Timpenning för tjänst

Ravishing

Trådstartare
Vad skulle ni ta för att grimträna ett föl? Det vill säga, sätta på fölet 3-4 gånger, hur mycket skulle det kosta per gång/per timme?

Hur mycket skulle det kosta att få hovarna lyfta på fölet, per timme/per gång?

Tacksam för snabba svar!!!!
 
Sv: Timpenning för tjänst

Jag tycker det är svårt att sätta sådana priser. Vi föredrar att ha ett par hundringar högre månadskostnad och då ingår det dagliga. Annars, ja, kanske 100:- per påbörjad kvart? Plus moms.
 
Sv: Timpenning för tjänst

Det beror på om du är utbildad eller inte, gör du det som en kompis eller bekant grej så skulle jag ha tagit en 100 kr i timmen. men om du är utbildad kankse det dubbla.
 
Sv: Timpenning för tjänst

Okej tack! Hon som utfört dessa tjänster är ej utbildad och begär ca 300 kr /15 min.
 
Senast ändrad:
Sv: Timpenning för tjänst

Om man inte kommit överrens om ett pris innan tjänsten utfördes så kan man knappast klaga...
 
Sv: Timpenning för tjänst

Okej tack! Hon som utfört dessa tjänster är ej utbildad och begär ca 300 kr /15 min.

Oj, sånt måste man avtala om innan tjänsten blir utförd.
Det är ju lite sent att komma efteråt.....

Men vem köper en sådan tjänst?
Om inte fölet/ unghästen är på lösdrift vill säga?
Då brukar det väl vara inbakat i priset, att daglig hantering ingår.

Annars köper väl ingen enbart en sådan tjänst, eller?

/J.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Timpenning för tjänst

Alltså tid är pengar. Jag kan tycka att pengar är ett fungerande men inte alltid problemfyllt sätt att säga vad man önskar göra eller inte. Alltså det är inte frågan om mängden pengar och rimlighet utan vad den som ska utföra tjänsten tycker att det är värt att hon ska göra det.

Allt kan göras för pengar men om den personen som ska göra jobbet inte har tid eller lust så blir det dyrare.

300:- i kvarten är väl en bra timpenning.
 
Sv: Timpenning för tjänst

*lite kl*

Jag tar 400 kr inkl moms för ett pass på ca 30 min effektiv träningstid uppdelad på flera korta intervaller.
Tycker dock att det knappt är värt det mot vilka risker jag utsätter mig för under träningen, ohanterade föl kan göra en rejält illa... Mer än en gång har det hänt att jag skadat mig så pass att jag fått vara sjukskriven i flera dagar= mycket förlorad inkomst.

/Migo
som senast igår var ute och assisterade vid vaccination av ohanterade hästar.
 
Sv: Timpenning för tjänst

300:- i kvarten är väl en bra timpenning.

Så länge det är vit betalning(vilket jag förutsätter) så blir det knappast så mycket pengar som väl går ner i plånboken. Folk verkar ha stora problem att inse hur fruktansvärt dyrt det är att vara egenföretagare!
 
Sv: Timpenning för tjänst

Men 1200 kr/timme tycker nog jag låter som en MYCKET bra timpeng oavsett man är egen företagare eller inte. Jmf med vad t ex hantverkare tar i timmen. Vilken annan profession har den timpenningen??
 
Sv: Timpenning för tjänst

Fast hantverkaren FÅR inte 1200 kr timmen... långt mindre än en fjärdedel går till lön.

Jag tycker också att det är högt pris, jag ligger lägre. Men jag förstår dem som ligger så högt!
 
Sv: Timpenning för tjänst

3oo kr i timmen fick jag då rakt inte som undersköterska när jag bidrog till att rädda liv så jag anser att det är en synnerligen bra timpenning om Jag man nu ska räkna 1/4 del av 1200 kr i timman.

Som egen företagare så förutsätter jag att man har en försäkring som träder in om det händer något?
Som även företagare har du även olika alternativ på sjuklön via Försäkringskassan.

Jag tycker det är en väldans bra timpenning.
För det gör ju en dagslant på 2400 kr per dag.

Ja...jättedåligt...
 
Sv: Timpenning för tjänst

Hej!

Håller också med om att det är en ruskigt bra timpenning, ffa med tanke på vad man tjänar i vanliga hästvärlden. (Därmed säjer jag inte att man inte ska ta bra betalt, jag bara anser att det är en hutlöst bra timpenning).

Min egenföretagare-sambo tar ca 500 kr/timmen och och får ut ca hälften av det till egen ficka.. Fast det ska ju täcka ev kostnader också..

/ Lavinia, som också vill ha 1200 i timmen.. Jag får nöja mej med 100
 
Sv: Timpenning för tjänst

Fast av 1200kr går ju momsen bort, dvs 960 kr kvar. Sedan ska bilresan dras av samt restiden till och från. Efter det behåller företagaren ca ½´, så visst lite i överkanta kanske men inte så faslit.

Lämnar du in på verksdag kostar det 1500-1800 kr/tim. Sista jag klippte mig kostade det 450kr för 30 min = 900kr tim. Bliprovningen 300kr för 10 min...
 
Sv: Timpenning för tjänst

1200 :- är en bra timpenning helt klart, men tycker den som beställt arbetet att det är viktigt så får hon väl betala annars kan hon göra det själv, det är väl hennes häst. Detta med att sega och ta bra betalt för arbete som kanske inte behövs göras eller ägaren kan göra själv är som jag upplever det ganska vanligt bland en del som arbetar bland hästfolk, t ex hovslagare, ibland utbildare, veterinärer etc. Har jag fel ? Det är väl ett sätt att lära upp folk som inte är så hästvana och har säkert med genus att göra.

Vem vet, hästen är kanske jätteouppfostrad och då kan en åring vara farlig och är den inte ouppfostrad, varför ska man ta av och på grimman då när hästen , som jag antar, förmodligen går på lösdrift.
 
Sv: Timpenning för tjänst

Ja, man kan KÖPA sig försäkringar vilket ytterligare minskar vinsten, både för sjukdom, olycka och avbrott. De gör att man åtminstone inte omedelbart går i personlig konkurs om man blir borta en tid och har viss möjlighet att behålla hästar och verksamhet under ett kortare sjukförlopp.

Grejen är att bara för att jag tar exempelvis 1200 kr för en timmes arbete (hypotetiskt) betyder inte att jag får in 8*1200 kr per dag. När man är egenföretagare måste man också lyckas SÄLJA och MARKNADSFÖRA sina tjänster själv vilket tar enorm tid och kraft, vilket man också måste finansiera. Går man till ett undersköterskejobb, så går man dit de timmar man är tillsagd, gör det jobb man ska göra och går hem när arbetstiden är slut. Och då får man den lön man är berättigad till.

Absolut inte därmed sagt att jag på något sätt underskattar det arbete som en undersköterska gör, men det är enorm skillnad på att vara egenföretagare och anställd!

Oftast lyckas man inte sälja in "fulla" dagar av rent praktiska skäl som resor och annat, det betyder att exempelvis en hovslagare/tränare kanske kan sälja ungefär 4h/dag av betalt arbete - vilket innebär hälften så stor intäkt som ni räknat med här. Många företagare kanske har svårt att sälja ens det och ligger på en snittdebitering på ett fåtal timmar i veckan och då spelar det ingen roll om priset ligger på 2000 kr i timmen - det går ändå inte att leva på och man får lägga ned och kanske sitta med skulder och existensminimum i flera år för att man vågade satsa på sin ide.

Det jag vill ha fram är att det inte går att jämföra lönen för en anställd med en egenföretagares intäkt - det är två helt skilda världar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 331
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 374
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 791
Senast: Wille
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp