Välja Ras - Mellanstor

Efter att ha varit på MyDog så väljer jag nu mellan storpudel och spansk vattenhund. Storpudel är egentligen för stora men av pudlarna så är det dem jag dras till. Vattenhundarna har ju bra storlek och mindre pälsvård. Båda är aktiva hundar som inte fäller och jag kan göra samma aktiviteter jag vill med båda.

Jag har ju ingen brådska egentligen med att bestämma mig så jag kan fundera ordentligt.
Det här säger inget om fler än de två jag träffat men: på en kurs vi går nu finns två spanska vattenhundar, båda verkar ha enorma problem med både människor och hundar. Den ena fick bäras in i lokalen på valpkursen i somras, den andra placeras alltid så att så få andra hundar behöver passera för då blir den galen.

Igen, det säger kanske inget om fler än dem. Men jag skulle vara väldigt noga med att kolla mentalitet om jag var inne på rasen.
 
Efter en massa funderande fram och tillbaka blir det nog en storpudel, speciellt då det har börjat bli prat om att ha någon form av servicehund. Har börjat leta efter uppfödare, vilket är svårt i sig, men det blir ännu svårare när man tänker att valpen ska kunna bli lämplig som servicehund. Vad kan jag kolla och göra för att öka mina chanser?
 
Efter en massa funderande fram och tillbaka blir det nog en storpudel, speciellt då det har börjat bli prat om att ha någon form av servicehund. Har börjat leta efter uppfödare, vilket är svårt i sig, men det blir ännu svårare när man tänker att valpen ska kunna bli lämplig som servicehund. Vad kan jag kolla och göra för att öka mina chanser?

Personlig fråga kanske, men vilka uppgifter är det som hunden ska utföra om vi förutsätter att den blir godkänd assistanshund? Det kan ju påverka lämpligheten i olika rasval en hel del. Skulle t ex inte rekommendera en ras som är hyperkänslig för förarens sinnesstämning till en person som har svårigheter inom det området. Bara som ett exempel då.

Titta efter uppfödare som gör BPH med sina hundar, då får du åtminstone en fingervisning om vilken mentalitet som finns hos deras hundar. Protokollen finns på Avelsdata och brukar vara ganska lätta att förstå. För att ha ett bra ämne till assistanshund så bör du välja en valp efter föräldrar som är miljöstarka, trygga socialt och avreagerar snabbt vid konstiga eller obehagliga situationer.
 
Personlig fråga kanske, men vilka uppgifter är det som hunden ska utföra om vi förutsätter att den blir godkänd assistanshund? Det kan ju påverka lämpligheten i olika rasval en hel del. Skulle t ex inte rekommendera en ras som är hyperkänslig för förarens sinnesstämning till en person som har svårigheter inom det området. Bara som ett exempel då.

Titta efter uppfödare som gör BPH med sina hundar, då får du åtminstone en fingervisning om vilken mentalitet som finns hos deras hundar. Protokollen finns på Avelsdata och brukar vara ganska lätta att förstå. För att ha ett bra ämne till assistanshund så bör du välja en valp efter föräldrar som är miljöstarka, trygga socialt och avreagerar snabbt vid konstiga eller obehagliga situationer.
Tack! Är för att hjälpa mot problem vid ångest, tror att även om det inte blir en assistanshund så kan en hund i sig vara till stor hjälp.
 
Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja.

Jag växte upp med en Newfoundland som liten, sen en korsning labrador/schäfer som tyvärr högg mig i ansiktet så jag är lite försiktig av mig emellanåt. Jag har idag katter och har haft häst men ingen egen hund så jag tänker att jag är förstagångs hundägare.

Jag letar efter en ras som är mediumstorlek, ca 15 till 20 kg, tik, inte fäller så mycket eller inget, lite pälsvård är ok, inte mycket jaktlust, ej alltför skällig. Jag vill kunna åka iväg och campa/vandra i naturen men känner mig inte helt säker själv så önskar en hund som kan verka lite "avskräckande"/säger till om något verkar konstigt, om man kan säga så. Vill ha en intelligent hund.

Jag vill träna lydnad, kunna ha hunden lös, jogga och cykla med den, kanske testa drag med cykel. Jag är inte hundra på vad jag egentligen vill göra med hunden då jag inte testat på saker ännu. Super om den gillar vatten då jag har kajak och är mycket vid havet.

Jag bor idag i lägenhet, har katter, tänker att jag kan lägga en del tid på hunden, kommer att ha hjälp ifrån föräldrar till att passa om det skulle behövas, helst vill jag ha hunden med mig så mycket som möjligt. Drömmer om att en dag skaffa häst igen och ha hunden med lös på ridturer.

Border collie vore ju en dröm men de känns för intensiva och jag är rädd för att inte göra rättvisa för hunden, annars perfekta rent storleksmässigt, kroppsligt.

Spansk vattenhund är jag nyfiken på.

Pudel har jag också kikat på men mellan verkar vara för litet och stor är för stor.

Nästa vecka ska jag åka till MyDog i Göteborg så jag kan kolla runt på en del raser. Jag har varit på flera olika utställningar och kollat runt lite, samt att jag går till den lokala hundparken för att träffa lite olika hundar.

Någon som har tips eller kan rekommendera en eller flera raser jag kan kolla på?
Någit mindre ifs, men ras som verkar passa in på många av dina önskemål är Mudi.
 
Tack! Är för att hjälpa mot problem vid ångest, tror att även om det inte blir en assistanshund så kan en hund i sig vara till stor hjälp.

Jag tror ju att en labbe är den största chansen att hitta en som blir en bra assistanshund för just ångest. Det är inte alltför svårt att hitta en som är social och stabil mentalt. Pudel som ras känner jag inte lika bra men min spontana känsla är att de generellt sätt är lite känsligare. Men absolut inte opassande för syftet!
 
Jag tror ju att en labbe är den största chansen att hitta en som blir en bra assistanshund för just ångest. Det är inte alltför svårt att hitta en som är social och stabil mentalt. Pudel som ras känner jag inte lika bra men min spontana känsla är att de generellt sätt är lite känsligare. Men absolut inte opassande för syftet!
Tänkte lite liknande men jag har inte fastnat för nån labbe, kan också bero på att de flesta jag känt har varit ouppfostrade <.< pudlarna jag träffat har däremot varit väldigt trevliga, finns en brun storpudeltik i närheten jag är helt såld på, hon har såna sprudlande intelligenta ögon.
 
Jag tycker att barbet verkar vara en otroligt trevlig hundras också. Helt säkert svårare att få tag på men...
 
Tänkte lite liknande men jag har inte fastnat för nån labbe, kan också bero på att de flesta jag känt har varit ouppfostrade <.< pudlarna jag träffat har däremot varit väldigt trevliga, finns en brun storpudeltik i närheten jag är helt såld på, hon har såna sprudlande intelligenta ögon.

Jag tänkte länge likadant, plus att labbar är så tråkiga för att alla har dem... men nog blev det en labbe till slut ändå. Hittar man rätt uppfödare så är labbarna verkligen svårslagna vad gäller att vara stabila i alla sammanhang. Jag har sett ett antal trevliga pudlar också men upplever dem som något känsligare rent allmänt, och det var en av sakerna som gjorde att jag bestämde mig för att välja något annat.

Jag har alltså en del ångestproblematik själv, inklusive social fobi, så för mig var det bättre att välja en hund som är lite mer "betongsugga" och inte så lätt tar åt sig av hur jag känner eller andra små signaler jag inte ens är medveten om att jag sänder ut. Visst innebär det också att han inte är lika förig som en del andra hundar men den nackdelen tar jag, för alla fördelar väger så mycket tyngre.

OBS att min är en sån där enorm showlabbe, den typen var mer lämplig för min aktivitetsnivå. Du planerar ju att göra mycket med hunden så jag tänker att en liten nätt jaktlabbetik kanske kan vara något? Rasen är så uppdelad nu att det nästan är som två olika raser istället för en med olika inriktningar. Dock får du vara beredd på mycket fällande, det kommer man inte ifrån oavsett vilken typ av labbe man väljer. :nailbiting:
 
Jag tror ju att en labbe är den största chansen att hitta en som blir en bra assistanshund för just ångest. Det är inte alltför svårt att hitta en som är social och stabil mentalt. Pudel som ras känner jag inte lika bra men min spontana känsla är att de generellt sätt är lite känsligare. Men absolut inte opassande för syftet!
Jag tycker inte det är helt ovanligt att pudlar är ganska så reaktiva skulle också tycka labrador var ett säkrare kort rent socialt.
 
Efter en massa funderande fram och tillbaka blir det nog en storpudel, speciellt då det har börjat bli prat om att ha någon form av servicehund. Har börjat leta efter uppfödare, vilket är svårt i sig, men det blir ännu svårare när man tänker att valpen ska kunna bli lämplig som servicehund. Vad kan jag kolla och göra för att öka mina chanser?
Börja med pudelklubbens hemsida och gå igenom alla storpudelkennlarna. Kolla på pudelklubbens listor över årets bästa pudlar i olika sporter, notera vilka kennlar som har med hundar där. Maila eller ring de kennlarna och fråga vad de har för inriktning på sin avel, hur de ser på mentaliteten, om de för BPH på alla sina hundar. Fråga om de själva är aktiva med att träna eller tävla något annat än utställning. Lycka till, det är kul med pudel :-)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 652
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 323
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 468
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp