tippps på sadel till extremt rak häst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 102
J

Jaba

har fått hem ett varmblod som är extremt rak i ryggen.
Hon har även en sluttande rygg, liten, platt manke.

HAr provat wintc med blått järn. Den satt inte still på henne utan flyttade sig i sidled. BOmen kunde ha varit lite vidare.
Så även appalosan men denna var änn värre att flytta sig i sidel.

Tipps och råd på billiga sadlar hälst med någon form av bomsystem som man kan ändra.

Sv: tippps på sadel till extremt rak häst

Både wintec och prestige/appaloosa är svängda sadlar så är den rak lär ingen av dessa passa.

Globus, Crown, Albion är väl rakare märken, även Griffin som lågprisvariant, där kan man nog ändra bomvidd om jag inte har fel.

Griffin är ju billigare, raka sadlar, även för dom med lite mindre manke (vad jag hört, och mina egna erfarenheter) kolla på en sån du!

Ftågor om Griffin då:

HUr vid är dessa sadlar och hur mycket kan man ändra bomvidden?

Det står ju endast nromal till vid. HUr pass många grader är detta med tanke på att denna dam behöver ha minst det som motsvarar ett blått järn på en wintec.

Det är inte många sadelmodeller som du kan ändra bomvidden på genom byte av koppjärn tyvärr.
Wintec och Bates finns ju, men sedan känner inte jag till fler.

Jag har själv en rakryggad häst och till den passar Lovatt & Ricketts Ellipse (ljuvlig sadel som varmt rekommenderas), Pessoa Anky Salinero STS (också jätteskön, har lite större stod än L & R) och så har jag en Solibel Toronto.
L & R är en dressyrsadel och finns för runt 10 000 kr begagnad skulle jag tro. Ca 16 000 kr ny. Ullstoppad.
Den andra, Anky (också dressyrsadel), är en ny modell från i fjol, så den kostar nog minst 15 000 kr begagnad. Ca 21 000 kr ny. Specialstoppning. Bra för hästar med lite takformad rygg, som det låter som din har.
Solibel:en är en hoppsadel med bra knästöd, ullstoppad och riktigt skön. En lågprissadel med bom som är tillverkad av tyska Busse, samma som gör Pessoasadlarna. Ett fynd måste jag säga som kostar runt 7-8 000 kr ny tror jag.

TYvärr är det inte dessa prisklasser jag rör mej kring.

Rider även andra travare så en sadel som passar skapligt till fler är ett pluss.

Funderar på Griffin nu men vet inte hur pass många grader deras olika system på bomen motsvarar.

Graderna vet inte jag riktigt... men en griffin är nog helt rätt sadel för dig. Om du köper den nya modellen går det båda att ändra järn och stoppa i fish inlägg. Vilket gör att den kan passa många rakryggade hästar. Skulle nog stats på en för normal manke. Den för låg manke blir nog för vid för en travare..och det inte är ett väldigt grovt varmblod. Själv drar ju mitt varmblod runt 125 grader:eek: xx- vid sadel:o

Lycka till:)

det finns ingen supersadel som passar alla hästar!

bara för att det går att ändra bredden på dem så går det inte att ändra böjen på bommen. För att veta vilka sadlar som skulle passa bör du lägga ut en bild så man åtminstonde vet vad det rör sig om för rygg. en rak rygg enligt dig kanske inte är rak enligt de som har lång erfarenhet!

Självklart vet jag att ingen sadel passar alla hästar!:smirk:

Men eftersom att dessa hästar inte skall använda sadel mer än högst 1 gång/vecka så behöver sadeln inte passa exakt som den borde göra åt en häst som bär sadeln flera timmar/dag.

Dessa hästar som jag hade tänkt använda sadlen till har mer eller mindre rak rygg.
Därav blir det mycket mer variation av samma sadel om man kan byta bom när hästarna ser mer elle mrindre lika ut.

Mina egna ridhästar har jag andra sadlar till som endast passar just den hästen.

OM jag nu väljer en griffin. VIlken modell bprde jag prova?

Det finns ju Haflinger, cob, young rider, T4, T6?
Alla har väl inte fich?

Kollade på en av modellerna dock komme rjag inte ihåg vilken det var och tyckte att den såg väldigt smal ut i bommen trotts att det skulle vara vid- normal. Sedan var detta något år sedan. KOmmer även ihåg att en ny modell skullle komma ut då med vidare bom.

Nu har det även komit ut en ännu nyare modell med både fish och utbytbart järn.

Hjälp mej! :bump:

T6 kanske kan vara ngt, de andra är inte jätteraka. Har T4 o upplever den som ganska svängd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 248
Senast: Carraa
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 010
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Senast: caballus
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 288
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka