Tillsätta olja i maten?

Joelina

Trådstartare
Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs!

Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje dag. Han har massor med hundkompisar som han leker med, han hänger med på ridturer och han vallar lite får ibland. Han är med andra ord väldigt aktiv, och jag har lite svårt att sätta ihop hans foderstat...

Jag har märkt att när han får för mycket protein i sig så blir han kliig och nästan lite flammig i huden på vissa ställen. Han blir dessutom rätt dålig i magen. Min uppfödare tror att det kan vara så att han är känslig för proteinöverskott, jag har inte varit med honom till veterinären för tester eller liknande så det är rena spekulationer.
Han får just nu Bozita Robur Performance, som är till för aktiva hundar. Av det får han 4 dl varje dag som jag blöter upp. Utöver det så får han färskfoder, jag byter lite då och då för att få lite variation. Varje dag får han lite ben, både märgben och andra typer av slaktrester som jag hämtar hos en lokal slaktare.
Jag hade gärna velat ge färskfoder fullt ut, men det kan jag tyvärr inte för att jag har en väldigt liten frys och bor i en etta så det är svårt att möjliggöra det för tillfället.
Vet jag att vi ska vara ute länge i stallet eller om han ska följa med på en liten extra lång tur så får han lunch, som består av uppblött torrfoder 1-2 dl.
Ökar jag på mer mat så blir han bara dålig i magen.

Min uppfödare tycker att han är väldigt väldigt tunn och uppmanar mig att lägga band på han ute i stallet så att han inte får röra sig lika mycket.
Min veterinär ger mig massvis av beröm för att han är i så fin form.
Jag själv tycker att han är i riktigt fin form, men jag skulle nog kunna se att han kunde lägga på sig kanske ett kilo till. Då är min fråga efter hela denna novellen; är laxolja ett bra komplement? Eller ska jag tänka i andra banor än att tillsätta olja? :)

......förlåt för långt inlägg :o
 
Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs!

Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje dag. Han har massor med hundkompisar som han leker med, han hänger med på ridturer och han vallar lite får ibland. Han är med andra ord väldigt aktiv, och jag har lite svårt att sätta ihop hans foderstat...

Jag har märkt att när han får för mycket protein i sig så blir han kliig och nästan lite flammig i huden på vissa ställen. Han blir dessutom rätt dålig i magen. Min uppfödare tror att det kan vara så att han är känslig för proteinöverskott, jag har inte varit med honom till veterinären för tester eller liknande så det är rena spekulationer.
Han får just nu Bozita Robur Performance, som är till för aktiva hundar. Av det får han 4 dl varje dag som jag blöter upp. Utöver det så får han färskfoder, jag byter lite då och då för att få lite variation. Varje dag får han lite ben, både märgben och andra typer av slaktrester som jag hämtar hos en lokal slaktare.
Jag hade gärna velat ge färskfoder fullt ut, men det kan jag tyvärr inte för att jag har en väldigt liten frys och bor i en etta så det är svårt att möjliggöra det för tillfället.
Vet jag att vi ska vara ute länge i stallet eller om han ska följa med på en liten extra lång tur så får han lunch, som består av uppblött torrfoder 1-2 dl.
Ökar jag på mer mat så blir han bara dålig i magen.

Min uppfödare tycker att han är väldigt väldigt tunn och uppmanar mig att lägga band på han ute i stallet så att han inte får röra sig lika mycket.
Min veterinär ger mig massvis av beröm för att han är i så fin form.
Jag själv tycker att han är i riktigt fin form, men jag skulle nog kunna se att han kunde lägga på sig kanske ett kilo till. Då är min fråga efter hela denna novellen; är laxolja ett bra komplement? Eller ska jag tänka i andra banor än att tillsätta olja? :)

......förlåt för långt inlägg :o

Jag hade inte varit så orolig för just vikten så länge din hund har energi till livet den lever.

Däremot är det ju nåt knas om han mår dåligt i magen. Jag hade nog börjat med att ta bort märgbenen (farligt för tänderna!), & försökt hitta något hyfsat skonsamt foder utan en massa gojs och spannmål i.

Edit: ser att du skriver om allergi för proteinöverskott. En del menar att det är en myt. Jag vet inte, men mina hundar har mått absolut bäst på en kost med lite kolhydrater från just spannmål. Det finns andra källor till det, om hunden behöver det.
 
Jag vill förtydliga att han är väldigt fin i magen så länge jag inte ökar matintaget mer än 2 dl torrfoder :)
Märgbenen kommer jag inte att ta bort. Perfekt att gnaga på och innehåller massor med bra för honom :)

Har du några tips på skonsamt foder? Jag har upplevt att Bozita Robur är skonsamt jämfört med majoriteten utav annat torrfoder.
 
Jag vill förtydliga att han är väldigt fin i magen så länge jag inte ökar matintaget mer än 2 dl torrfoder :)
Märgbenen kommer jag inte att ta bort. Perfekt att gnaga på och innehåller massor med bra för honom :)

Har du några tips på skonsamt foder? Jag har upplevt att Bozita Robur är skonsamt jämfört med majoriteten utav annat torrfoder.

Det finns många bättre alternativ än märgben för sysselsättning och bra grejer.
Om hon bara fixar 2 dl torrfoder, men du ändå vill öka på, vad händer om du ger mer färskfoder istället? Förstår att du har svårt med platsen, men en liten dutt till kanske funkar.

Men jag hade nog ändå bytt foder om hunden blir kass i magen av mer mat. Olja är ett alternativ såklart men känns kanske lurigt om hon har tendens att bli dålig i magen? Någon annan kan nog det bättre än mig! :)

Hade kikat på t ex acana, taste of the vild, ev standardt mild, orijen, ziwi peak? kanske? Alla innehåller stor del kött - men det kanske kan vara värt att prova för säkerhets skull. Ger bara min hund torrfoder som frulle/godis och då är han inte så känslig, använder ovan nämnda märken, ger färskfoder annars som är det enda han inte blir dålig i magen av, men jag förstår problemet med utrymme. Har samma problem så vi människor får handla vår egen mat oftare.
 
Hundar behöver i princip bara protein o fett, de kolhydrater de behöver för hjärnan producerar de själva.
Vill man få upp hundar i vikt fungerar kolhydrater utmärkt, komplettera fodret med t ex kokt pasta. O andra sidan kanske din uppfödare är en av de som anser att hundar inte skall vara slimmade. För mycket fett är inte bra då hundar kan utveckla pankreatit av det. Märgen i märgben är väldigt fett.
 
Jag gav olja när jag gav voh, dom blev lätt förstoppade annars och oljan satte fart på magen. Ger även ongen olja i ersättningen pga förstoppning. Så det sätter ju fräs på grejerna?

Men visst, lite extra omega och fett är säkert inte fel om hunden bara lyckas använda det. :p:)
 
Hundar behöver i princip bara protein o fett, de kolhydrater de behöver för hjärnan producerar de själva.
Vill man få upp hundar i vikt fungerar kolhydrater utmärkt, komplettera fodret med t ex kokt pasta. O andra sidan kanske din uppfödare är en av de som anser att hundar inte skall vara slimmade. För mycket fett är inte bra då hundar kan utveckla pankreatit av det. Märgen i märgben är väldigt fett.

Jag läste tvärtom. Veterinär tycker han är för smal, uppfödarn att han är lagom.

Men jag har precis tagit bort min äldsta hund så min hjärna är helt avstängd.
 
Jag läste tvärtom. Veterinär tycker han är för smal, uppfödarn att han är lagom.

Men jag har precis tagit bort min äldsta hund så min hjärna är helt avstängd.
"Min uppfödare tycker att han är väldigt väldigt tunn och uppmanar mig att lägga band på han ute i stallet så att han inte får röra sig lika mycket.
Min veterinär ger mig massvis av beröm för att han är i så fin form."
 
"Min uppfödare tycker att han är väldigt väldigt tunn och uppmanar mig att lägga band på han ute i stallet så att han inte får röra sig lika mycket.
Min veterinär ger mig massvis av beröm för att han är i så fin form."

Sorry! Mitt huvud hade visst gått i ide som jag misstänkte! :o

(Är väl inte helt ovanligt att uppfödare till raser som ställs ut vill se dem lite rundare än vad t ex veterinärer vill?)
 
Jag hade bytt torrfoder, det du ger innehåller mycket majs och det har ingen större funktion än ren bukfyllnad. Välj ett foder med ett mildare protein om du är rädd för det, typ anka eller kanin.
 
Hej hopp! Nu vill jag gärna ha lite inputs!

Corgin Floke som snart är två år gammal är ute och hänger i stallet cirka 3-7 timmar varje dag. Han har massor med hundkompisar som han leker med, han hänger med på ridturer och han vallar lite får ibland. Han är med andra ord väldigt aktiv, och jag har lite svårt att sätta ihop hans foderstat...

Jag har märkt att när han får för mycket protein i sig så blir han kliig och nästan lite flammig i huden på vissa ställen. Han blir dessutom rätt dålig i magen. Min uppfödare tror att det kan vara så att han är känslig för proteinöverskott, jag har inte varit med honom till veterinären för tester eller liknande så det är rena spekulationer.
Han får just nu Bozita Robur Performance, som är till för aktiva hundar. Av det får han 4 dl varje dag som jag blöter upp. Utöver det så får han färskfoder, jag byter lite då och då för att få lite variation. Varje dag får han lite ben, både märgben och andra typer av slaktrester som jag hämtar hos en lokal slaktare.
Jag hade gärna velat ge färskfoder fullt ut, men det kan jag tyvärr inte för att jag har en väldigt liten frys och bor i en etta så det är svårt att möjliggöra det för tillfället.
Vet jag att vi ska vara ute länge i stallet eller om han ska följa med på en liten extra lång tur så får han lunch, som består av uppblött torrfoder 1-2 dl.
Ökar jag på mer mat så blir han bara dålig i magen.

Min uppfödare tycker att han är väldigt väldigt tunn och uppmanar mig att lägga band på han ute i stallet så att han inte får röra sig lika mycket.
Min veterinär ger mig massvis av beröm för att han är i så fin form.
Jag själv tycker att han är i riktigt fin form, men jag skulle nog kunna se att han kunde lägga på sig kanske ett kilo till. Då är min fråga efter hela denna novellen; är laxolja ett bra komplement? Eller ska jag tänka i andra banor än att tillsätta olja? :)

......förlåt för långt inlägg :o

Om inte veterinären flaggar för att hunden är mager hade jag låtit det vara. Många corgis är överviktiga och då kan en vältränad corgi verka smal i deras ögon. Jag hade absolut inte begränsat motionen.

Min corgi rör sig lika mycket som Schäfrarna och ser ut därefter. Mycket muskler och noll fett på kroppen. Visst hade jag gärna sett lite mer hull, men så länge hon är pigg och glad är det ingen fara. Hon får Standart Extra, i princip så mycket hon vill äta.
 
Tack för alla svar!

Jag är väl egentligen inte så pigg på att byta foder helt, när det ändå fungerar bra? Jag ska försöka göra lite mer plats i frysen för färskfoder och ge lite mer av det istället för att öka torrfodret :)
Pasta tycker han inte om så det går inte att dryga ut maten med det, hehe!

Och visst håller jag med om att det finns på tok för många feta och överviktiga corgis! Men jag tycker som sagt att Floke skulle kunna gå upp lite till :)
 
Tack för alla svar!

Jag är väl egentligen inte så pigg på att byta foder helt, när det ändå fungerar bra? Jag ska försöka göra lite mer plats i frysen för färskfoder och ge lite mer av det istället för att öka torrfodret :)
Pasta tycker han inte om så det går inte att dryga ut maten med det, hehe!
Han är ung o knappast fullvuxen ännu.
Och visst håller jag med om att det finns på tok för många feta och överviktiga corgis! Men jag tycker som sagt att Floke skulle kunna gå upp lite till :)
Han är ung o knappast fullvuxen i kroppen ännu.
 
Nej, så är det ju såklart! Och just därför är jag väl lite orolig för ifall han inte får i sig allt han behöver för att bli så frisk och bra som han bara kan bli! Men han äter ju en del ute i stallet också såklart, det är ju lite kattmat, hästbajs, müsli och även en hel del hö (förtäres med tillhörande hästapålle). Så visst, han svälter ju inte. Men jag vill ju att han ska få i sig allt han behöver och kanske även lägga på sig pyttelite till, för jag vill inte begränsa hans aktivitet i stallet.
 
Jag upplever dessutom att Floke är duktig på att själv känna efter när han är trött, och går då och lägger sig någonstans. Visst, han somnar inte alltid, men han lägger sig och vilar i alla fall :)
 
Håller med föregående talare om feta corgis och hemmablindhet. Har inte koll på vem Floke kommer ifrån men min egen uppfödare är djursjukskötare och har jobbat på klinik, hon är aktiv med sina hundar och inte en enda gång har hon påpekat Lasses form som något negativt. Han är välmusklad med midja. Men det är ju desto vanligare med uppfödare som bara ställer ut och inte är så aktiva, tyvärr, med resultatet att många ser ut som skogaholmslimpor.

Lasse har i perioder sett ut som ett staket dock, han har varit kräsen av sig men nu har jag bytt foder till ett som innehåller mer fett och inte gett vika med maten. Vi ger bara färskt, men jag har även en påse torrfoder hemma de dagar vi ska bort eller om jag glömt ta fram från frysen, Sam's Field 4300 Power.
 
Tycker det låter som han mår toppenbra och är i prima form. Vilket härligt hundliv :) Hans kropp kommer hålla längre om den inte släpar på en massa onödig vikt, hellre lite för tunn är för tjock säger i alla fall den fysioterapeut vi gått till.

I min ras är det tyvärr också vanligt med feta hundar så en del kan reagera och tycka att mina är smala när de är i lagom hull. Visst kan de bli lite åt det tunnare hållet ibland men aldrig magra, inget de lider av i alla fall men skulle jag satsa på en utställningskarriär så hade det kanske inte gått så bra :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 398
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 678
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 821
Senast: Lilla-S
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp