Timanställning

Tofs

Trådstartare
Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom, semester och liknande.

Jag jobbar efter behov, inga fasta dagar eller tider utan jobbar när behovet finns. Blir ungefär tio timmar i veckan. Har sjukersättning på 75%.

Vi har inget kontrakt skrivet men jag får vit lön.

Vad händer om jag blir sjuk? Kan jag ha någon betald semester eller hur funkar det?
 
Semesterlön brukar vara inbakad vid timanställning.
Blir du sjuk när du skulle ha jobbat borde du ju få ersättning
 
Jag har jobbat mycket på timme.

Semesterersättning ska vara inbakad i timlönen. Den är i regel 12-13%. Ingen semester eftersom en krasst sett bara räknas som anställd de dagar en jobbar.

För att ha rätt till sjuklön från arbetsgivaren vid sjukfrånvaro, måste en jobba X antal dagar med max Y antal dagars uppehåll mellan passen. (Jag kommer inte ihåg exakt hur regeln ser ut nu, det är några år sen det var aktuellt för mig nu. Jag hade senast ett timjobb där jag jobbade runt 4 dagar/veckan i ett par år, då fick jag sjuklön. Men om en bara jobbar någon dag här och där, kan det vara bra att räkna med att en inte får sjuklön. Men kolla upp det!)
 
Jag jobbar på timmar i en liten butik och har gjort sedan sena hösten. Jag känner att jag inte alls vet hur det fungerar vid sjukdom, semester och liknande.

Jag jobbar efter behov, inga fasta dagar eller tider utan jobbar när behovet finns. Blir ungefär tio timmar i veckan. Har sjukersättning på 75%.

Vi har inget kontrakt skrivet men jag får vit lön.

Vad händer om jag blir sjuk? Kan jag ha någon betald semester eller hur funkar det?
Som timanställd har du som tidigare nämnts ingen betald semester.

Och du kan antagligen inte räkna med sjuklön från arbetsgivaren om du inte får ett schema för flera pass i taget. Det krävs nämligen att du sjukskriver dig från bokade pass om mer än totalt 8 timmar (karenstiden) för att du ska få sjuklön. Om karensen är kortare när du inte jobbar heltid vet jag inte.

Ev kan du få sjuklön direkt från försäkringskassan.
 
När jag har jobbat på timme har jag fått semesterersättning utbetald. Antingen varje månad med lönen eller en gång per år. När man sen har semester får man inget betalt för de veckorna, så det gäller att spara pengarna från tidigare utbetalningar.

Jag har oftast trots timme ändå haft ett schema av något slag och då vid sjukdom ska man få sjuklön för de dagar jag skulle jobbat, men inte kunde på grund av sjukdom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 209
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 202
Senast: MML
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 464
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp