Tillverka smycken

@Zinfernia
IMG_20220823_073443_HDR.jpg
 
Verkar vara två pärltrådar fästa i varje mini-kopp. Ingen aning om hur jag lagar men tycker halsbandet är fint.
IMG_20220823_073620_HDR.jpg
 
Vilket fint halsband @Blyger! 😍 Det ser ut som en nylontråd, den är inte elastisk va?
I såna koppar brukar det antingen sitta en liten krok eller så är det ett hål i toppen på den så att man kan dra igenom tråden den vägen.
 
Vilket fint halsband @Blyger! 😍 Det ser ut som en nylontråd, den är inte elastisk va?
I såna koppar brukar det antingen sitta en liten krok eller så är det ett hål i toppen på den så att man kan dra igenom tråden den vägen.
Tack :) det är ett loppisfynd, men gick sönder första gången jag bar det.. började trilla pärlor ner i bhn 😅
Stämmer bra, tråden är inte elastisk.
 
Tack :) det är ett loppisfynd, men gick sönder första gången jag bar det.. började trilla pärlor ner i bhn 😅
Stämmer bra, tråden är inte elastisk.
Typiskt! 😂 Borde dock vara rätt enkelt att laga! Skicka din adress så kan jag posta några trådar under nästa vecka. Är det bara en som behöver dras om?
 
Jag är dålig på att uppdatera här för tillfället eftersom jag fortfarande kämpar med illamående och stundtals lågt blodtryck. Klarar för närvarande inte att sy så mycket med minimala pärlor eftersom det krävs koncentrerade ögon och jag snabbt blir kallsvettig 😅
Jag är dock på bättringsvägen så jag hoppas jag kan få till något roligt snart igen.

Tänkte ändå visa vad som kom i den senaste leveransen. Jag var så himla less på att det alltid var svårt att hitta rätt nyans/finish när jag försökte beställa färger till specifika projekt så nu tog jag tag i saken och beställde ALLA färger jag bara kunde hitta. Mycket lättare att prova ut färgerna på plats istället för att beställa något på ren chans och ändå inse vid leverans att det inte skulle fungera den här gången heller.


Jag köpte tre olika storlekar och på bilden ser ni alla 11/0:s. Det här är alltså ungefär en tredjedel av den totala ordern :laugh:

305259758_10166876679085089_7805907385749653876_n.jpg
 
Jag är dålig på att uppdatera här för tillfället eftersom jag fortfarande kämpar med illamående och stundtals lågt blodtryck. Klarar för närvarande inte att sy så mycket med minimala pärlor eftersom det krävs koncentrerade ögon och jag snabbt blir kallsvettig 😅
Jag är dock på bättringsvägen så jag hoppas jag kan få till något roligt snart igen.

Tänkte ändå visa vad som kom i den senaste leveransen. Jag var så himla less på att det alltid var svårt att hitta rätt nyans/finish när jag försökte beställa färger till specifika projekt så nu tog jag tag i saken och beställde ALLA färger jag bara kunde hitta. Mycket lättare att prova ut färgerna på plats istället för att beställa något på ren chans och ändå inse vid leverans att det inte skulle fungera den här gången heller.


Jag köpte tre olika storlekar och på bilden ser ni alla 11/0:s. Det här är alltså ungefär en tredjedel av den totala ordern :laugh:

Visa bifogad fil 99671
Hur stor är den där lådan egentligen? Och kostade det en förmögenhet? 🤨

Men förstår känslan! Jag stickar och är så svårt att bedöma färger på skärmen så skulle älska att ha ALLT hemma 😁
 
Hur stor är den där lådan egentligen? Och kostade det en förmögenhet? 🤨

Men förstår känslan! Jag stickar och är så svårt att bedöma färger på skärmen så skulle älska att ha ALLT hemma 😁
Här ligger alla behållare på ett bord som är typ 80 cm på bredden och en behållare är ungefär 5 cm hög och 3 cm bred. Priset varierar lite men jag kan tänka mig att snittpriset per färg ligger på ungefär 15:- plus tull och moms, åtminstone för storleken på bilden, men jag beställde också en annan typ av pärlor i samma mängd där priset är runt 20-23:-/styck. Det blev rätt dyrt :laugh: Bara själva ordern låg på över 30 papp och sen tillkom tullavgifterna på närmare 10' till men det fick väl vara värt det 😅

Ja verkligen, det är jättesvårt att hitta rätt färg bara genom en bild på nätet. Speciellt om jag ska sy en infattning där jag behöver matcha stenens färg för att minsta diff gör att det ser konstigt ut.
Har suttit i några dagar och packat upp allt nu men det tar verkligen tid. Pärlorna kommer i påsar vilket är värdelöst att arbeta med så jag klipper upp påsarna, häller över allt i små genomskinliga behållare, skriver upp färgnumren på en etikett och klistrar på och därefter försöker jag sortera in efter någon slags färgkoordinering. Behöver köpa mer hyllsystem till mitt arbetsrum också för att ens få plats med allt :laugh:
 
Kan visa vad jag jobbar på nu.

Det här är ett vändbart halsband där ena sidan är helt i silver och den andra är full med en massa färger från Miyukis opalserie. Jag är helt kär i opalserien som har massor av nyanser med en speciell lyster 😍
På bilden ser ni dock silversidan 😅

Visa bifogad fil 100670
Låter jättecoolt! Får mig att tänka på gamla, dyra smycken där tiaran kunde bli halsband och örhängen en brosch, typ.
 
Låter jättecoolt! Får mig att tänka på gamla, dyra smycken där tiaran kunde bli halsband och örhängen en brosch, typ.
Tack! 😍 Jag tror att det kommer att funka rätt bra! Jag har länge funderat på att göra vändbara halsband så att samma smycke kan användas i fler sammanhang. Jag tänkte att jag skulle testa med utbytbara stenar och liknande också, om jag får till det 😬
 
Har äntligen börjat sy igen. Hade en lång period där det bara inte gick, jag blev så illamående när jag fokuserade på något och eftersom pärlorna bara är några millimeter så går det inte att inte hålla blicken nära när man syr 😅

Det här är ett nytt projekt. Det syns inte alls på bilden men pärlorna i guldramarna är annorlunda mot vad jag vanligen syr med. De har utstickande "kanter" runtom vilket gör att när ljuset reflekteras så skimrar pärlorna på ett helt fantastiskt sätt. Jag får filma när jag kommit lite längre så får ni se vad jag menar 😄 Det är inte några lätta pärlor att sy med eftersom kanterna fastnar lite i varandra och lätt går sönder om man råkar dra för hårt men skam den som ger sig.

IMG_20221016_112731.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp