Bukefalos 28 år!

tips för sned häst

videnlis

Trådstartare
hästen jag köpt är sned. jag tror det beror på ett brott på hovbenet som föl, men är inte säker.
har ni tips hur man kan mjuka upp henne?
 
Sv: tips för sned häst

hästen jag köpt är sned. jag tror det beror på ett brott på hovbenet som föl, men är inte säker.
har ni tips hur man kan mjuka upp henne?



Vet inte vart mitt inlägg tog vägen!

Men jag skrev iaf att är hästen sned så de går att fixa med en ET?

Går det inte att fixa så hästen alltså är sned i sitt skelett så går det ju inte att fixa.
Ja då skulle jag nog lägga ridningen på hyllan.
Risken är ju att hästen blir halt och får ont av att bära en ryttare på en sned kropp.
Och då spelar det ju ingen roll om man rider efter all konstens alla regler eller inte.


Kör in hästen istället så kan ni ha skoj med vagnen och ni kommer ut och har lite kul ändå.=)


Men går det att fixa så ta ut en bra ET och behandla hästen så den blir rak, troligen behövs regelbundna behandlingar livet ut om den gått sned i många år.

Jag själv gick sned i 9 år och de skiljer 2 cm på mina ben.
Jag måste gå minst varannan månad för att räta ut mig då kroppen skjuter tillbaks sig i sin snedhet tack vare att jag gått sned så länge.

Många behandlar bara sin häst som är sned och den går bra igen ett tag för att sedan bli sned igen och man tar ut ET igen.
Ett rullande hamsterhjul
Då det är ryttaren som egentligen är sned och gör sin häst omedvetet sned.
Så när ryttaren får hjälp med sin snedhet försvinner helt plötsligt hästens snedhet med..Magiskt:D

Nu sa du i ditt fall att den brutit skelettet som ung så jag tror i ditt fall att snedheten är permanent dessvärre!
 
Sv: tips för sned häst

tack för svar
niela- du svarade nog på islandshäst sidan :9 satt ut på 2 ställen för att vara säker på att få svar :)

ja som sagt hästen är 15 och varit sned i alla tider. hon har inte visat något obehag vid ridning.

för en finne, berätta ännu vad det där ET är ?
 
Sv: tips för sned häst

Många behandlar bara sin häst som är sned och den går bra igen ett tag för att sedan bli sned igen och man tar ut ET igen.
Ett rullande hamsterhjul
Då det är ryttaren som egentligen är sned och gör sin häst omedvetet sned.
Så när ryttaren får hjälp med sin snedhet försvinner helt plötsligt hästens snedhet med..Magiskt:D

Att en häst är sned kan ha många fler orsaker och om den är väldigt sned så är det inte ovanligt att det ligger en skada bakom som hästen avlastar. Ensidiga skador på SI-leden skapar t ex ofta snedhet eftersom hästen då rör sig oliksidigt för att avlasta. Detta syns inte alltid som en regelrätt hälta och kan lätt missas. Det behöver alltså inte ha med ryttaren att göra.

TS, ET betyder equiterapeut och det är ungefär samma sak som kiropraktor/naprapat för människor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 104
Senast: Missemus
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 597
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Cs218
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp