Bukefalos 28 år!

Tillsätta kalk ändå?!

MrsScabtree

Trådstartare
Läste den lilla foderdebatten men tyckte inte att min fråga riktigt platsade där så jag skapade en egen tråd, jag kör ju Barf med Grima och behöver därför tillsätta vitamin, mineral+kalk i maten.

Igår var jag på zoohandeln och köpte Hypermix vitamin och mineral som ska innehålla "allt". Jag frågade vid mer än ett tillfälle om det verkligen innehöll ALLT och om jag då skulle slippa tillsätta kalken. Jodå sa dom lite vimsiga kassörskorna så jag litade helt enkelt på det. Nu när jag satt och slösurfade läste jag mer om barf/tillsätta mineral/vit+kalk och hittade gamla trådar där det står att folk fodrar med hypermix OCH kalk. Ahhhh! Nu blir jag rent knäpp.

Behöver jag tillsätta kalken? Tillägger att hon utöver sin kindkötts/hjärta/vom blandning ofta fodras med märgben.

Hjälp? (Jag rådfrågar givetvis även dom som kan, men flera åsikter är alltid av intresse)
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Finns det ingen näringdeklaration på förpackningen? Finns en sådan kan man ju räkna ut om det behövs mer kalk eller inte.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Om man nu vill köra BARF så tycker jag att man skall köra hela racet! Dvs även ge hunden/katten HELA animalier ex. pinkisar (musungar som kan köpas djupfrysta) eller kycklingar (även dessa går att köpa djupfrysta singelförpackade). Då får hunden/katten i sej precis allt som den skulle gjort om åt "urskrunglig kost" - dvs även mineral, kalk, spårämnen osv.

För övrigt är det för MEJ personligen bara helt galet att börja mixtra med just kalk, mineraler sov. I alla fall om man har arbetande/tränings/tävlingshundar!

Just kalcium/fosfor balansen är så ohyggligt viktig för hela "organismen" hund, vad gäller tillväxt, muskelbyggnad, hållbarhet i skelett/leder/senor o ligament osv osv.

/Ulga
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Pinkisar har nog inte så mycket att rbhuda näringsmässigt och hur många måste man ge en hund för att de sk ha någon betydelse?

Ca/P-kvoten kan man hålla på en bra nivå mha. lite basic matematik.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Vill och vill, det gör jag redan. Varför ska jag ge hunden pinkisar? Och varför en hel kyckling? Hon får hela råa kycklinglår då och då. På vilket sätt går man inte hela vägen om man inte ger pinkisar eller hela kycklingar? (antar att du menar med fjäder och huvud med mera?)

Mineral och vitamin har jag för övrigt full koll på , det är just kalken jag funderar på om jag behöver tillsätta mer av. Jag skriver av innehållsdeklarationen senare så kanske du kan hjälpa mig lite Sol? Har inte fått tag i min "foderguru" (som är haj på detta) sen i förrigår och jag vill ju gärna veta hur mycket jag behöver tillsätta (om jag behöver det).

Tack!

:bow:
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Ca/P-kvoten kan man hålla på en bra nivå mha. lite basic matematik.

Hoppas det är okej för TS att jag ställer en fråga :)

Vad ska kalcium/fosfor kvoten ligga på ungefär?
Har läst på flera ställen nu att det inte är mängderna som är viktiga utan balansen mellan dessa ämnen. Men ingenstans hittar jag vad denna balans bör ligga på.
Vi funderar på ett foderbyte till vår unghund, och vill gärna ha koll på detta!
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Pinkisar är ju skitdyrt, så det skulle man nog ruinera sig på, men tex Jipotimas säljer ju kycklingskrov och sådant. På liknande sidor brukar det stå i % hur man bör dela upp kött/benkvoten.

Tyvärr vet jag inget om tillskottet du köpte, jag kör via ben istället.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Hoppas det är okej för TS att jag ställer en fråga :)

Vad ska kalcium/fosfor kvoten ligga på ungefär?
Har läst på flera ställen nu att det inte är mängderna som är viktiga utan balansen mellan dessa ämnen. Men ingenstans hittar jag vad denna balans bör ligga på.
Vi funderar på ett foderbyte till vår unghund, och vill gärna ha koll på detta!


Det är just det jag funderar över också, jag har bara kört ben hittils men eftersom att det inte alltid finns tillgång till ben vill jag gå över till att tillsätta det i maten om det behövs.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Nu fick jag tag på henne och jag ska inte behöva tillsätta kalk om det redan är iblandat, phu! Då var det avklarat :)

Tack ändå allihop!
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Nej nu kommer jag med en fråga till. Nu när jag tillsätter kalk/vitaminpreparat i maten, kan jag ändå fortsätta att fodra med märgben ca 2 ggr/vecka (vissa veckor får hon dock inget)..?
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Mineral och vitamin har jag för övrigt full koll på , det är just kalken jag funderar på om jag behöver tillsätta mer av.

Jag har en liten fundering bara. I min värld är kalk ett mineral. Vilka är de övriga mineralerna du har koll på?
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Skall du ha koll får du helt enkelt räkna ut hur mycket mineraler märgbenen ger.
Kritiken mot BARF från foderkunninga är ofta att den stora benmängden ger ett farligt överskott av mineraler.
PL
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Ja det är det ju egentligen, men vissa tillskott innehåller inte alltid just kalk av någon anledning, eller så innehåller dom en för liten andel, därav frågan.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Skall du ha koll får du helt enkelt räkna ut hur mycket mineraler märgbenen ger.
Kritiken mot BARF från foderkunninga är ofta att den stora benmängden ger ett farligt överskott av mineraler.
PL

Ja, nu ger ju inte jag mycket ben, hon får i bästa fall 2 st märgben i veckan.

Hur ser man till det när man fodrar tex torrfoder och ger ex märgbn ofta?
Det borde ju vara minst lika "farligt"?
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Vill och vill, det gör jag redan. Varför ska jag ge hunden pinkisar? Och varför en hel kyckling? Hon får hela råa kycklinglår då och då. På vilket sätt går man inte hela vägen om man inte ger pinkisar eller hela kycklingar? (antar att du menar med fjäder och huvud med mera?)

Mineral och vitamin har jag för övrigt full koll på , det är just kalken jag funderar på om jag behöver tillsätta mer av. Jag skriver av innehållsdeklarationen senare så kanske du kan hjälpa mig lite Sol? Har inte fått tag i min "foderguru" (som är haj på detta) sen i förrigår och jag vill ju gärna veta hur mycket jag behöver tillsätta (om jag behöver det).

Tack!

:bow:

Skriv upp näringsdeklarationen så får vi se vad vi kan göra. Ett exempel på vad hunden brukar äta under en dag behövs också. Kalciumet i tex. ben (ätbara ben) måste ju räknas med också.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Hoppas det är okej för TS att jag ställer en fråga :)

Vad ska kalcium/fosfor kvoten ligga på ungefär?
Har läst på flera ställen nu att det inte är mängderna som är viktiga utan balansen mellan dessa ämnen. Men ingenstans hittar jag vad denna balans bör ligga på.
Vi funderar på ett foderbyte till vår unghund, och vill gärna ha koll på detta!

Ca/P-kvoten för en vuxen hund bör omkring 1,2:1. För växande hundar kring 1,25:1.
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Ca/P-kvoten för en vuxen hund bör omkring 1,2:1. För växande hundar kring 1,25:1.

Okej.
De två foder vi funderar på har dessa andelar:

foder 1:
Ca: 1,9%
P: 1,3 %

Foder 2:
Ca: 1,3 %
P: 1,0 %

Säkert en dum fråga, men hur räknar jag ut vilket som har bäst balans?:confused:
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Farligheten gäller växande hundar.
På häst har man inte kunnat visa något negativt med relativt höga Ca/P kvoter om P ges i tillräcklig mängd inte heller med ett balanserat totalt överskott. På växande hundar har man sett att det ökar osteochondrosfrekvensen.
Det är den mängden ben som hunder tuggar tillräckligt smått för att kunna smälta som har betydelse.
Rejäla märgben brukar ta ett tag.
PL
 
Sv: Tillsätta kalk ändå?!

Skriv upp näringsdeklarationen så får vi se vad vi kan göra. Ett exempel på vad hunden brukar äta under en dag behövs också. Kalciumet i tex. ben (ätbara ben) måste ju räknas med också.

Tack Sol men det behövs inte längre :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min whippetvalp är ofta lite lös i magen och fiser rätt illa. Hon äter för närvarande Nutra nuggets puppy. Det verkar vara ett bra...
Svar
8
· Visningar
2 081
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp