Timpenning för tjänst

Sv: Timpenning för tjänst

Jag är fullt på det klara med att det är skillnad på att vara anställd och vara egen företagare, då jag har erfarenhet av de båda.

När jag som anställd arbetade behövde jag ju inte fundera över de sociala avgifterna osv som man behöver som egen.

Men som enskild firma iaf, så behöver du inte köpa försäkringar som täcker upp när du är sjuk. Det finns faktiskt skydd för även dessa hos försäkringskassan. Det som är olika är att du måste välja karenstid vid sjukdom. Info;
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foretagare/om_sjuk/

Vore det så uselt att vara egen företagare så skulle väl ingen vara det? :angel:

Sen är det naturligtvis skillnad på att arbeta tex med hästar och på att vara exempelvis hantverkare. Både i lön och i slit.

Jag fasthåller dock att för att vara i hästvärlden så var det väldigt bra betalt. Och ville någon betala mig det så skulle jag ju såklart inte tacka nej. :rofl:
 
Sv: Timpenning för tjänst

Men att jämföra bilprovningen eller verkstad med en outbildad enmansföretagare tycker jag är konstigt.. Hon har väl knappast lokaler, maskiner, anställda etc att försörja. Dessutom outbildad. Det är nästan så jag funderar över mitt yrkesval till läkare. Man skulle dessutom slippa studieskulder.
 
Sv: Timpenning för tjänst

Ett sätt att få fram ett riktpris är ju att jämföra med vad en ridinstruktör eller hovslagare skulle ta betalt.

Eftersom den "effektiva arbetstiden" troligen blir kort och restiden blir en stor del av priset skulle jag nog välja att dela upp priset i reseresättning, fast inställelseavgift och på det en löpande timpenning.
 
Sv: Timpenning för tjänst

Öhhh, förlåt om jag verkar dum men VARFÖR I HELA FRIDEN ska man få betalt för att lära ett föl att ha på sig grimma? :eek: :rofl:
Är inte det så lätt att man bara kan göra det själv? Gud, det känns som om jag har missat nåt här! :D
 
Sv: Timpenning för tjänst

Sätta på fölet betyder samma sak som att ha sex med fölet.
Det kallas tidelag och är inte förbjudet enligt svensk lagstiftning.

Dock kan man bli dömd för djurmisshandel om man har sex med ett djur.

Vilket är fruktansvärt sjukt och borde vara förbjudet och belagt med dödsstraff sen länge!:mad:
 
Sv: Timpenning för tjänst

Dock kan man bli dömd för djurmisshandel om man har sex med ett djur.

Det är väl bara om man kan bevisa att djuret har lidit av det?

Det är helt sjukt och det borde vara dödsstraff på såna som går lös på djur :O

TS:
Varför gör du det inte själv? Alltså, att sätta på grimman på hästen och öva i å lyfta tassar?
 
Sv: Timpenning för tjänst

Ja, det är bara om man kan bevisa att djuret har lidit av det.
Vilket oftast är väldigt svårt, och därför går många av dessa förövare fria.

Det borde vara skottpengar på dessa idioter. :mad:
 
Sv: Timpenning för tjänst

Tills för två år sedan visste jag inte ens att folk tog betalt för att lyfta på fölungars hovar eller för att sätta på dem en grimma. Det var när jag tittade på stallplats till mina dräktiga ston som de erbjöd mig att även träna fölen när de väl fötts, något jag tackade nej till direkt då jag anser att mina föl inte ska "tränas" av ngn utan så enkel hantering som att vänja dem med grimma, stå uppbundna och lyfta på hovarna gör jag hellre själv. :crazy:

Det blev inget av med den stallplatsen, jag hyrde in mina hästar på ett stuteri istället där de fick all tänkbar omvårdnad av kunniga människor och med tillgång till både hovslagare och veterinärer om det behövdes för ca halva kostnaden, allt vitt naturligtvis och med kvitton på allt. :bow:
 
Sv: Timpenning för tjänst

Okej tack! Hon som utfört dessa tjänster är ej utbildad och begär ca 300 kr /15 min.
Jag lägger inga värderingar i vad saken ska kosta men 300 kronor för 15 minuters arbete är långt ifrån det samma som 1200 kronor i timmen.

Ett kortare jobb kräver oftast samma tidsåtgång i form av förberedelser, restid och annat som ett längre gör och man får då se till att det finns utrymme för det ekonomiskt. Se det som inställelseavgift eller ställtid helt enkelt.

200 kronor i timmen för en åtta-timmars arbetsdag är väl okej betalt men att få en 50-lapp för att åka dit, kanske stå och småprata en stund och sen utföra ett arbete i 15 minuter och sen åka hem är katastrofalt dåligt betalt.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
592
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp