Tips för storhästen

rostad

Trådstartare
Hej!
Det är så att jag ska ev. skaffa en storhäst. Ett dressyr sto. Men när jag var och prov red henne tyckte jag att hon såg lite tunn ut. Hon är inte så mycket riden så hon har inte satt några större muskler.
Så jag undrar vad ni tycker att jag ska ge henne och hur mycket.
Till mina nuv. hästar får:

Lusern
Korn
Havre
betfor
solros frön
Majs
Vitaminer och mineraler
Majs olja

står på halm

Jag hade tänkt att hålla en liknande foderstart år stoet.
Vad tycker ni?

// Rostad
 
Sv: Tips för storhästen

Det är ju omöjligt att säga vad din häst (som du ev. ska köpa) behöver utan ha sett den eller liknande samt veta vad hon har för behov. Analysera grovfodret så du vet vad fodret innehåller till att börja med så har du ju en grund att utgå ifrån och räkna på hur mycket till som krävs för att täcka hennes behov.


Vad väger hon? Hur är hon i hull och kondition? Hur mycket kommer hon att ridas? Är hon svår, normal eller lättfödd? Osv osv. det är många faktorer som spelar in.
 
Sv: Tips för storhästen

Fråga om nuvarande ägare har analyserat grovfoder och hur mycket MJ och smrp hon i så fall äter nu.
Sedan gör du en foderstat baserad på ditt eget hö, men lite mer om du vill öka på hullet.
 
Sv: Tips för storhästen

Plocka bort allt och börja om!
Analysera hö´t, utgå från resultatet och gör en foderstat som är så enkel som möjligt.
Lägg till den hömängd som krävs, och se efter vad som fattas. Kör testet i ett foderstatsprogram och knappa in som "mager" edyl.
 
Sv: Tips för storhästen

Jösses, behöver de verkligen allt det där eller ger du dem "för säkerhets skull"? :confused:
 
Sv: Tips för storhästen

De mår bra iallafall. Sedan om dom behöver allt vet jeg inte. Men fin päls har de. Den lite mer svårfödda går upp i vikt i en lagom takt.
 
Sv: Tips för storhästen

Du kan få minst samma effekt med bara ett grovfoder, om det innehåller rätt värden.
Mitt råd är som de andras; analysera grovfodret, räkna ut behoven och gör en foderstat. Finns många här på Buke som nog kan hjälpa dig om du själv inte kan/förstår. För övrigt går foderprogrammen inte alltid att lita på till 100%, men det är väl lite olika om vad man anser om dem.

Och det här med foderstat bör du göra oavsett om du skaffar en stor dressyrhäst eller inte.
 
Sv: Tips för storhästen

Jag undrar varför du ger så mkt olika saker?

Har du en analys på grovfodret så du vet vad det innehåller?
Om inte, skaffa dig en. Då ser du vad du behöver komplettera med. När man utfodrar en häst (oavsett storlek) ska man börja med att se vad man har för grund att stå på, d v s grovfodret; hö eller silage. Kraftfoder och tillskott ska du komplettera grovfodret med.

Så skulle jag göra i a f.
Har du anledningar till att ge alla de olika fodermedlen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 409
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej, jag har ett 17 årigt sto som är insulinresistent. Problemet är att hon är tunn och har svårt att lägga på hull. Hennes revben syns...
Svar
19
· Visningar
2 721
Senast: Desiree2
·
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 416
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp