Timanställd och sjukskrivning?

@LindgrenV När jag jobbade på timmar vid behov så var jag fortsatt inskriven hos arbetsförmedlingen även de perioder jag fick ihop 100% som "vid behovanställd" just för om sånt här skulle hända + att man ju då också får stämpla upp resterande 30% och du har ju gott om tid att anmäla dig som arbetssökande och därmed helt lagligt och på rätt och riktigt sätt få sjukpenning när du blir sjukskriven.

@LindgrenV När jag jobbade på timmar vid behov så var jag fortsatt inskriven hos arbetsförmedlingen även de perioder jag fick ihop 100% som "vid behovanställd" just för om sånt här skulle hända + att man ju då också får stämpla upp resterande 30% och du har ju gott om tid att anmäla dig som arbetssökande och därmed helt lagligt och på rätt och riktigt sätt få sjukpenning när du blir sjukskriven.

Jag har aldrig riktigt tänkt på det, så tack :bow: Jag har öht aldrig riktigt haft koll på det här med arbetsförmedligen, för jag har haft fördelen att bli erbjuden jobb efter jobb - så har aldrig haft behovet att söka jobb via arbetsförmedlingen..

Så länge man inte har en tillsvidareanställning utan "bara" går på timmar vid behov så är det värt att vara inskriven där just om sånt här händer och speciellt om man vill stämpla upp resterande % för även dessa påverkar ju SGI och den ska man se till att hålla uppdaterad för att få rätt ersättning om man blir sjukskriven :)

Och på så vis så får du sjukpenning från f-kassan och behöver inte undanhålla något från ag eller fiffla på annat vis för att få inkomst så att du klarar dig och det är ju alltid att föredra :up:

Kring och efter operationen lär jag ju vara sjukskriven i två veckor eller så,

Så därför kommer vi till min fråga - kan jag få någon form av ersättning för detta? Som timanställd får man ju inte sjukersättning. Kan man få ersättning från försäkringskassan?

Jag har inte läst övriga poster men det som gäller är att arbetsgivaren betalar ut sjuklön de första två veckorna, därefter får du sjukpenning från fk.
Arbetsgivaren betalar enbart ut sjuklön för de dagar du är schemalagd och försäkringskassan betalar bara ut sjukpenning för de dagar du är schemalagd.
Om din sjukskrivning blir två veckor och du inte blivit schemalagd under perioden har du alltså varken rätt till sjuklön eller sjukpenning.

Däremot är frågan om du inte kan ha rätt till sjukpenning om du är anmäld som arbetssökande hos AF? Du är egentligen deltidsarbetlös.
Som arbetslös har man ju rätt till sjukpenning om man blir sjuk under sin arbetssökande period. Sjukpenningen grundas då på den inkomsten man hade innan man blev arbetslös.

Detta mellan-stolarna-området är jag inte alls insatt i men det känns som att du borde ha rätt till sjukpenning hur som. Du får gräva lite hos fk om du inte hittar någon som serverar dig raka säkra besked :)

Så länge man inte har en tillsvidareanställning utan "bara" går på timmar vid behov så är det värt att vara inskriven där just om sånt här händer och speciellt om man vill stämpla upp resterande % för även dessa påverkar ju SGI och den ska man se till att hålla uppdaterad för att få rätt ersättning om man blir sjukskriven :)

Och på så vis så får du sjukpenning från f-kassan och behöver inte undanhålla något från ag eller fiffla på annat vis för att få inkomst så att du klarar dig och det är ju alltid att föredra :up:

Hmm... Jag undrar om det inte är tillsvidareanställning med timlön jag har? Det ringer en klocka där i alla fall!

Jag har inte läst övriga poster men det som gäller är att arbetsgivaren betalar ut sjuklön de första två veckorna, därefter får du sjukpenning från fk.
Arbetsgivaren betalar enbart ut sjuklön för de dagar du är schemalagd och försäkringskassan betalar bara ut sjukpenning för de dagar du är schemalagd.
Om din sjukskrivning blir två veckor och du inte blivit schemalagd under perioden har du alltså varken rätt till sjuklön eller sjukpenning.

Däremot är frågan om du inte kan ha rätt till sjukpenning om du är anmäld som arbetssökande hos AF? Du är egentligen deltidsarbetlös.
Som arbetslös har man ju rätt till sjukpenning om man blir sjuk under sin arbetssökande period. Sjukpenningen grundas då på den inkomsten man hade innan man blev arbetslös.

Detta mellan-stolarna-området är jag inte alls insatt i men det känns som att du borde ha rätt till sjukpenning hur som. Du får gräva lite hos fk om du inte hittar någon som serverar dig raka säkra besked :)

Ja, det är ju vad jag läst mig till på försäkringskassans sida också! Det verkar ju som att jag högst troligast får sjukpenning som arbetssökande än som anställd. Sjukt egentligen, att det ska vara så svårt att få sjukpenning i min situation - medan du kan få det som fast eller som arbetslös :cautious:

Vad jag läst mig till ang. min operation så är det ju just 14 dagar som sjukskrivningen efter op brukar vara också. Krångligt allt är! :p

• Gilla
Reactions: No1
@LindgrenV Du kan ändå vara inskriven hos arbetsförmedlingen eftersom du faktiskt också är deltidsarbetslös, men tillsvidareanställd på timmar (fast anställd) men ändå bara vid behov låter mysko så det bör du kolla upp så du vet säkert hur det förhåller sig för sånt är alltid bra att veta.

Vad är det som är mysko med det? Jag jobbar på ett företag, som är närvarande på mässor och andra liknande event. Vi har några tillsvidareanställda med fast procentsats, men utöver det behövs det mer personal. Dock går det inte att anställa på viss procentsats, det får bli ren timlön och vid behov, för det kan variera mellan 5-100% beroende hur mkt evenemang vi har.

Dock går det inte att anställa på viss procentsats, det får bli ren timlön och vid behov, för det kan variera mellan 5-100% beroende hur mkt evenemang vi har.

Och dessa menar du är tillsvidareanställda, dessa extra som tas in vid behov?

Att vara fast anställd med timlön är något annat än att få jobba bara vid behov.

Det är jag fullt medveten om, och ja, en person har ett anställningsavtal som säger tillvidareanställd med timlön utan specificerad tjänstgöringsgrad, vi ringer när vi har ett uppdrag till denna person. De andra har egentligen samma sorts anställning, men jag tror inte att det existerar några skrivna avtal... :meh:

Kollade anställningsavtalet nu, och under sommaren står jag som tillsvidareanställd med visstidsavtal fram till sista augusti, som sedan går över till timanställning.

Alltså man kan inte vara tillsvidareanställd med visstidsanställning. Antingen eller.. Det finns heller inget som heter timanställning. Att få lön per timme är just det, ett sätt att få lön. Inte en anställningsform.

Väldigt rörigt det här.

Jag har varit anställd med tjänstgöringsgrad typ 10% "med möjlighet till mer".

Som huvudsaklig syssla.

Dvs en fast anställning men bara på 10% = garanterad (pyttelön).

Nu fanns det alltid timmar upp till heltid men jag var ju inte garanterad det.

Jag tror det var standard på typ 7-11 och liknande.

TS kanske har ett liknande avtal?

Men då är ju problemet att om jag säger i god tid att "här kommer jag att vara sjukskriven i två veckor" så kommer de ju inte boka in mig på några pass = jag har inga pass att få ersättning för = ingen inkomst.

Jag antar att du är inskriven på Arbetsförmedlingen som arbetssökande?
I så fall får du sjukpenning från FK.

Alltså man kan inte vara tillsvidareanställd med visstidsanställning. Antingen eller.. Det finns heller inget som heter timanställning. Att få lön per timme är just det, ett sätt att få lön. Inte en anställningsform.

Väldigt rörigt det här.

Ja jag fattar ju typ ingenting :p

Så här står det:

"Anställningsform:
X Tills vidare fr.o.m. 2014-06-01 dock längst t.o.m. 2014.08.31

Grund för tidsbegränsning
X Allmän visstidsanställning (LAS 5 § p 1)

Övrigt:
Innehar timanställning vid myndigheten vilken ska kvarstå efter avslutad tidsbegränsad anställning enl ovan"

Efter den 31/8 så är jobbar du på timmar vid behov, vilket innebär att du resten av tiden är arbetslös = går finfint att vara inskriven på arbetsförmedlingen och sjukskriva sig som arbetslös efter op utan konstigheter.

Så här står det:

"Anställningsform:

Övrigt:
Innehar timanställning vid myndigheten vilken ska kvarstå efter avslutad tidsbegränsad anställning enl ovan"

Oj, hej och hå när folk skriver anställningsavtal utan att ha koll på faktiskt rådande lag vad tillsvidare faktiskt är..
En tillsvidareanställning kan aldrig var tidsbegränsad som det står i ditt kontrakt utan var från första början en allmän visstidsanställning... Frågan är dock i och med att de skrivit tillsvidare i kontraktet vilket innebär att du faktiskt är tillsvidareanställd=fast anställd oavsett att det står ett slutdatum eftersom tillsvidare innebär just vad det låter som! Är du med i facket skulle jag kolla upp detta direkt!
Och en tillsvidare kan aldrig bara vara på timmar, alltså 0% garanti utan det måste finnas en minsta garanti för att det ska finnas en anställning överhuvud taget.

Så här står det:

"Anställningsform:

Övrigt:

Det ser ut som ett typiskt anställningsavtal för semestervikariat.
Har du något anställningsavtal för de timmar som ligger utanför denna period?

Liknande trådar

Skola & Jobb Undrar om någon här varit med om att de behövt sjukskriva sig under studierna? Jag kommer antagligen behöva vara borta från skolan i ca...
Svar
7
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 311
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Anonymt konto, vet någon vem jag är så ber jag er att hålla det för er själva. Jag har varit sjukskriven på heltid i fyra veckor p.g.a...
Svar
3
· Visningar
2 062
Senast: mumin
·
Juridik & Ekonomi Jag blir inte riktigt klok på hur sjukskrivning fungerar, och undrar om någon kan hjälpa mig alt. leda mig till rätt instans som jag kan... 2
Svar
23
· Visningar
2 889
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V