Till er med hund!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Daun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 4 315
D

Daun

En fråga till er som har egen hund.
Hur gör ni när ni jobbar?
Kan ni ha med hunden på jobbet, eller är den ensam hemma, är ni flera i hushållet som jobbar olika?
Ja hur gör ni helt enkelt? :)
Min fam har alltid haft hund, men då har det istortsätt alltid funnits någon hemma när man var i skolan å pappa på jobbet. Farmor och farfar bor granne :D
Men nu bor man ju inte hemma längre och har bott i lägenhet med min sambo och två katter i åtta år nu, så då har det ju inte varit så aktuellt med hund även om det alltid finns i bakhuvudet.
Nu till saken, vi ska flytta till hus på landet med stoooor tomt osv.
och då börjar man ju genast bli mycket sugen på att skaffa hund igen, men hur ska jag kunna det när varken jag eller sambon tyvärr inte kan ha med hunden på jobbet? Går det helt enkelt inte att ha hund då? :(
Eller ska man skaffa sig en äldre hund och då kunna ha den i hundgård på dagen när man arbetar?
Känns inget bra det heller, ska jag ha hund vill jag ju att den ska kunna vara med.
Visserligen skulle den ju få vara med överallt annars, stallet och allt annat kul man gör efter jobbet och på helgerna.
Jaja nu ska jag sluta tjata, men hur gör ni och vad tycker ni?

Ursäkta att det vart så långt.

Sv: Till er med hund!

Visst 17 kan ni ha hund för att ni båda jobbar. Det är ju inte alla som kan ha med hunden på jobbet. Du säger du har en stor härlig tomt, perfekt för en hund. Bygg en hundgård med en isolerad hundkoja, nu blir det ju regnit och snart kyligt. Är det en äldre hund så är det inga problem, men en valp bör ha kontakt med er medan den är liten och får acklimatisera sig. Sen vänja den succesivt vid hundgården, en liten stund varje dag. Sen givetvis att det finns vatten och mat och nåt tuggben för sysselsättning. Så skulle jag gjort.

Jag har den stora förmånen att kunna ha med mig mitt hjärtegryn på jobbet. En av många fördelar med att jobba som budbilschaufför :bow:

Jag och Diesel har blivit kända som ett riktigt radarpar hos stamkunderna.
Alltid när man lämnar bud där, frågar dom vart min andrechaufför är :D

Härligt att kunna ha med sin älskling. :)
Då får han ju verkligen vara med så att säga.

Skönt att höra att du tycker det är ok med hundgård, man kan ju kanske tänka sig att det finns folk som tycker det är jätte taskigt osv.
Men det är väl så man tänkt sig att det får bli om man skaffar sig hund.
En mysig isolerad stuga och en stooor hundgård, för som sagt vi kommer ha en tomt på 7500 kvm så det finns plats att ta av.
Skulle ju kunna fungera bra.
Fast då måste man ju nästan skaffa sig en vuxen eller en unghund, för en vappis måste ju ha lite mer tid på sig, men gud va de e mysigt med vappisar :love:

Jag jobbar också så när jag blev med hund alldeles nyss så valde jag en som var nästan vuxen. Min tjej är dryga 9 månader nu och kan vara själv hemma. Jag är hemma på lunch och rastar henne och äter hemma som sällskap en stund. Jag skulle inte vilja ha min hund i hundgård hela dagen i säg 9 h med restid, har inga riktigt bra argument för det, det är magkänslan som talar..

Det skulle ju bli runt 8h eftersom jag jobbar heltid, något mindre kanske eftersom sambon och jag jobbar lite olika tider.
Tycker också att det kanske kan vara för lång tid, men det sägs ju att djur inte har den tidsuppfattningen som vi mäniskor har.
Sen hoppas man väl att dom skulle klara det bara dom får vara med resten av tiden.
Absolut inte så att hunden skulle få vara i hundgården när man själv är hemma.
Men visst jag har också lite av den där känslan av att det kanske inte skulle vara så kul för dom, men samtidigt så tror jag inte att dom tänker som oss.

Jag har turen att kunna ha med hunden på jobbet, samt att jag har föräldrar som ställer upp.
När de slutar tidigt/är lediga är både deras och min hund hos dem, när de jobbar (och jag med) så är hundarna med mig på jobbet.

Du säger att du inte skulle vilja ha hunden i hundgård i 9h, men du tycker det går bra att lämna den inne själv så länge med avbrottet att du kommer hem och rastar.
Där kan jag inte riktigt se skillnaden faktiskt, känns till och med som om det är bättre för hunden att då vara i hundgård där den kan välja själv om den vill vara inne eller ute.

Vi har 4 hundar. Både maken och jag jobbar heltid (kontorstider). Den lilla hunden (nyss fyllda 1 år) har jag med mig på jobbet. De andra tre är hemma. Att det funkar är för att barnen kommer hem tidigare. Den dagen de också är i skolan lite längre går grannen ut med hundarna mitt på dagen och stannar hos dem en timme eller två (leker med dem). Sen är de oftast med till stallet. Funkar bra för oss.

Jag studerar just nu och går oft akorta dagar 2-3 timmar. Om jag går längre dagar så lämnar jag hunden hos min mormor som är dagmatte. Skulle inte vilj alämna honom själv hemma mer än max 4 timmar i streck. Sen tycker jag inet om att bara gå hem på rasten och gå ut och sen lämn ahonom igen. Då ser jag hellre att han får sällskap hela dagen.

min sambo jobbar heltid och har inte så mycket ansvar för hunden..
jag jobbar i regel bara 4-5 timmar per dag och har ett flexibelt jobb där jag kan åka hem och vara med hunden nån timme innan nästa jobb.
skulle jag vara tvungen att byta jobb så skulle jag se till att det funkar med hunden, skulle ALDRIG göra mig av med honom!

Jag studerar just nu och går oft akorta dagar 2-3 timmar. Om jag går längre dagar så lämnar jag hunden hos min mormor som är dagmatte. Skulle inte vilj alämna honom själv hemma mer än max 4 timmar i streck. Sen tycker jag inet om att bara gå hem på rasten och gå ut och sen lämn ahonom igen. Då ser jag hellre att han får sällskap hela dagen.

Om det nu var mig du riktade ditt svar till så ...
Våra hundar är ensamma hemma 4 - 4½ timme. Skulle familjen vara borta mer än det som kommer grannen och går ut med dem och STANNAR hos dem i 1 - 2 timmar, och då leker hon med dem i trädgården. Kastar boll osv.

Du säger att du inte skulle vilja ha hunden i hundgård i 9h, men du tycker det går bra att lämna den inne själv så länge med avbrottet att du kommer hem och rastar.
Där kan jag inte riktigt se skillnaden faktiskt, känns till och med som om det är bättre för hunden att då vara i hundgård där den kan välja själv om den vill vara inne eller ute.
Ojdå :o Jag är ute med vovve på morgonen. Jobbar ca 4 h, kommer hem på lunch och är hemma en timme. Jobbar sedan ytterligare ca 4h och är sedan hemma hos vovve. Det här gäller mina barnlediga veckor. Mina barnveckor kommer det barn hem ca 14:40 som rastar och sällskapar vovve.

Jag vet att det här inte är ett superbra alternativ heller men det är iaf inte så jättemånga timmar i sträck. Så för mig var det nog eg. inte hundgården det handlade om, utan bara att vovve skulle vara utan matte o husse en hel dag.

Pappa är hunddagis just nu och det har funkat bra men nu har de lagt om schemat så jag jobbar skitdåliga tider så nu vet jag inte vad jag ska göra. :crazy:

Fast man kan inte räkna med att hunden ens trivs i hundgård, jag skulle iaf inte ha förlitat mig på enbart den lösningen..

Och 8 timmar ENSAM är för lång tid för EN hund oavsett om man har den inomhus eller utomhus..

Det är ju inte för att hundar inte kan hålla sig som man rekomenderar en max tid på ca 5 timmar/ dag utan för att hunden är ett sällskapsdjur beroende av flocken..

När jag sökte mitt jobb sa jag att jag jobbar hellre många dagar och korta pass, än långa dagar. Som tur var passade det dem bra, så jag brukar inte jobba mer än 4-5 timmar.

Ibland är det längre men min sambo pluggar och har inte speciellt mkt schemalagt så det är aldrig någon fara att hunden blir ensam för mycket. De flesta dagar är hon inte ensam alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 563
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 604
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 940
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur