Till er som undrar hur det går för mig just nu

Bukefalos 30 år!

Det har varit tyst länge pga låg energi och ork…

Nu har jag läst TS papper från arbetsförmedlingen (min 8-10 handläggare sedan februari 2022 någon SIUS fick jag aldrig) och…

Jag har kämpat länge. Under ett och ett halvt år har jag deltagit i ett arbetsmarknadsprogram som heter Steg till arbete, där jag verkligen gjort allt jag kunnat för att visa att jag fortfarande har ett värde och en vilja att vara till nytta – deltagit i gruppaktiviteter, haft samtal med handledare, hittat praktikplats själv och arbetsprövat 50 % i sex månader. Jag har skrivit, reflekterat, antecknat och försökt göra det bästa av vad man bett mig om varje dag. Under den här tiden har jag haft max sammanlagt 10 sjukdagar.

Men trots mitt engagemang och alla ansträngningar har det inte räckt och det har slutligen lett till att kroppen och hälsan sagt ifrån.

Under våren har jag blivit allt mer utmattad. Arbetsförmågan har sjunkit från 50 % till nära noll. Jag har fått sova 3–4 timmar per natt i långa perioder, haft smärtor, magproblem och blivit allt svagare. Jag fick till slut frågan av min kurator om jag har suicidtankar – så allvarligt har det påverkat mig. - Men där är ni många som VET att jag inte är den som lägger mig platt, med näsan i vädret.

Nu har Arbetsförmedlingen tillsammans med arbetsterapeut bedömt att jag inte längre har någon arbetsförmåga. Det är både sorgligt och lättande – sorgligt för att jag gärna vill vara delaktig, men en lättnad eftersom det också betyder att jag kanske äntligen får den vila, återhämtning och det stöd jag behöver.

Jag ska be om att få hel sjukskrivning från och med nu – och på sikt kanske sjukersättning – så att kroppen får tid att läka, och jag får möjlighet att komma tillbaka på mina egna villkor.

Tack till er som frågar, hejar, lyssnar eller bara finns där i mitt hörn. Det betyder mer än ni anar.

Vi kanske kan ses på en fika, eller något annat skoj att äta, dricka eller göra i sommar som inte kostar skjortan. För ni kommer behöva släpa ut mig då och då…❤️ Jag har färdtjänst och riksfärdtjänst och får ta med mig medresenär/ledsagare… så det finns möjligheter, även om man behöver boka riksfärdtjänst en månad i förväg.

/Ingela

Nu är det brunch o sen plocka undan lite så jag kan fly fältet en stund, när Ren Service kommer. Jag drar iväg nånstans för andhämtningspaus för S skull, då hen får städa och tvätta i fred. Sedan ger jag mig iväg och handlar.

Du kanske skulle ansöka om sjukersättning direkt, medan deras bedömning är ”färsk”? Dessutom tar det nog omkring 6-8 månader att få beslut.

Du kanske skulle ansöka om sjukersättning direkt, medan deras bedömning är ”färsk”? Dessutom tar det nog omkring 6-8 månader att få beslut.
6-8 månader är optimistiskt… år… är mer troligt. :) Vi får se, jag känner att kontakten M Försäkringskassan har inte direkt varit enkel de senaste 30 åren… och med tanke på mitt mående så vill jag gärna hålla min rehabkurator i handen.

Förstår att du blivit utmattad av att ha med de där värdelösa insatserna att göra. Blivit matt bara av att läsa om en del av det. Låter bra att låta kurator manövrera FK.

Hoppas du kan vila upp dig på ett bra sätt nu. Och att du sedan kan hitta andra former för att göra något meningsfullt som kan bli mer på dina egna villkor. Du hittar nog någon väg till det när du inte behöver slåss för att passa in i ett system som inte är gjort för att fungera utifrån dina förutsättningar.

Förstår att du blivit utmattad av att ha med de där värdelösa insatserna att göra. Blivit matt bara av att läsa om en del av det. Låter bra att låta kurator manövrera FK.

Hoppas du kan vila upp dig på ett bra sätt nu. Och att du sedan kan hitta andra former för att göra något meningsfullt som kan bli mer på dina egna villkor. Du hittar nog någon väg till det när du inte behöver slåss för att passa in i ett system som inte är gjort för att fungera utifrån dina förutsättningar.
Det som är skönt, är ändå att det inte är mitt fel. Utan att arbetsförmedlingen och steg till arbete precis som jag sagt, är det som försämrat kropp och själ. Då de själva skriver att jag försämrats drastiskt under deras (bristfälliga, mitt tillägg) stöd under insatsen.

Firar midsommar i min ensamhet med katten. Då jag startat antibiotikakur mot uvi på AT-läkare på vårdcentralens order. Jag har sedan snart 30 år ryggmärgsskada svårt att tömma blåsan och har täta urinträngningar 24/7…. Och kontaktade vårdcentralen för att få mitt recept på urindrivande förnyat. Men se… DET gick ju inte…

Då jag är fritidspedagog, kontorist och naturkulturvägledare och inte har läkarlegitimation… är jag självklart duktig och lyder doktors order, med risk för magkrasch som jag haft i åtta v redan och är i stort sett skinn och ben.

Hjälper inte antibiotikan så kan du anmäla vc för felbehandling. Patienten ska få vara delaktig i vården.

Jag hade ofta uvi med resistenta bakterier förut. Kom till ny vc pga flytt och sa till läkaren (också en AT, tror jag) att hon måste skicka provet på odling och resistensbestämning (eller vad det heter). Jag fick ett recept i handen som jag skulle avvakta med att ta ut tills hon ringt mig med svaret. Sagt och gjort. Hon ringde och sa att jag skulle börja ta antibiotikan, vilket jag gjorde men den hjälpte inte … så kontaktade vc och frågade om hon skickat den på odling.
Nä det hade hon ju inte … jag hade fått den vanliga antibiotikan som används vid vanlig uvi.
Så onödigt besvär för mig, och högre kostnad för vården.
Efter det blev jag extremt övertydlig med att jag får resistenta bakterier och att det alltid måste göras odling.

Firar midsommar i min ensamhet med katten. Då jag startat antibiotikakur mot uvi på AT-läkare på vårdcentralens order. Jag har sedan snart 30 år ryggmärgsskada svårt att tömma blåsan och har täta urinträngningar 24/7…. Och kontaktade vårdcentralen för att få mitt recept på urindrivande förnyat. Men se… DET gick ju inte…

Då jag är fritidspedagog, kontorist och naturkulturvägledare och inte har läkarlegitimation… är jag självklart duktig och lyder doktors order, med risk för magkrasch som jag haft i åtta v redan och är i stort sett skinn och ben.
Hemgjorda hamburgare samt ugnsrostad potatis i airfryer och bea, dagens middag.

Bifogade filer

• IMG_0916.webp
    IMG_0916.webp
    252,5 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

• Presenterar mig i efterhand
  • Det här med biodling.
  • Mitt lilla problembarn
  • Att bryta mig loss

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok