Till vem rapporterar ni??

Nafayette

Trådstartare
Om stoet har fått ett levande föl, eller kastat, eller att stoet har dött..till vem rapporterar ni?

Hingstägaren eller hingsthållaren?

Inom travet är det så att OM man inte kan visa giltigt intyg för att stoet dött så får man ändå betala levande fölavgift..

Så min andra fråga blir då:
Är det samma regel inom ridsektorn också??

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Likadant bland ridhästarna.

När mitt sto gick gall var jag beredd att visa intyg på det, men det efterfrågades inte.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Hingsthållaren skickar ofta ut ett speciellt formulär som man returnerar efter fölning.
Samma regel gäller nog vad det avser dödsfall men tillämpas sannolikt sällan i praktiken med tanke på att pengarna som är inblandade är så mycket lägre.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Lånar...

Tack för era svar..hoppas flera kommer. Då väldigt gärna även från dom som har hingstar i tjänst.
Vi har ju både travare, shettisar, islänningar, halvblod och araber här

Under tiden kommer ytterligare två frågor..

Dom som har avtalet att betala levande fölavgift:
Får ni fakturan innan hon fölat???
Eller är det så att ni anmäler ett levande föl och DÄREFTER kommer fakturan??

Vidare:
Hur gammalt skall fölet vara för "era avtal" för att kallas levande??

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Hingsthållaren.

Har aldrig fått faktura innan jag rapporterat levande föl. Har för mig att det är 10 dagar för "levande föl" Flyinge hörde jag hade 2 dagar härromåret, men om det stämmer vet jag inte.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Mitt föl dog 10 dagar gammal förra året, i en olycka.

Vi rapporterade till hingsthållaren (Flyinge, som rent tekniskt egentligen inte är hingstägare eftersom det var en inlånad hingst) på en utskickad blankett från hingsthållaren. Fölis blev som sagt tio dagar, och Flyinge har just 2 dagars levande fölavgift, så den skulle betalas. Faktura kom efter att jag rapporterat levande föl (vilket jag gjorde innan han dog).

Försäkringsbolaget fick obduceringsrapporten som bekräftade dödsorsaken.

Eftersom fölet inte hann registreras så rapporterades det inte till någon annan.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Hur skulle ni då göra i detta fall??


Det dräktiga stoet dör på hösten. (giltigt veterinärintyg finns)
Hingsthållaren kontaktas och allt är ok.

Innan den eventuella fölningen, om stoet hade levt, kommer fakturan på levande fölavgift från "företaget som äger hingsten"
(alltså inte samma som hingsthållaren)

Åter en gång kontaktas hingsthållaren och denne svarar att man ska riva fakturan..:crazy:

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Ska kanske tillägga att hingsthållaren hade ingen tid att rapportera det döda stoet..

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Nafayette skrev:
Hur skulle ni då göra i detta fall??


Det dräktiga stoet dör på hösten. (giltigt veterinärintyg finns)
Hingsthållaren kontaktas och allt är ok.

Innan den eventuella fölningen, om stoet hade levt, kommer fakturan på levande fölavgift från "företaget som äger hingsten"
(alltså inte samma som hingsthållaren)

Åter en gång kontaktas hingsthållaren och denne svarar att man ska riva fakturan..:crazy:

AM

Då river man fakturan...:)

Vi vill ha in levande fölavgiften om fölet lever 2 dygn. Då är det ju upp till stoägaren att ha försäkrat, om de vill.

Ett år ringde det en stoägare och berättade att hans sto fölat, men att det 10 dagar gamla fölet nu trasslat in sig i taggtråden och var död.
Han ville inte betala fölavgiften. Detta trots att han fått ut 5 dubbla summan på fölets försäkring.
Han fick allt lov att betala....
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

FAst i detta fall handlade det aldrig om någon försäkringsfråga..

Utan hantering av rapport kontra hur man ska betala..

Om man river en faktura för att hingsthållaren sagt så..
Hur blir det då med påminnelsen man får senare???

Menar hanteringen nu, att skicka ut fakturor på levande fölavgift INNAN ston ens har fölat??


Gör man så?

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Nej, det gör man inte...
Men vi har också fått faktura på levandefölavgiften innan stoet fölade. Dessutom med sista betalningsdag innan stoet ens fölat.
Men jag tror inte detta är för att lura någon, utan för att det tar en massa tid att fakturera. Enklast är nog att skicka alla fakturor på en gång, och anta att de som inte fått levande föl hör av sig.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Jag hade också 'rivit' fakturan; precis om CK säger så sänds de helt säkert alla fakturor samtidigt för att effektivisera utskicket. Skulle du/stoägaren senare få en påminnelse så har ni fortfarande intyg på att stoet dött långt innan eventuell födsel.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Nafayette skrev:
Lånar...


Vidare:
Hur gammalt skall fölet vara för "era avtal" för att kallas levande??

AM

Förra året fick en kompis ett föl som levde ett dygn. Hon var ärlig och berättade det för hingstägaren som då sa att hennes avgift gällde levande nyfött föl. Kompisen har kollat med andra hingstägare som har svarat att de har 2 dygn som regel. I efterhand undrar man om ärlighet varar längst, hon blev iaf lite fattigare av det, men i sorgen/förvirringen över det döda fölet är man inte alltid så smart.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Fast jag tycker det beror på VARFÖR fölet dör. Är det sjukt och dör pga det så okey för mig.
Men det känns tråkigt när vissa inte ens ger fölen chansen. Nån gång har nån bara konstaterat att "nej, fölet reste sig aldrig".
Ett sånt föl hade säkerligen klarat sig med lite hjälp.
Frågan är då om jag som hingstägare ska förlora inkomsten?
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

...eller om ungen dör i virusabort efter fölning om märra har stått bland tävlingshästar..

AM
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Detta stoet hade bara gått med fölston och inte träffat några andra hästar varken före eller efter fölningen. Fölet föddes vid 22-tiden på kvällen, eftersom de såg att fölet var väldigt svagt försökte de göra allt för att rädda det, veterinären var där ca 1 timme efter fölningen och återkom två gånger till på natten. Den fick i sig råmjölk ur nappflaska efter ca 1 1/2 timme, de lyckades hjälpa upp fölet ett par gånger, men det stod aldrig eller reste sig aldrig själv. Veterinären var senast ute vid 17-tiden dagen efter och konstaterade att det antagligen var för svagt för att klara sig, men ville ge det en natt till, fölet var dött ca kl.19. Veterinärräkningen var på ca 4000:- för jourtid, all körande och medikamenter.
Hon ringde hingstägaren samma kväll och berättade detta, hon tänkte då inte på levande fölavgiften , utan mest på att det inte blev någon avkomma, men hingstägare påpekade vid det samtalet att avgiften gällde levande nyfött föl. Stoägaren tog sedan reda på hur andra hingstägare skulle ha gjort då hon tycket att detta lät konstigt, och ringde sedan upp hingstägaren ett par dagar senare och försökte diskutera saken, men det var tvärstopp. Jag behöver väl kanske inte skriva att hon aldrig mer använder hingst där, annars hade hon tänkt betäcka om stoet med samma hingst när hon hade hämtat sig. Eftersom hon ringde andra hingstägare som sa att de räknar med fölavgiften om fölen blir 2 dagar gamla så vet jag att det finns flera som är schysstare än just denna. Det är väl också vid 2 dagars ålder man generellt kan försäkra fölen.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Vid ett sånt här fall är ju lite på gränsen. Jag brukar låta bli att bråka om fölavgiften om stoägaren betäcker om med min hingst igen.
 
Sv: Till vem rapporterar ni??

Nej, och hingstägaren missade ett sto till som stoägaren hade tänkt betäcka med den hingsten (det fick aldrig hingstägaren reda på dock), + dålig PR då hon känner andra som har ston som betäcks, men så är det ibland.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp