Tillverka smycken

Det här blir lite annorlunda mot vad jag normalt syr, i vanliga fall använder jag helst guld eller silver som basfärg. Jag har dock haft det här halsbandet i huvudet så länge och det går inte att göra utan att ösa på med grönt 😅

Jag ska lägga till fler fjärilar och sy några vändor till. Förhoppningsvis hinner jag göra klart det innan sommaren är slut 😂

Visa bifogad fil 95420
Både den här tråden och @tornblomma s måleri är så roligt att följa. Ni får ursäkta men det börjar bra - men kanske eventuellt lite bundet till förlagor och känd form (vilket inte är fel). Och så plötsligt släpper ni sargen och andra grejor börjar hända som tar det från bra till riktigt.

Jag hoppas ni missförstår mig rätt.

Det börjar kännas som om du "äger" pärlandet
 
Tack! 😃 Jag tänker nog att jag först får sy några halsband till innan jag ger mig ut på marknaden. Dels vill jag testa så att alla halsband håller över tid (att inte tråden börjar slacka, att pärlorna håller sin färg och liknande) och dels spelar pengarna jag lägger på pärlor ingen roll.
Jag tycker att det är kul, jag är inte beroende av att få något sålt utan ser det bara som ett rent nöje så jag fokuserar hellre på att få till mitt hobbyrum här hemma och att bli bättre på att göra halsband som ligger bra mot huden och är bekväma att bära 😅 Jag har burit så många halsband som inte har en bra passform i sig, som är tunga och otympliga och som inte formar sig efter halsen så funktion jobbar jag rätt mycket me
Det är även skoj att sälja för att andra uppskattar det man gör. Så även om du inte behöver så är det en till dimension av hobbyn att se hur andra uppskattar och gläds av den man gör.
 
Både den här tråden och @tornblomma s måleri är så roligt att följa. Ni får ursäkta men det börjar bra - men kanske eventuellt lite bundet till förlagor och känd form (vilket inte är fel). Och så plötsligt släpper ni sargen och andra grejor börjar hända som tar det från bra till riktigt.

Jag hoppas ni missförstår mig rätt.

Det börjar kännas som om du "äger" pärlandet
Tack snälla! Det värmer jättemycket.
Och jag håller verkligen med om att jag börjar komma någonvart 😅

Det är även skoj att sälja för att andra uppskattar det man gör. Så även om du inte behöver så är det en till dimension av hobbyn att se hur andra uppskattar och gläds av den man gör.
Absolut, det är säkert kul om andra vill bära det man skapar. Jag har dock inte någon stress alls med den biten. Jag älskar mitt arbetsrum, älskar att kunna köpa enorma mängder pärlor utan att bli barskrapad, älskar att försöka hitta på nya modeller och att kombinera färger och storlekar.
Jag har bara så himla kul nu att en eventuell försäljning inte är så viktigt 😅
 
Tycker nog att smycken tillverkade av småsten och grus som man slipar till egen form och sedan polerar är de snyggaste. Det man behöver köpa är infattningar (om man inte kan göra dem själv för ringar, örhängen och halsband) samt slipskivor, polerskivor och polerings tumlare. Många snygga färgkobinationer och mönster i vanlig småsten när de blir polerade. Leta gärna när det just har regnat, för medans stenen är våt får man en ide om hur de kommer se ut som polerade.
 
Värsta halsbandet jag någonsin sytt 😂 Men ett otal brutna/böjda nålar, flera blodiga fingrar och lite lätt huvudvärk senare blev det så här! 😍

IMG_20220717_220234_554.jpg
 
Oj, så FINA :love1: ! Ska de också ingå i ett halsband??
Ja jag tänker så i alla fall. Ska se om det går att infatta dem på ett snyggt sätt och funkar det så gör jag ett Queens of Sweden-halsband med bilder på alla drottningar från Katarina av Sachsen-Lauenberg och framåt till idag 😄
Berlockerna är så små att det är möjligt att få med alla drottningar samtidigt som halsbandet fortfarande kommer att vara bekvämt att bära 😊
 
Okej, har just konstaterat att det inte är några som helst problem att göra själva infattningen för berlockerna. Problemet är snarare att försöka hålla nere vikten så mycket som möjligt så att halsbandet inte blir för tungt samt ändå lyckas få infattningen att se ut som något som kan påminna om kungliga smycken 😅

IMG_20220721_204142_322.jpg
 
Nu har jag bara några Bernadottedrottningar kvar, sen är det här färdigt 😅

IMG_20220730_210934_001.jpg


Jag kommer för övrigt inte att lägga upp fler bilder på mina färdiga smycken utan mer visa detaljer och lite från själva processen att få till något.
Dels för att jag tycker att det är rätt segt att ingen annan lägger upp något här (förlåt @sthu,jag har helt kapat din tråd 😬) men främst för att jag har fått igång mitt Instakonto och börjat lägga upp bilder där istället. Där kan jag också välja om jag plötsligt vill ta bort bilder av någon anledning vilket jag inte kan göra här 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp