Tips ang träning vid kotledsinflammation

SoNo

Trådstartare
Var inne på klinik igår med mitt sto då hon har haft konstig hälta.
Det visade sig att hon har kotledsinflammation i båda fram.

Just nu ska hon vila och behandlas men jag tar emot alla tips och råd jag kan få inför igångsättningen.

Min första tanke är att strunta helt i tölten och välja trav då hon alltid har 2 ben samtidigt i backen och på så vis fördelar belastningen bättre och jämnare när det väl blir dags att öka tempot i ridningen.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Det viktiga i igångsättningen är att hon börjar jobba korrekt bakifrån och rids medvetet med fokus att hon ska bära rätt och använda kroppen på rätt sätt.

Oftast finns det en bakomliggande orsak till inflammationerna.
Är rygg/bakben kollade? Hur har hon blivit riden? Har hon gått mycket på framdelen eller är hon lätt att få till att bära bakifrån?

Våran ena häst fick diagnosen kot- knä- och hovledsinflammation i båda fram för ett par år sedan. Behandlades, sattes igång men blev dålig igen. Pågick till och från i två år. Veterinären kollade aldrig mer än bara frambenen för det var ju där han var halt.
Efter att ha fått från veterinären att "fungerar inte behandlingen denna gång så finns det inget mer att göra" så tog mamma ut en kiropraktor. Snedhet, felliggande kotor och extrema spänningar över rygg/kors blev diagnosen där. Hästen hade så ont över korset att han i princip satte sig i kiropraktorns knä när han kolla av den delen av kroppen. Han fick behandling av kiropraktorn och fick ordinerad massage samt målmedveten träning.
Detta är ett par år sen nu och sen dess har han aldrig visat minsta tecken på återfall igen.
Symtomen var hälta - inflammation i frambenen. Orsaken satt i rygg/kors.

Därav att jag frågar om dom letat efter orsaken.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

+1 på den.
Har gjort samma resa med vår ena valack. Sprutad flera gånger i både hov- och kotleder fram utan större framgång. Vid sista besöket på klinik hade vi en ny vet som konstaterade att: "Visst har han ont i frambenen, men orsaken sitter nog längre bak. Ni bör kolla med kiropraktor eller equiterapeut innan vi gör något mer." Vi tog kontakt med en equiterapeut som behandlade låsningar och snedhet i rygg/kors och vips var problemen borta.

Oavsett om det är ryggen eller något annat som är fel, så uppstår inflammationer oftast av en anledning. Veterinären kan behandla symptomen, men för att slippa återkommande besvär så kan man behöva lösa något annat problem.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Håller helt med Michis och fotogalen om att hitta den bakomliggande orsaken och att gå igenom hela hästen innan man sätter igång hästen igen.
Sen tycker jag att markarbete är toppen. Att man ser över att hästen inte har ryttare på ryggen för ofta, utan även tränas på andra sätt.
Att få hästen att jobba rätt utan ryttare på ryggen underlättar att den också jobbar rätt och har styrkan för att göra det när ryttaren hoppar upp.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Vi misstänker att hon kanske har haft en liten tendens till inflammation efter hösten, då hittades en hovböld fram då var hon också halt samt att andra frambenet då blev överbelastat, har sedan dess bara varit lite stel.

Men nu ökade stelheten och hälta kom då åkte vi in.
Jag har ju lite svårt att veta exakt hur hästen funkar eftersom jag köpte henne förra året strax efter sommaren.
Men hon har varit stel i nacken vid ridningen och inte riktigt velat trampa in under sig och är framtung.

Hon har en väldigt hög smärttröskel och är svår att läsa, så vi misstänker att det tyvärr kan ha varit problem med detta en längre tid men att det inte har visat sig förrän nu då träningen har ökat.
Det kan ju också vara en anledningen till att hon inte vill jobba riktigt i ridningen, tränare jag har haft har trott att hon bara har varit väldigt envis. (vilket hon är i övrigt också)

Veterinären röntgade efter spatt bak, där såg hon ut som en unghäst enligt dem, de kollade då från lår och ner.
Ingen fång eller liknande har hon haft.

Hon har blivit behandlad 2 ggr av akupunktur/kiropraktor och hennes bäcken är rörligt samt lite snett, efter behandling blev detta bra så vi får se nu när de kommer ut igen hur hon är då.

Men det jag vill ha mest tips om är hur jag ska jobba igång henne på mark och i ridningen.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Sånna häsatr skulle jag utan att tveka linda benen på vid ridning samt alltid ha back on track bandage på i boxen under natten.
Skulle inte ha en sån häst på lösdrift utan den ska få vila under natten så benen får vila.

Sedan nu pratar jag bara fö rvad jag skulle ha gjort.
Om vet säger att man kan sätta igång hästen efter vi säger 2 månader skulle jag vänta 5 månader.. jag väntar hellre 12 veckor mer än för lite.

Sedan skulle jag bara skritta ut i skog och mark rida enbart rakt fram och inte kräva form i början.

När hästen har fått upp kondis för att kunna trava iallafall en 5 minuter utan att flåsa så dåden dagen skulle jag börja kräva lite form.

Men så fort man jobbar i paddocken alltid ha benlindor som ger stöd och värme och ökar blodcirkulationen.Har man råd så kör gärna back on track benskydden och ha när du rider.

När man väl har kommit så långt att hästen är redo att arbetas upp så värm alltid upp minst 15 min i skritt på lång tygel varav sista 5 minuterna i rätt snabb fart. Sedan jobba i form i skritt flytta hit och dit och ställ hit och dit och gör hellre 1 återbesök för mkt än för lite..
Jag hade plåtat varannan månad under första året efter friskförklaringen för att hålla koll!


Men de är jag de.. jag är superharig jag vet men kollar hellre en gång för mkt än en gång för lite och använder mig utav förebyggande ist för efterbyggande vård!

och ja självklart skall man ju först hitta orsaken till varför hästens fått dessa problem.. men de förutsätter jag att man gjort innan hästen blivit friskförklarad av vet=)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Kolla upp med röntgen av ryggen kanske?.. Min nya häst Jag köpte i Augusti i höstas blev behandlad först i en led pga hälta.. Men efter klinik byte upptäcktes det att problemet satt inte i benen igentligen, utan i ryggen.. KS (Kissing Spine) :(..

Det ena kan tyvärr ge det andra så att säga....
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Sånna häsatr skulle jag utan att tveka linda benen på vid ridning samt alltid ha back on track bandage på i boxen under natten.
Skulle inte ha en sån häst på lösdrift utan den ska få vila under natten så benen får vila.

Sedan nu pratar jag bara fö rvad jag skulle ha gjort.
Om vet säger att man kan sätta igång hästen efter vi säger 2 månader skulle jag vänta 5 månader.. jag väntar hellre 12 veckor mer än för lite.

Sedan skulle jag bara skritta ut i skog och mark rida enbart rakt fram och inte kräva form i början.

När hästen har fått upp kondis för att kunna trava iallafall en 5 minuter utan att flåsa så dåden dagen skulle jag börja kräva lite form.

Men så fort man jobbar i paddocken alltid ha benlindor som ger stöd och värme och ökar blodcirkulationen.Har man råd så kör gärna back on track benskydden och ha när du rider.

När man väl har kommit så långt att hästen är redo att arbetas upp så värm alltid upp minst 15 min i skritt på lång tygel varav sista 5 minuterna i rätt snabb fart. Sedan jobba i form i skritt flytta hit och dit och ställ hit och dit och gör hellre 1 återbesök för mkt än för lite..
Jag hade plåtat varannan månad under första året efter friskförklaringen för att hålla koll!


Men de är jag de.. jag är superharig jag vet men kollar hellre en gång för mkt än en gång för lite och använder mig utav förebyggande ist för efterbyggande vård!

och ja självklart skall man ju först hitta orsaken till varför hästens fått dessa problem.. men de förutsätter jag att man gjort innan hästen blivit friskförklarad av vet=)

På vilket sätt vilar benen mer i en box? Tror du hästen ligger ner hela tiden?
På box blir hästen stelare i lederna.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

På vilket sätt vilar benen mer i en box? Tror du hästen ligger ner hela tiden?
På box blir hästen stelare i lederna.



Ute på lösdrift går hästen mer och kan vricka till sig om natten då det är mörkt och skada sig.
Och ja hästar i box sover mer liggandes ner än ute eftersom de kan koppla av mer.
Och en inflammerad led behöver vila rekomendationerna man får av vet vid inflamerad led är inte släpp ut på lösdrift utan boxvila.... och det har väl sina förklaringar.
Trot eller ej box har sina fördelar ibland och ör inte alltid pest och pina för en häst;)
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Ute på lösdrift går hästen mer och kan vricka till sig om natten då det är mörkt och skada sig.
Och ja hästar i box sover mer liggandes ner än ute eftersom de kan koppla av mer.
Och en inflammerad led behöver vila rekomendationerna man får av vet vid inflamerad led är inte släpp ut på lösdrift utan boxvila.... och det har väl sina förklaringar.
Trot eller ej box har sina fördelar ibland och ör inte alltid pest och pina för en häst;)

Så hon kan inte vricka sig på dagen?? Sen står det inget om nån inflammation. Har veterinär sagt boxvila , ok.

Att hästen sover mer inne har inte min häst hört, han sover mera ute. Där har han sin flock som vakar. Så dra inte alla hästar över en kam.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Så hon kan inte vricka sig på dagen?? Sen står det inget om nån inflammation. Har veterinär sagt boxvila , ok.

Att hästen sover mer inne har inte min häst hört, han sover mera ute. Där har han sin flock som vakar. Så dra inte alla hästar över en kam.



Ehhh du bör nog läsa tråden en gång till det står ju att hon har varit inne på klinik med hästen och att den har kotledsinflammation på 2 ben.
Jag skulle aldrig ha en sån häst ute på lösdrift, och ja risken är större att de skadar sig om natten då hästar faktiskt har dålig nattsyn, klart den kan skada sig om dagen med men inte lika stor risk.
Jag skulel inte ha en stor kuperad hage till en sjuk häst det är väl därföör ordet sjukhage uppfanns.
Men med en platt hage om dagen och boxvila om natten där man lindar benen med back on track om natten är betydligt bättre än att låta den stå ute.

Lösdrift är bra men ibland måste man faktiskt ha hästen inne framförallt om den är dålig i benen och behöver vila.


Du behöver inte sitta och försvara lösdrift och att det är superbra, jag vet redan att du är för lösdrift. Men här bad en person om råd och MITT råd är så som jag sagt ovan.
Du ger ett annat herregud svårare än så är det väl inte:D

Jag berättar hur jag skulle ha gjort med Jorun om jag var i samma sist som hon är idag, sedan får hon sålla bort de tips hon inte gillar och testa de hon gillar det är faktiskt inte svårare än så=)
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Om hästen behandlas brukar det väl alltid vara boxvila minst ett dygn? Sedan har iaf jag blivit rekommenderad liten hage, eller en hage där hästen är lugn. Min häst var hysterisk i den lilla hagen och sprang fram och tillbaka så ute i lösdriften var ändå det bästa för honom. Han stod dock på box de flesta nätter den första veckan. Men det måste man ju anpassa efter sin häst och göra det som fungerar bäst för den.

Tillbaka till ämnet. Av mina erfarenheter brukar man få en igångsättningsplan av veterinären. Iallafall har jag fått det, har också diskuterat detta med veterinären. No offense till er här inne, men jag skulle lita mer på vad veterinären säger än folket här inne. Dock håller jag med om att hela hästen kan behöva kollas igenom. Min veterinär samarbetar med kiropraktor och personligen tycker jag det är super.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

man kan ha sjukhage med sällskap så Slipper hästen va själv för de var nog mer de som gjorde att din häst sprang och inte storleken på hagen=)

Men visst ha hästen i större hage om dagen går ju bra så länge man har inne om natten.

Nogpratat om detta vi alla är olika och gör olika det får vi vaclert acceptera=)
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Han stod inte ensam i hagen.

Men som jag skrev, man måste ju anpassa efter det som passar hästen bäst.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

En häst med kotledsinflammation skulle jag låta vila, stå ett år. Ett år... Då har du en chans att få en frisk häst i framtiden. Ja islandshästar allmänt är väldigt "smärt-tåliga" , dvs de visar ingen smärta men det behöver inte betyda att de inte känner den.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Vet inte riktigt hur lösdrift kom in i det hela då hon inte går på lösdrift ;)

Boxvila skulle hon ha dagen efter pga ökad risk för inflammation i lederna där hon fick spruta, sedan sa veterinären att hon skulle stå i en mindre hage, ej sjukhage då det blir för lite men större grushage så det gör hon nu.

Vissa hästar funkar bättre att ha ute i vanliga hagen då de står stilla mera, vissa hästar vandrar väldigt mycket i grushagen, min häst ligger lite på gränsen där men vi har valt grushagen nu, diskuterade det en del med veterinären och hon tyckte också det var lite svårt att avgöra om hästen vandrar men vi skulle ge det ett försök.

De ska kunna röra sig något, en häst som står still på en liten yta belastar frambenen mera eftersom den just står stilla hela dagen, på natten ligger de ibland ner men på dagen har jag aldrig upplevt det och min häst står ju i box på natten så det blir ändå ungifär samma.

Vi ska på återbesök nästa vecka och finns problemen fortfarande så ska jag be de kolla ryggen också.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Min häst klarade inte vet. ordination ang vila och igångsättning. Blev halt direkt.
Jag sprutade leden igen och satt på boxvila sedan liten hage. Efter ett par veckor fick han gå ute dygnet runt 4-5 månader. Sedan startade jag mycket försiktigt. Ingen paddock, bara skritt, satt av innan backe samt ledde honom mycket när vi var ute. Sedan lite trav och tölt korta sträckor. red så minst 2 månader. Han blev fullt frisk. Min häst var framtung och överbygd och gick gärna och segade. Efter detta så blev det mer aktiv ridning bakifrån.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Hej alla!

Har ju inte gett er något svar på ett tag.
Efter 1:a besöket så fick Snotra behandling i form av spruta i hovlederna och boxvila dagen efter.
Sedan fick hon gå i mindre grushage i 2 veckor fram tills nästa besök.

Vid återbesöket visade hon ingen hälta och blev friskförklarad.

Efter ca 2 veckor så ville jag åka ner och göra ridprov samt kolla ryggen utifall något hade blivit missat.
Inga fel på ryggen, hon lyfte den fint vid longering, inget fel kändes.

Böjprov gjordes också och hon såg fin ut.

Under ridprovet, där hittade vi nog anledningen till hovledsinflammationerna fram.
Veterinären dömde ut sadeln helt, den var för lång och den låg i framvikt så att om man inte satt i sadeln så lyfte bakvalvet från hästen.
När sadeln låg där den skulle så klämde den på tornskotten i ryggen bak (heter det så?) och efter att man hade ridit i den i typ 1-2 varv i paddocken så hade den glidit fram och låg på bogarna, inte nog med att den låg på bogarna så klämde den på manke och bogar.
Hennes sadelläga var flera cm (nästan en dm) kortare än själva sadeln.
Så sadeln blev utdömd och det förstår jag med tanke på allt hon visade mig!
Stackars häst =(

Jag själv är rätt okunnig ang sadlar och har låtit en kunnig person tittat på det hon då har det sagts att den har legat bra.

Nu har jag iaf bytt sadel till en sensation ride g4 och hästen känns redan mer annorlunda i gången. (kan ju bero på att hon är frisk med så klart)

Har skittat henne för hand och jobbat henne från marken 5 ggr i veckan i 2 veckor, nu har vi fått sadeln och resten av juni månad kommer jag skritta uppsuttet.
I juli börjar vi sedan utöka med andra gångarter.
Jag följer inte riktigt veterinärens motionsschema, jag överdriver det lite extra.

Så, tänkte att tråden skulle få sig ett avslut så att andra med liknande problem hittar det de söker =)
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Tack för uppdateringen, och den är klassisk. Bekräftar i princip vad man redan kommit fram till, kotledsinflammation är en sekundär skada. Dyker dessa upp bör man börja söka på utrustning såsom bett, sadel och eller ryttar problematik. Även fysiska problem som i rygg och eller bakben kan ge inflammation i kotleder.
 
Sv: Tips ang träning vid kotledsinflammation

Skönt att ni hittade felet och hoppas att den nya sadeln funkar bra för er.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 154
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 290
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 725
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Bli av med getingar på balkong
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp