Tips i vardagen

Jag/vi kör med mantrat "var sak på sin plats", då bildas inga högar av något som måste tas omhand senare, dvs flytta inte saker två gånger.
 
Jag har robotdammsugare och i stort sett alla möbler är tillräckligt höga för att den ska kunna gå under utan problem. De enstaka ställen den inte når dammsuger jag den 1.a varje månad, oavsett om det behövs eller inte 😄
 
Jag har svårt att koncentrera mig på bara ljud så om jag vill lyssna på någon podcast eller ljudbok går jag runt och plockar undan och små städar samtidigt. Med hörlurar. De blir då belönande att städa samtidigt som huvudfokus är på just det man lyssnar på. Inte alls lika jobbigt.
 
Jag gör soppor i storkok och fryser in i portionsstorlek. En soppa + bröd varje lunch, behöver aldrig fundera på vad jag ska äta. (Tycker inte om att laga mat, är sällan sugen på något annat än godis, har inget behov av variation.)
Önskar komma på något liknande som kan fungera till middag.
 
Nåt som hjälpt mig mycket efter utbrändhet var att notera allt i min kalender. Allt jag slipper ha i huvudet hjälper.

På senare tid har jag börjat färgkoda saker som tar energi ock saker som ger energi. Då kan jag se redan i förväg om det blir en tuff vecka och försöka få in så mycket vila som möjligt. Har tex haft tre väldigt tuffa veckor nu, där jag dels ”bokat upp” helgerna med vila och dels hittat små stunder varje dag för vila.

Tycker det underlättar mycket nu när jag är frisk och lätt glömmer bort att jag inte ska ånga på med tusen olika saker.
 
Jag diskar och plockar undan ingredienser medan jag lagar mat, så köket är alltid rent när maten är klar. Jag mäter också upp alla ingredienser för sig på förhand i skålar/muggar så att det bara är att tippa i dem sedan (tänk tv-kock 😁). Av någon anledning gör det det enklare mentalt för mig, oklart varför.
 
Köpt dammsugare utan sladd och istället står på laddning. Det gör det smidigt att bara ta fram den och dammsuga av något område som t.ex. runt soffbordet eller i köket. Dammsuger helt klart oftare nu än tidigar då jag behovde ta ut gamla dammsugaren då den var tung och otymplig och sladden skulle dras ut och sättas i och flyttas till olika uttag. Sladden upplevde jag också fastnade runt hörn och så. Behöver inte våttorka lika ofta upplever jag.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 081
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 691
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 520
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp