Tillväxtzoner??

Bara en liten spin off. Det här med att rida in "senare". Det i sig är bra.

MEN, vad som inte är bra och vad som syns mer och mer är att låta hästen gå i hage/på lösdrift tills den är fyra och SEN börja rida in den.

Men kan vänta med inridningen till fyra utan problem MEN hästen bör belastas lätt och "tränas" från den är ung för att ligament, senor, leder och skelett ska anpassa sig till träningen. Så tömkör, promenera, ha som handhäst etc fram till inridningen.
 
Just nu är det VTV som gäller, Vila Tummar Vänta. Hon kom ju in i tisdags för hon var tjock över kronan. Kändes som en otäckt stor benpålagring och syns tydligt (stort med andra ord). Veterinären var bra bekymrad innan röntgen. Röntgen visade dock inte så mycket "konstigheter" som vi befarade. Utan hon har en liten blödning (som påverkar benhinnan & skelettet) men dne var tydligen ingen fara, visar bara att hon fått en rejäl smäll. Sen var det en liten oregelbundenhet dorsalt på kronbenet som sagt. GISSNINGEN är att den stora konturstörning över kronan som syns och som känns som och ser ut som en jättepålagring är svullna ligamentfästen. Men hon ska vila (haha, säg DET till en fölis) i hagen i 2 veckor. Är hon inte bättre efter det eller om det blir värre ska hon röntgas om om 3 veckor (från tisdagens besök) så man dels får se om det dyker upp något som inte syntes nu (det kan ju ta ett tag för vissa saker att synas på röntgen) och dels se vad som hänt med blödningen och oregelbundenheten. Om rtg inte visar något nytt ska vi ultraljuda och kolla ligamenten etc.
 
O jösses vad det har hänt saker här. :eek: :eek:

Jag tor inte att problemet e att dom går på lösdrift tills dom är fyra.
Utan att när folk då plockar in dom så man dom som färdig vuxna o i och med det kan rusa på hur snabbt som helst. Resultatet blir att när man väl börjar belasta/rida in så går man för fort fram. Hade man då istället börjat tömköra o ha skogs promenader så hade nog den inridningen gått bra även om häste gått på lösdrift tills den var 4:a.
Och även dett problem beror mkt på okunskap. Som du säger så måste leder, skelett.. osv anpassa sig musklerna, det vi ser, är dom som är snabbast på att anpassa sig.
Så om man; oavsett ålder på hästen; när man börjar ridain/belasta hästen (förrutom givet vis för ung) lär sig att ta det lugnt o arbeta en massa från marken först. Så tror jag inte det spelar någon större roll om hästen är 5 eller 10 o bara gått på lösdrift fram tills dess.

Men detta e bara en tanke... Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Va!!! Tar du karlskrona... Det skulle ju jag ta....
Så ni menar alltså att jag kommer att få brottas med Stockholmarna... Det e ju ett väldigt roligt prodjekt....
*mummel*
 
Visst är det svårt att påverka de runt omkring än många gånger. Man får göra så gott man kan och huvudsaken är ju att man själv har koll och söker kunskap till sig själv och sina djur.

Sedan kan man ju med ett litet flin säga - va, va det jag sa-till som som har öronlappar.
MVH/
 
Enligt vet Arne Lindholm (som forskat en del på området) så "räcker" det tydligen inte med att bara ta det lugnt. Utan det är viktigt att hästen "belastas" NÄR den växer. För det är när de är unga och skelettet växer som de ska belastas (LÄTT) för då anpassar sig skelettet och leder och senor till arbete. När hästen är 4-5 år är det mesta slutet och färdigväxt och då får man sämre resultat även om man tar det lugnt.

Att vi diskuterade det här var för att när jag kom in med valacken första ggn (ledinflamamtioner runt om pga erlichios) så ville han ju ha hästens historia. Och jag har då en arab, som reds in på hösten som femåring. STackars Arne höll på att ramla av stolen i rena förskräckelsen (hästen var 6 år när vi var in) och utbrast först "Du har BARA ridit honom rakt ut i skogen hoppas jag?". Jag intygade att så var det, han var som man säger "sparsamt tagen" *s* ARne såg lite lugnare ut men påtalade ändå att jag fick räkna med att hållbarheten nog var sämre just pga ovan nämnda anledningar. När jag förklarade att hästen sedan den var två år gammal tömkörts ut i skogen, gått promenader både efter vägar och rakt ut i skogen etc, och sedan den var fyra år tre dagar i veckan gått som handhäst, att den löshoppats lite etc så sken Arne upp som en sol och utbrast "men DÅ är det ju ingen fara, det är ju alldeles perfekt det!" *s* Och det var då vi kom att prata om det där att det visst är bra att ta dem "sent" MEN att man måste börja belasta dem redan när de är ungefär två, annars hjälper det inte ett dugg att ta dem sent.

Men belastning (tömkörning, lätt körning framför vagn, promenader, lite löshoppning t ex) från de är två år gamla som succesivt och försiktigt ökas fram till inridning, och sen en ganska långsam inridning såtillvida att man visst kan börja trava & galoppera rätt fort, men ta inte on dem på ridbanan och börja trava volter utan låt dem gå i skogen (helst lite kuperat) rakt fram första tiden. Han (A.L) tyckte förresten att det var jättebra om man hade så att man kunde ha med dem som handhästar om de inte var inkörda, så de utan ryggbelastning fick gå lite längre sträckor "rakt fram" i alla tre gångarterna.

Jag köper i alla fall argumenten och tycker det låter vettigt =) Och jag har tänkt göra ungefär så med fölis när hon blir äldre. Hon är ju arab så jag känner inte direkt att jag absolut ska rida in när hon är tre, men att hon ska få gå som handhäst, tömköras, löshoppas, klättras etc redan från hon är två (men då lite och försiktigt och sen utöka). Tror banne mig jag ska köra in henne som tvååring faktiskt =)
 
Opppsssssssss!!

Nu har jag sagt för mkt. ser jag :o :D. Men å andra sidan, varför inte. Jag skall ge mig i kast med artikeln då så får vi se hur det går.
Behöver dock fixa lexicon till det en del av orden eller en hel del av dom om ingen här är "haj" så den känner att den klarar av det bara så där. Ropa i så fall!

Men det går inte på en "pisskvart" inte.


Jo, "vi" kan göra skillnad, absolut. Men jag har tänkt som så att "vi" tar reda på den information som behövs ändå för att kunna göra det bästa ur det mesta.

Men å andra sidan kanske man kan hjälpa en och annan att få sig en tankeställare och bara det är ju guld värt.

MVH/
 
Men om man har hästen på lösdrift i stora hagar i kuperad terräng fram till den är 3-4 så motionerar den sig ju själv. Den stärker senor och ligament osv. Då tror jag inte det spelar någon roll om man går ut på promenader eller löshoppar den eftersom den får den belastningen i hagen.

Däremot för hästar som inte har särksilt stora marker att röra sig på (och då är ju tom 1 hektar per häst litet) eller inte har så många i samma ålder att busa med, för dem kan det nog vara bra att få den extra motionen och gymnasticeringen.
 
Ok... Jo det lät som vettiga argument... men påvasett skulle belastningen särka skelettet.... Eller så noga som att diskutera förbeningsprossesen kanske ni inte gick in...

Titta ännu ett område som jag inte riktigt behärskar. Måste forka vidare på dethär.. Jag blir så olycklig när jag fatta att det svävar runt en massa kunskap där ut som jag inte har.. :cry:

jag kommer sluta som min gamla lärare. Han åkte in på psyken ungefär en gång per år för att han blev så deprimerad för att han inte han läsa alla böcker som kom ut i hela världen.
kan tilläggas att hans lektioner var helt otroliga att sitta o lyssna på.
 
Enligt ovan nämnda källa räcker det inte med lösdrift.. Det är korta, intensiva rusher mer i hagen, och så ett mer eller mindre konstant skrittande. Men man vill ha mer lågintensiv träning över längre tid.

Dessutom är det mer ansträngande att t ex promenera hästen i 20 minuter än att den skrittar runt i hagen i 20 minuter. Jag tror det var han (kan varit någon annan) som jämförde det med o m du går en rask promenad på 20 minuter, eller om du går och strosar i skogen och plockar svamp i 2 timmar. Du får mer träning och mer "påverkan" på ben, leder och senor av den 20 minuter raska promenaden än att du strosar i skogen med lite uppehåll här och var, i din egen takt och så.

Det var tydligen där han hade börjat se många som gjort fel. Just att de trodde att lösdrift kunde ersätta den där träningen som ska ske när de är unghästar.

Som sagt, jag bara vidarebefodrar nu, men jag tror faktiskt det ligger något i det.

Möjligen om man hade en stooor lösdrift med massor av kullar. A la ponnyer som väer upp på kullarna i England t ex. Men normalt så är lösdriften inte så stor, inte så omväxlande och inte så kuperat att det räcker OCH dessutom behöver de inte vandra för att hitta maten, den står i storbal och de kan stå där och äta hela dagarna.

Och så var det det där med skillnaden på svampplockning i två timmar och en rask promenad på 20 minuter.

Sen är det ju inte MYCKET extra som behövs utöver lösdriften. För ettåringen t ex handlar det ju om promenade i grimma och grimskaft på kanske 20 minuter två gånger i veckan. Och man vill ju ändå miljöträna etc, och sen när det är två så kommer ju ofta ändå tömkörning om mer miljöträning etcetera.
 
Jodå, vi pratade om hur det påverkade med.

Hos föl och unga hästar så anpassas ju skelettet efter "yttre omständigheter". Mest synligt är det ju hos små föl. Det är ju därför det är så tacksamt att korrigera föls benställning. Som ta mitt föl som hade en vriden bakkota (den var vriden utåt så hoven pekade inte rakt fram utan snett utåt). Genom att raspa hoven (eller i värre fall limma på en speciell sko) på så sätt att man "tvingar/uppmuntrar" benet att bli rak så skapar man en lätt "stress" på skelettet som kommer att reagera på detta genom att bygga om sig. Och så blir det rakt och fint när det är klart. MEN detta kan man BARA göra innan tillväxtzonerna har slutit sig. På en vuxen häst kan man inte alls korrigera lika mycket för de är inte "mjuka" i benen på samma sätt. Även senorna anpassas efter omständigheterna och ett föl som har bockhov t ex behöver få böjsenorna utstretchade. Om man gör det medan de är unga och formbara så anpassar sig senorna efter detta (de "växer") ju också.

Himla fiffigt =)

Och det är just därför man ska börja (enligt AL igen då) belasta när de är unga, vid 1-2 års ålder eftersom då är skelettet såpass "stabilt" att det klarar lite extra belastning (föl ska man ju t ex inte motionera de ska motionera själv i stora hagar etc) men iom den lilla extra belastningen så kommer skelettet (och senor etc) att anpassa sig till arbete och stärkas.

Skelettet och senor, leder, ligament etc anpassas ju efter vad som behövs, dvs det arbete hästen gör, och då genom att belasta lagom i ung ålder får man en starkare och hållbarare häst (fortf enligt AL).

Att däremot ÖVERTRÄNA en ung häst leder ju till att man överbelastar leder, senor, ligament och skelett och då får man motsatt effekt.

Men det är ju LITE likadant som muskler kan man säga, för att få en stark, hållbar och fungerande muskel så måste du träna den, dvs belasta den och succesivt öka belastningen. Nu är det något man kan göra hela hästens liv, medan bentillväxten och stabiliseringen av tillväxtzonerna sker när hästen är ung, och sedan kan man inte göra så himla mycket alls åt skeletthållbarheten och lederna.
 
För att förenkla (jag är kass på att förklara) så genom att utsätta hästen för lätt belastning (=arbete) som ung när den fortfarande växer och alla tillväxtzoner inte har slutit sig så anpassas hästens skelett för att arbeta. Och de krav vi senare i vuxen ålder ställer på hästen är ju mer än att den ska klara att gå på lösdrift. Vi vill ju att den ska hålla för ARBETE också och då genom lätt arbete i ung ålder skapar man största möjliga förutsättningar för skelettet (och ledor etc) att anpassa sig för just arbete.

Ibland krånglar jag till det något fruktansvärt, men sådär kan det ju sammanfattas kom jag på =)

Känner igen det där med kunskap som man känner att man vill ha mer av, satt nog i en timme och pratade med AL och hade det inte funnits fler patienter hade jag nog suttit där än och med öronen på skaft lyssnat och ställt en massa följdfrågor ;)
 
Jag vet precis vad du menar..."Vi" som har travare är ju noga med att börja belsta dom tidigt, just för att dom skall bli hållbararare för det dom är ämnade till...springa fort...dels förbereder man dom rent fyskiskt och sen psykiskt...hjärta, lungor o övriga organ förbereds också i ung ålder...SEN kommer det svåra...att anpassa var o en individs status
Att motionsköra är det ingen som dött av, bara man gör det med måtta och anpassar ökningen vettigt....när sen travarenn är 2 år skall det börja tempojobbas...det är här tillväxtzonerna kommer in i sammanhanget...En del hästar har inte slutit sig när denna högre belstning träder in och dom blir ömma...många skyller då på att dom växer och fortsätter att träna...istället för att enkelt ta och röntga tillväxtzonerna för att se om dom är slutna :crazy:
Detta tycker jag skulle var obligatoriskt i mars-april som 2 åringar(då dom flesta faktiskt är "klara")
det är synd för att det är många talangfulla hästar som får men för livet bara pga detta... :(
 
Japps, du kan ju giiiiiissa vilken ångest jag hade över det faktumet. MEN enligt veterinären är det INGEN tvekan om att det som syns på röntgen är något som tillkommit efter yttre våld. *phu* Det som syns på röntgen nu var fö inget som oroade dem, men det förklarade ju INTE den stooora konturstörningen som är (som både vet och jag trodde var en pålagring innan rtg) utan den TROR ju vet just nu är svullna ligamentsfästen. Hon förklarade hur ligamenten låg/fäste och som jag fattade det så ligger de nästan dikt an mot ben, och svullnar de så finns det inget utrymme för dem att ta "vägen", utan det känns just benhårt. Det som är konstigt är väl att fölis är HELT oöm för tryck där och helt ohalt. Tittar man på henne (jävla SKIT att jag inte har digitalkamera längre) så ser det dock ut som (och känns som) en gigantisk pålagring över kronbenet. Så är det ju dock inte, utan det som syntes på rtg var en liten blödning (punktblödningtyå? En liten fläck) och en liiiten oregelbundenhet dorsalt kronbenet. Så enligt vet fanns det ingen tvekan om att hon fått en rejäl smäll rakt på där. Nu vet vi ju inte om det hände 29/9 när hon ju gick omkull och slog sönder benen i hagen, eller om hon hittat på nytt bus i hagen. Det dök ju upp PLÖTSLIGT det här.

Och jag antar att eftersom hon fått en redig smäll men ingen kan datera NÄR säkert så är det därför de vill röntga om om hon inte är bättre på ett par veckor, fissurer (sprickor) tar ju ett tag att visa sig på röntgen t ex. Visar ny rtg inget nytt så blir det ju ultraljud för att se hur ligamenten ser ut.

Men tillväxtzonen var helt ren och såg ut precis som den skulle, och som sagt inga pålagringar eller konstigheter. Men hon stolpar runt med ett bakben med en centimeterstor, benhård konturstörning på insidan och utsidan av kronan. Ser man henne från sidan ser benet helt normalt ut. Ser man henne framifrån eller bakifrån ser man att det är REJÄLT mycket bredare, och det går ut just som en "kant" på 1 centimeters bredd ungefär. Som ringkota, men det sitter inte framåt utan på sidorna ser det ut.

Benhårt (vet var också säker på att det var en BENförändring innan röntgen, så inte bara jag som panikade) som sagt men det är inte ben, HELT jäkla oämt, fölis helt ohalt. Inte varmt, ingen "vanlig" svullnad ingenting. Fölis har inte varit halt innan heller något alls. Och det här kom som sagt pang poff bara men har aldrig varit ömt eller ngt.

Jag är mest förvirrad jag =)
 
Men om vi då går till camarguehästarna och tittar :D

De går (hos bra uppfödare) fram till ungefär 3-3½ års ålder i princip helt vilda på marker där det inte får gå fler än 1 häst över 18 månader på 2 hektar. De får röra sig mycket för att få tag på mat eftersom det är ganska "fattiga" marker (bräckt vatten, inte mycket som kan leva där).

Vid tre år ålder fångas de in och man börjar "tämja" dom, klia dom över hela kroppen, lyfta hovar etc. Sedan börjar inridningen. Hästarna räknas som unga upp till ungefär 8-10 års ålder. Dessa hästar klarar att jobba HÅRT flera timmar per dag (först när de är över 10 år anstränger man de så hårt). Hästarna är väldigt sällan sjuka eller halta. De får ju iofs även som vuxna gå på STORA marker och skaffa föda själva större delen av året.
 
MM, AL har ju forskat mycket på just travhästar med.

Jag ska faktiskt erkänna att jag för säg fem år sen var av åsikten att man inte skulle sitta på hästar innan fyra års ålder. De skulle gå i bra och stora hagar etc och växa klart. Och tyckte det var horribelt att göra som innan travet oc galoppen och köra åringar :crazy:

MEN...sen har jag ju undersökt och läst och frågat och tagit rätt på mer och insett att det som slår ut travare är ju INTE att de körs in som åringar och körs lätt framför vagn, utan just det du säger att de börjas köras FORT för tidigt. Det var faktiskt en rejäl ahaupplevelse och gradvid de senast åren har jag omvärderat mer och mer och är nu (som synes) vän av belastning i tidiga år. Och jag har ju faktiskt tänkt köra in fölis när hon är två (hade jag tänkt med hbl:et med men hon fick ju tas bort innan det) just för att kunna belasta sådär lätt medan hon fortfarande växer.

men jag håller ju på att få stryk om jag nämner det för arabfolk, för araber är ju seeena (det ÄR de förvisso) och de ska man minsann inte röra förrän de är fyra..minst...

Man lär så länge man lever. Och om man betänker att enligt statistisken så är nu medellivslängden för svenskt halvblod 12 år (eller om det var 10? därikring iaf). Jag börjar ju undra om det inte beror på att de gör ingenting tills de är 2.5 sen sitts de in och lite så på hösten som tvååringar. Sen vilar de över vintern och rids in på våren som treåringar, går treårstest och sen bara rullar det på mer och mer och mer och går faktiskt ganska fort. Kollar man på Breedersprogrammet för 5-åriga halvblod så inser man hur snabbt de ska "upp i klasserna" (pratar dressyr nu) och egentligen utan någon förberedande träning som ung..
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har precis börjat lyssna på olika dokumentärer från P3 i SR-appen. Jag lyssnar oftast i bilen via bluetooth och skulle då vilja att...
Svar
6
· Visningar
340
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
24
· Visningar
674
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
123
Senast: Gunnar
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 899
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp