Tillskott för att öka matlusten

höstmåne

Trådstartare
Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa mer hö. Finns det något vettigt tillskott som kan stimulera aptiten?
Kraftfoder äter hon och får tre gånger om dagen, men det är egentligen inte frågan eftersom det inte kommer att räcka ändå, jag vill att hon ska äta mera hö!!!
Hon äter ca 1 kg vid varje fodring, sen är hon nöjd och står och tittar/filosoferar/petar i resten, och det håller ju inte...
Hon har fri tillgång på natten i boxen, och det lägger jag i en finmaskigt hönät som är helt öppet i toppen, detta för att jag upplever att hon äter lite bättre då. Hon äter med en gång när de kommer in, men på morgonen har hon ändå bara ätit väldigt lite.
Ute har de också fri tillgång kan man väl säga, fast med fodringar, där äter hon bättre, men ändå inte tillräckligt.
Hon har kompis i hagen, de kan dela höhöh, inget konstigt och ingen som jagar bort henne.
Jag har även haft henne på lösdrift men hon har inte gått upp i vikt där heller...
Hon är pigg och glad, avmaskad och träckprovad enligt konstens alla regler, normal tandstatus, inte andra symtom på smärta eller liknande. Pigg och glad på promenader.
Hjälp! :)
 
Konstigt beteende. Båda mina är iochförsig extrema matvrak.

Är höet inte fräscht? Extremt grovt?

Har du haft henne helt utan kraftfoder någon gång? Jag tänker att hon kanske helt enkelt skiter i höet och istället väntar på mumsfoder :d. Så gör farbror i mitt stall men han har också svårt att tugga hö så kanske inte så konstigt.
 
Man kan testa andra sorters hö kanske? Hösilage gillar ju många bättre än vanligt torrt hö.
Kan hon ha problem med tandbytena och det är därför hon inte är så sugen på att äta?
 
Jag har råkat ut för hästar som inte äter om det finns 'för mycket mat'. Dessa funkar väldigt sällan på fri tillgång, utan tycker bättre om att få mindre portioner.

Äter hon bättre ur nät än från golvet?

Vad händer om du serverar lusern i hink, tex? Ignorerar hon det också?

Var noga med att höet verkligen är av god hygienisk kvalité, är du det minsta osäker får du skicka in på analys.
 
Luzernpellets? Det är lättätet och hästarna brukar gilla det, och det är ju ett grovfoder med hög proteinhalt som de flesta hästar mår bra av och går upp i vikt av.
 
Hur mycket kraftfoder ger du? Försök att ta bort det och ge lusernhack och betfiber istället. Det är grovfoder och kan ges i större mängd utan risker.
B-vitaminer kan öka matlusten.
 
Jag hade en sådan häst. För honom gick det bättre att äta ur ett hönät, jag fyllde hela dygnets ranson i nätet så han hade alltid hö. Däremot hade jag ett stormaskigt hönät, tror inte finmaskigt är så bra för en häst som är svår att få att äta.
Sedan fick min massa lucern med olja i en balja på golvet för att backa upp.
 
Svarar alla. Jag ger kraft groov nästan 2 L om dagen samt havrekross nästan 2 L om dagen. Mineraler, rapsolja och multivitaminer. Har provat det mesta, funderar på att prova fri tillgång till lucern, men hon har inte varit så förtjust i det innan.
Ja hon äter bättre ur hönät då hon är en kräsen dam, och hon skulle aldrig ens tänka på att äta det som ligger kvar sen gårdagen. Jag upplever också att hon äter bättre i småportioner, därav min fråga om man kan öka matlusten med något. Finmaskigt hönät har jag bara för att det är det som går att ha helt öppet i toppen, det är alltså inte meningen att hon ska äta ur maskorna utan ovanifrån.
 
Svarar alla. Jag ger kraft groov nästan 2 L om dagen samt havrekross nästan 2 L om dagen. Mineraler, rapsolja och multivitaminer. Har provat det mesta, funderar på att prova fri tillgång till lucern, men hon har inte varit så förtjust i det innan.
Ja hon äter bättre ur hönät då hon är en kräsen dam, och hon skulle aldrig ens tänka på att äta det som ligger kvar sen gårdagen. Jag upplever också att hon äter bättre i småportioner, därav min fråga om man kan öka matlusten med något. Finmaskigt hönät har jag bara för att det är det som går att ha helt öppet i toppen, det är alltså inte meningen att hon ska äta ur maskorna utan ovanifrån.

Det finns inget "tillskott" som ökar matlusten. Man får prova sig fram för att hitta rätt för individen. Testade olika sorters hö tills jag hittade ett som han tyckte om, likaså lucernhacket. Det pillade han i sig under natten, inte alltid han åt upp allt men var glad för det han fick i sig.
Mash tyckte han om, det hjälpte till med aptiten för honom och han gick upp i vikt av det.
För min blev det bättre med åren, han var 4 år när jag fick honom och åt då väldigt dåligt. Även miljön var viktig för honom. När jag fick eget stall åt han riktigt bra och blev nästan lite rund, men då kunde jag anpassa allting runt honom så som han ville ha det.
Innan dess hamnade vi en kort period i "fel" miljö och då slutade han äta helt. Då fick han gå på gastroguard.
 
Senast ändrad:
Jodå, b-vitamin till exempel.
Jag har provat med olika saker ända sen jag fick henne, alltså år, i perioder. Hon är kräsen och behöver stimuleras att få i sig mera, och jag vill inte bara öka på kraftfodret. Jag har testat olika typer av hö och hösilage och jag tycker inte att det är där problemet ligger. Jag tror att hon äter mera på lösdrift, men det går tyvärr inte alls att uppskatta hur mycket hon får i sig där, och eftersom hon inte gick upp mer där heller så har jag hellre koll på henne i stallet där hon kan få kraft oftare.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kantarell slutade äta när han blev sjuk och efter det har han varit lite svår med maten. Han äter dock Harrys torrfoder med god aptit...
Svar
2
· Visningar
695
Senast: Bison
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp