Tillväxtzoner??

Svartfot

Trådstartare
Vid ungefär vilken ålder och ordning sluts dom olika tillväxtzonerna??
Hur mycket skiljer det som mellan dom olika raserna.
 
De nedkre, i kronleden etc sluts vid 8-9 månader ungefär. Sen ju högre du kommer destso längre tid tar det innan de sluts.
 
Om den sista är i ryggen (?).. har jag ingen aning om, tyvärr (måste kollas upp!), men totalt så räknas hela skelettet vara förbenat (moget) vid ca 3½ - 4 års ålder, det visste du nog också ;)!!

Tack för denna viktiga och intressanta fråga!!!

Mvh/ :)Bia
 
Jo i snitt säger man ju det. Men det bode väl skilja sig en hel del från raserna...
Jag menar engelska fullblod utvecklas ju väldigt tidigt medans t.ex islanshästar e sena... halvbloden ligger nån stans mitt emellan.

När jag skrev tillväxtzoner i ryggen så vet jag inte riktigt vad jag tänkte på. Tillväxtzoner i den bemärkelsen finns väl bara i Ossa långa.

Vad jag tänkte på jusst då var att ryggraden växer väldigt sent hos hästen. 4-6 år på halvblod.

Suck jag e bara ruskigt trött o blandar ihop allt... borde nog gå o lägga mig igentligen.
 
Vänta nu?? I Kronleden?? :confused:
Tillväxtzonen finns väl inte i leden utan mellan Epifysen och Diafysen i Phalanx media i så fall..
 
Här är en förkortad kopierad rapport angående hästens tillväxthormoner som är mkt. läsvärd.

Detta är studerat och skrivet av Dr. Deb Bennet. Hon har även skrivit böcker i bl.a. detta ämne.

Bl.a. följande skriver hon vad som gäller ang. tillväxtzoner.


(1) Just about everybody has heard of the horse's "growth plates," and commonly
when I ask 'em, people tell me that the
"growth plates" are somewhere around, or in, the horse's knees (actually they're
located at the bottom of the radius-ulna bone just above the knee). This is what
gives rise to the saying that, before riding the horse, it's best to wait "until
his
knees close" (i.e., until the growth plates fuse to the bone shaft and cease to
be separated from it by a layer of slippery,
crushable cartilage). What people often don't realize is that there is a "growth
plate" on either end of EVERY bone behind the skull, and in the case of some
bones (like the pelvis, which has many "corners") there are multiple growth
plates.

So do you then have to wait until ALL these growth plates fuse? No. But the
longer you wait, the safer you'll be. Owners and trainers need to realize
there's a definite, easy-to-remember schedule of fusion - and then make their
decision as to when to ride the horse based on that rather than on the
external appearance of the horse. For there are some breeds of horse - the
Quarter Horse is the premier among these - which have been bred in such a manner
as to LOOK mature long before they actually ARE mature. This puts these horses
in jeopardy from people who are either ignorant of the closure
schedule, or more interested in their own schedule (for futurities or other
competitions) than they are in the welfare of the animal.

The process of fusion goes from the bottom up. In other words, the lower down
toward the hoofs you look, the earlier the growth plates will have fused; and
the higher up toward the animal's back you look, the later. The growth plate at
the top of the coffin bone (the most distal bone of the limb) is fused at birth.
What this means is that the coffin bones get no TALLER after birth (they get
much larger around, though, by another
mechanism). That's the first one. In order after that:

2. Short pastern - top & bottom between birth and 6 mos.

3. Long pastern - top & bottom between 6 mos. And 1 yr.

4. Cannon bone - top & bottom between 8 mos. And 1.5 yrs.

5. Small bones of knee - top & bottom on each, between 1.5 and 2.5 yrs.

6. Bottom of radius-ulna - between 2 and 2.5 yrs.

7. Weight-bearing portion of glenoid notch at top of radius - between 2.5 and 3
yrs.

8. Humerus - top & bottom, between 3 and 3.5 yrs.

9. Scapula - glenoid or bottom (weight-bearing) portion - between 3.5 and 4 yrs.

10. Hindlimb - lower portions same as forelimb

11. Hock - this joint is "late" for as low down as it is; growth plates on the
tibial & fibular tarsals don't fuse until the animal is four (so the hocks are a
known "weak point" - even the
18th-century literature warns against driving young horses in plow or other deep
or sticky footing, or jumping them up into a heavy load, for danger of spraining
their hocks)

12. Tibia - top & bottom, between 2.5 and 3 yrs.

13. Femur - bottom, between 3 and 3.5 yrs.; neck, between 3.5 and 4 yrs.; major
and 3rd trochanters, between 3 and 3.5 yrs.

14. Pelvis - growth plates on the points of hip, peak of croup (tubera sacrale),
and points of buttock (tuber ischii), between 3 and 4 yrs.

...and what do you think is last? The vertebral column, of course. A normal
horse has 32 vertebrae between the back of the skull and the root of the dock,
and there are several growth plates on each one, the most important of which is
the one capping the centrum. These do not fuse until the horse is
at least 5 1/2 years old (and this figure applies to a small-sized, scrubby,
range-raised mare. The taller your horse and the longer its neck, the later full
fusion will occur. And for a male - is this a surprise? -- you add six months.
So, for example, a 17-hand TB or Saddlebred or WB gelding may not be fully
mature until his 8th year - (something that owners of such individuals have often
told me that they "suspected" ).

MVH/
 
Åhh du e en ängel. :bow: :bow: :bow:
E så rysligt tacksam.
E detta hela den versionen du har eller står det fler klokheter i den?
Så jag var inte så fel ang ryggen ändå. Började bara tänka på hur det är på människor o då började jag bli osäker.

Jösses vad bra den é... Läste igenom den igen innan jag skickade detta. :p
 
Exakt VAR den sitter ska jag inte svåra på, men jag studerade i tisdags en röntgenbild på just nämnda tillväxtzon och den satt vid kronbenet i alla fall och som JAG uppfattade det väldigt nära leden men just det ska jag inte svära på. Men väldigt nära i alla fall =) Och just för jag studerade en röntgenbild på det (det såg fö ut som en spricka ungefär, tillväxtzonen) så vet jag när den sluts med eftersom vi pratade om det =)
Iaf få har fölis en liten oregelbundenhet dorsalt på kronbenet. Detta var lite "ovanför" tillväxtzonen och tillväxtzonen i sig var ren och okej, men det var INTE långt mellan de två på den kraftigt uppförstorade röntgenbilden i alla fall =)
 
Tillväxtzonen finns mellan epifyserna (de två ändarna på benet) och diafysen (kroppen). Själva tillväxtzonen, cartilago epiphysialis, är 2 mm tjock.

Så lill*n hade en ojämnhet.... Stackarn. Gör man nått åt det eller läker det ut av sig själv??
 
Vilken intressant tråd du startade, Tack snälla.
Ni är jätteduktiga både på att förklara och att hänvisa vidare.
Lyckat till.
Monke :)
 
Oj vad intressant. :bow: :bow: :bow:.

Tack Svartfot som tipsade mig :bow: :bow: :bow:

Kan inte någon som är duktig på översättning, göra det och prova att lägga ut detta på ett annat forum (tex h-hant).
Det tåls att läsa av mååååånga fler.

MVH Madde som är otroligt dålig på att översätta.
 
Den borde läsas av många som sagt. Jag har suttit "på" denna under några år nu och tänkte "nä, nu ska folk få se" :D. Artikeln finns inte kvar på hemsidan, men jag hade sparat den för att tanken var att översätta den, men inte tagit tag i det.

Kanske borde göra det :idea:

Men vad hjälper det känns det som :crazy: Vi forstätter ju i allfall att medverka till att få "trasiga" hästar så länge vi har treårstester och tävlingar där unghästar startar där ägare ska ut och visa upp vad ders hästar går för eller deras senaste uppfödning, travhästar, galoppörer som skall ut och tjäna kosing till sina ägare, så länge det finns "vanliga" hästägare som inte orkar vänta på att hästen skall bli mer färdig m.m.m.m.

Ja, en del vet nog vart jag vill komma och vad jag menar.

I artikeln avslutar Deb som är vet. - kom inte till mig och tjut med din häst när den är 6 år och uppvisar problem, när du lade sadel och red den vid två-.

MVH/
 
FÖRR så röntgade man alltid tillväxtzonerna i framknäna på travarna vid 2 års ålder innan man begärde nåt extra av dom, idag görs det aldrig( jag röntgar alltid)
jag har påtalat detta många ggr till min veterinär(som regelbundet besöker "min" tränare) men trots det så röntgas det inte....den enda som tjänar på detta är ju JAG :crazy: en förtjänst jag hellre vore utan faktiskt.....många unga hästar kommer hit med förändringar i framknäna
det händer , men det är sällan dom får problem med zonerna som ligger högre upp...utan det är framknäna som oftast spökar....
 
Men vi då?
Vi som köper unghästar och rider in dem till husbehov?
Visst kan vi göra skillnad!
Vi kan rida in vår hästar senare och göra det med förstånd!
Kan man inte påverka uppfödarna kan man alltid sikta in sig på köparna!
Om man utgår att folk inte är illvilliga men bara okunniga då finns det möjlighet att påverka!
Nu tycker jag att sissu översätter artikeln och börjar sätta upp lapparna längst motorvägen, nu ska vi informera Sverige!
Jag kan ta E20 till G-borg! :rofl:
 
Min kompis fölunge bröt Ulna och hade en brytpunkt i tillväxtzonen, denna sa veterinärerna skulle vara sluten vid ett års ålder (tillväxtzonen) så efter det var hon tillbaka på röntgen vid 13 månaders ålder och hon hade klarat sig. Inga olånga ben som inte räcker ner till marken.

Cissi :bump:
 
Ja jag håller nmed dig fullständigt, jag känner bara mer och mer tacksamhet för att jag av olika orsaker varit tvungen att vänta med Gottfrid. Medan andra har frågat mig chockade och med huvudskakninger så där ca tusen gånger om jag inte skall börja tävla min häst.

Och jag svarar alltid att jag inte har bråttom, och desutom inte vill tävla längre.

Och jag röstar för att du översätter och sedan bombaderar med det.

Nu är det upp till bevis.

MVH Madde
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
24
· Visningar
674
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 899
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp