Tillgång på mediciner

Bukefalos 30 år!

Angående läkemedel och tillgången på dem - är det någon som vet varför tillgången på avmaskningsmedel (Noromectin) är så dålig? Under covid när Trump fick för sig att man skulle ta det mot covid förstår jag om tillgången var sisådär, men jag tycker att det varit svårt att få tag på alla de senaste åren. Nu senaste gångerna hittade jag inte online någonstans, och behövde åka till i princip det enda apoteket i länet som hade det (och då egentligen inte i den storleken jag skulle ha, utan två i en mindre storlek istället). Och apoteken jag varit på innan kunde inte beställa hem (inte bara en gång, utan det var så i månader).
Tillgången till ivermectin preparat är det inget problem med. Däremot är läkemedel för djur inte utbytbara för farmaceut på apotek så det beror på förskrivande veterinär vad hen skriver om det är lätt eller svårt att få tag på.
Skriver veterinären på receptet att utbyte till generiska preparat är okej så blir det ofta enkelt, förutom då att Noromectin är på 7,49 gram (700 kg) medan t ex Ivomec är på 6,42 gram (600 kg) och många hästar ligger på mer än 600 kg.

Jaja, trist utläggning om varför det blir krångligt. Be veterinären skriva att generiskt utbyte är ok så blir det enklare på apoteket, de kommer förklara alternativ och skillnader för dig.

Tillgången till ivermectin preparat är det inget problem med. Däremot är läkemedel för djur inte utbytbara för farmaceut på apotek så det beror på förskrivande veterinär vad hen skriver om det är lätt eller svårt att få tag på.
Skriver veterinären på receptet att utbyte till generiska preparat är okej så blir det ofta enkelt, förutom då att Noromectin är på 7,49 gram (700 kg) medan t ex Ivomec är på 6,42 gram (600 kg) och många hästar ligger på mer än 600 kg.

Jaja, trist utläggning om varför det blir krångligt. Be veterinären skriva att generiskt utbyte är ok så blir det enklare på apoteket, de kommer förklara alternativ och skillnader för dig.
Tack för svaret, det kan göra det enklare i framtiden! Jag fick in stora blodmasken nu när jag köpte yngsta förra året, så jag kommer i alla fall behöva ett recept för båda för i år också.

Angående vikten är det inga problem, mina hästar väger lite drygt 200 kg var så även en ensam Ivomec räcker till båda på en gång ;)

Liknande trådar

• Jag behöver pepp... LÅÅÅÅÅNGT inlägg.
  • Kämpa på
  • Tvingad att äta en medicin
  • Allt känns hopplöst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat