Tillbehörsmani

morris

Trådstartare
Hur mycket pengar lägger ni ner på assoseoarer till era hundar? Såg en dokumentär på tv för nån vecka sedan, där var det en som lade ut ca 15 000 (!!!) om året på "onödiga" tillbehör (kläder och halsband och sånt)... Tycker det är vansinne...
Men hur mycket kostar ni på era älsklingar? Är bara nyfiken... :p
 
Jag köper aldrig onödiga pryttlar till min vovve. Det blir ett nytt halsband eller koppel någon gång om det gamla går sönder.
När vi var aktiva så köpte man ju lite träningsgrejer då och då, men de håller ju länge.
Mat och kärlek - det är vad min vovve vill ha. Jag tror hon struntar blankt i fina halsband.
 
Den personen på tv- var ju helt bortom vett och sans.
När hon bytte käder på hunden hanterade hon den som en docka, den flög som en vante fram och tillbaka.

Jag tyckte hela det programmet var sorgligt och skrämande. Djur är djur och ska behandlas där efter. Inte som människor. Det finns många många människor där djuren är deras allt, men de är inte fanatiska för det.

Jag lägger ner relativt lite pengar på accosearer till vovvarna, men lite mer pengar i det stora hela.
Mat så klart!
En kurs i halvåret, med medlemsavgift till BK och även SKK.
Ett par utställningar per år.
En leksak då och då, de håller länge.
Koppel och halsband rätt sällan. 1 gång om året kanske, max 2 gånger. När hunden väl är vuxen och halsbandet passar så håller det ju länge.
Sen köper vi lite hundgodis, det är väl någon gång i veckan.
Filtar och korgar håller ju också länge, så det köper vi sällan.
Försäkring var månad på autogiro.
Veterinär ett par gånger om året.
Det är vad jag spenderar på vovvarna! Förutom tid och kärlek!
 
jag tycker att det är roligt att köpa prylar till jyckarna så det gör jag ganska ofta. men inga kläder eller annat trams, de har päls så det räcker. jag inbillar mig inte heller att de bryr sig om sina nya saker, förutom leksakerna och tuggbenen då :D
 
oj :crazy:.. Hon fick ett nytt halsband førra sommaren och 2 nya skålar før 2 år sen nær jag blivigt av med dem gamla.. Næ, saker køper jag næstan aldrig till henne men det har ju blivigt ett antal hundra røkt grisøron genom åren.. :D
 
Jag är inte spec mycket för att köpa grejer till hundarna. Jag ersätter koppel och halsband och sådant när det är slitet, men det är nog allt.

Varje hund har ett halsband + 1 läderkoppel. Sen har jag lite gamla halsband och koppel somär bra att ha i reserv. Och ett flexikoppel för när man måste begränsa motionen (dvs inte springa fritt på promenaderna).

En karda, två klotänger (en för stora hundarna och en för lillhunden), en tandskarapa och så har greyisarna varsitt fleecetäcke.

Matskålar och sånt är jag helt ointresserad av, det ska fungera och vara lättdiskat, men jag skiter helt i om det är små gulliga motiv eller ej. Så greyisarna har varsin hög matbar i rostfritt stål, det finns en stor plastvattenskål i golvnivå och så har lillvovvan en keramikskål hon haft sen hon var valp.

Finns lite reflexhalsband, namnbrickor, ett blinkihalsband och så med i någon låda.

Men det som mina hundar ffa kostar är när det gäller MAT, försäkring och vetvård. Jag köper inte 'billig ICA-mat' åt dem, utan det kostar en del/månad. Lillvovvan äter specialfoder med. Och så går det ett antal grisöron, märgben, frolicbitar, råhudsben osv. Och ett antal hundmatsburkar (för att göra det smakligare), äggkartonger och flaskor olja.

Men i TILLBEHÖR kostar hundarna inte många hundralappar per år.
 
herregud.. jag det finns folk till allt.
min stora vovve får ju mat men ibland köper vi burkmat till honom och det gillar han mkt!!! han blir helt till sig när han ser att jag tar hans matskål och en burkmat är öppen och framme! :D
annars blir d inget mera... koppel håller jättebra och halsband har han inte på sig hemma, bara när vi ska gå ut ibland.
 
Jag lägger nog ganska mycket pengar på mina hundar :eek: men inte så som dom på TV.. Men visst, jag har lite dille på halsband, så det blir ganska ofta något nytt, speciellt när man är på utställningar :)
Sen är det medlemsavgifter, kennelavgifter (snart ;) ) utställningsavgifter, och en massa annat också... Men men, så kan det gå :D
 
Vissa av mina vänner (Ta åt dig Aliide!) tycker att jag har ganska mycket tillbehör till min hund.

Men hon har 6-7 halsband (Hon är en GD, så hälften är för små nu), 2 koppel, reflexhalsband, blinkboll, 3-4 leksaker (Resten köptes innan henne till dom andra hundarna, och DET är mycket), nya ben någon gång i månaden, 3 täcken (Varav 2 är utvuxna).. 4 sängar, varav 2 inte används av henne utan av småhundarna..

Sen är det nog inte så mycket mer :)

Ska dock shoppa ett nytt halsband idag tror jag, som hon kan ha resten av livet förhoppningsvis. Nu växer hon inte SÅ mycket mer i storlek runt halsen.

Sen att jag köpt ny säng för flera tusen för att hon ska få plats räknas inte :angel:

Annars har vi mat, försäkring och bajspåsar som enda fasta avgift.
 
Jo... Jag har rätt så mycket hundsaker... Ett par halsband och ett par koppel. Men sen massa andra tillbehör också. Sele, olika linor, olika aporter, koner, speciella koppel och halsband för utställning, varmt täcke, skålar i olika former, mjukisleksaker.. öhhh... vad har man mer i garderoben? Tjänstetecken, snitslar, dummisar, spårpinnar, uppletandesaker, mera snitslar... Ja det finns lite av varje. Sen på det så har jag massor av hundfällar :crazy: Det brukar jag köpa allt som oftast. Men jag tycker inte att jag lägger ned mycket pengar på det eftersom att det är saker jag sparat på mig allt eftersom. Mina hundar har till och med egna väskor :D Min äldre hund brukar själv bära sin bag när hon ska ut och resa :D

Jag glömde ju det som tar mest plats... De har två egna madrasser (stora som en soffdyna) sen har de en jättestor bädd på 120*80 eller nått sånt och sen två burar. Två filtar och ett täcke.

Tre klotänger och en hel hylla i skafferiet med bra att ha saker såsom tuggben, godis, hundkex, torkad lever, olika mediciner, schampo, jodopax osv. Men det räknas kanske inte som tillbehör :d
 
Leksaker har jag ju också *senildement* Fast de är så 'nya' att jag knappt hunnit vänja mig vid dem. Lillvovvan har hela sitt liv haft sin tennisboll och så ett kamprep som är hemmagjort (mamma tyckte det var kul att splitsa rep och göra grejer förr). Det är de enda saker hon är intresserad av. hanen är TOTALT föremålsointresserad. Tiken däremot var helt klart leksaksroad så när hon kom (för snart en månad sen) så fick jag ju hasta iväg och köpa en uppsättning leksaker. Ett mjukisdjur med pip, en frisbee i mjukt material med pip. Det är favoriterna. Sen finns det en avlång 'kattmjukis' med pip men den är ointressant så den använder jagmest för att stoppa i munnen på henne för att separera käkarna när jag skrapar tandsten. Ett kamprep har hon med men det är också rätt ointressant..

'Apotek' delar de med hästarna, korgar anser jag det är självklart att de har (greyisarna har varsin stor korg, sen finns det en mellanstor som alla tre hundarna delar på som de tycker. Lillvovvan har två rottingkorgar med, men den ena är en transportbur eg (den har tak och sen sätter man bara för ett galler). Lite dynor ligger och skräpar med.

Sen har de en egen soffa med *flin* Utrangerad från vardagsrummet och står nu i sovrummet och är fullt hundtillåten.

Men allt det där är saker jag köper en gång och sen ersätts det bara om det är utslitet/går sönder.

det enda jag köper 'bara för att' är godis (ben, tugg, frolic, grisöron etc)
 
Jag har också en sådan freebe. Den äldre hunden kräktes på den, så jag slängde in den i tvättmaskinen och den blev som ny :banana: Mina hundar hälsar att de är grymt avis på soffan...
 
X ska få en egen soffa i sommar :cool:

Det kan du hälsa till dina minsann! :rofl:

Sen är ju en av hennes sängar en riktig människosäng, Sultan från IKEA. Dock liten, 80 cm bred bara.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
929
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 317
Senast: ufot
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 422
Senast: AnneB
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp