

Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 060
Senast: Soffan74
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 610
O
Hästvård Nu är det konstaterat, hästen har spatt :( !! Efter många vänder hos vetrinären fick vi förra veckan svar på vad vi först trodde var...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 055
Senast: Orvar
·
N
Hästvård Finns det någon här som har tagit beslut att ta bort sin älskade vän som är sjuk men som "kanske" kan bli frisk? Har hamnat i en...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp