Bukefalos 28 år!

Tilltugg med norrlands-vibbar

Snittar med rökt renkött: Mjuka tunnbröd som du brer pepparrotsost på (kan blanda ut med naturell färskost om en är känslig för styrkan), lägg på tunna skivor av renkött, och toppa med styckefrysta lingon. Rulla ihop och skär småbitar i snackstorlek. Sånt finns alltid vid plockbjudningar uppe hos släkten, de som äter kött älskar detta ;)
Jag är norrlänning och hatar renkött i alla dess former, jag går ut om jag känner lukten av ren. Fy :devil: vad mycket renkött jag tvingats genomlida när jag var mindre. 🤢🤮
 
Krustader med en liten bit brie i. In i ugn på typ 150 grader 10 minuter. Toppa med en klick hjortronsylt innan servering.

Krustader med lite gräddfil, hackad rödlök och en klick löjrom...

Gooott!
 
Stort tack för alla tips!

Det är Arvidsjaur han är ifrån.

Tyvärr bor ju jag nu lite off. Och iom det begränsas man väl en del i form av att affärerna förmodligen har lite begränsat Norrlands-utbud så att säga.
Röding älskar pappan och köper sällan själv. Vi har däremot alltid frysen full med det. Så ev kan man göra ngt tilltuggsplock med bland annat rödingen.

Ah, inlandet! Röding, älg, och hjorton skulle jag köra på då. Och ren om det går att få tag i (Östermalmshallen?)
 
Om du har tillgång till en rök, så skulle du kunna röka en röding och sen använda den i en gubbröra lagd på kall skivad kokt potatis, som du lägger på en toast eller tunnbröd och garnerar med lite löjrom dill och citron och serverar som förrätt.

Lät supergott! Tror tyvärr inte vi känner någon med rök här. Ska kolla iaf!

@Mia_R Rökt renkött älskar faderskapet. Så om man kan hitta det här kunde det vara intressant som del av det hela.
 
Ah, inlandet! Röding, älg, och hjorton skulle jag köra på då. Och ren om det går att få tag i (Östermalmshallen?)

Jag bor 1 h och 15 min bilväg från Östermalmshallen numer. Så det känns lite overkill när man har mkt annat att göra. :laugh:

Men röding finns ju hemma. Och hjortron går att fixa. Så det kan bli ngt helt klart!

@Roxer Lät gott! Bra tips!
 
Lät supergott! Tror tyvärr inte vi känner någon med rök här. Ska kolla iaf!
Har du bara en vanlig grill med lock så kan du själv röka på den. Köp rökspån på närmsta större mataffär, eller om du råkar ha till gång till äppelträ eller några kvistar enris så är det bara att använda det. Funkar fin fint, särskilt på fisk som inte ska rökas så länge/ hårt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 676
Senast: Ajda
·
Relationer Anonymt konto, om du listar ut vem jag är får du gärna hålla det för dig själv. Tack :) Jag och sambon har varit tillsammans i nästan...
2
Svar
29
· Visningar
4 768
Senast: Hermelin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 491
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp