Tips i vardagen

Ha några "panik rätter" i frysen, har ofta fiskpinnar, köttbullar, bolognese och lasagne + ärtor & broccoli i frysen, gärna fryst i portioner. Det eller thaimat är vår go to när man inte orkar fixa middag.

Tycker också om "plåtmat" där allt lagas på samma plåt tillsammans i ugnen, gör ofta lax/torsk/kyckling med morötter, purjolök och potatis + färdig sås till, lätt och gott.

Vila när man kan, gå och lägger mig när jag är trött, vissa kvällar blir det samtidigt som barnen vid typ 18-19 tiden. Är jag trött behöver jag få sova och mår så mycket bättre sen. Ibland är jag trött och klar för sängen redan vid 17 tiden 😅🙈😴😴

Att vara organiserad, alltid undanplockat, alla saker på sin plats, inte för mycket saker, inget pynt och pyngel. Ska vara lätt att städa och torka av ytor.

Organiserad hall, med det som behövs för årstiden lätt tillgängligt. Sortera ut garderober på saker som är för små, sönder, sitter fel etc och organisera på samma sätt som hallen.

Storhandla ca varannan vecka.

Planera inte in för mycket, planlägg in sådant som är kul och som ger energi före "måsten" (såklart inte sånt som man faktiskt måste som typ betala räkningar ^^😛)

Men det viktigaste, vara snäll mot mig själv. Man hinner inte med allt och hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete :up:
 
Jag sitter 2-3 dagar per vecka på kontoret och unnar mig att köpa utelunch 2 dagar i veckan. Kostar en slant men så värt det att slippa hålla på med matlådor och sånt. så kan jag ta det enklare de dagar jag sitter hemma och jobbar med fil och smörgås eller keso och smörgås till lunch. , då är det enkelt att laga mat på eftermiddagen.

Är naturligtvis medveten om att inte alla har såna jobb där de kan jobba hemifrån men tipset kan ju då vara om man har ekonomiska möjligheter att köpa utelunch två dagar per vecka.
 
Har du något vinnande recept? Jag har testat med havregryn/mjölk 50/50 men tycker det blir konstig konsistens!
1 dl havregryn
2 msk solrosfrön
2 msk chiafrön
½ dl proteinpulver vanilj (valfritt) eller en skvätt honung
Torkad frukt i småbitar, jag brukar ta ca 2 msk äpple + kanel eller jordgubbar eller mango
1 ¼ dl havremjölk

Blanda ordentligt! :)
 
Har en nageltrång och en pincett i bilen - det är alltid där som jag kommer på att naglarna är för långa eller hittar ett hårstrå på hakan 😅
Vet inte som det förenklar vardagen direkt men det besparar mig irritation 👍🏻
 
Har du något vinnande recept? Jag har testat med havregryn/mjölk 50/50 men tycker det blir konstig konsistens!
Jag undviker mejeriprodukter i overnight oats av den anledningen. Tycker det blir bättre med antingen smoothie, eller också ett vegetabiliskt mjölkalternativ, t ex kokosmjölk eller mandelmjölk. Jag brukar ha i lite av varje - frysta bär, havregryn, linfrön…
 
Jag tillhör de som gör storkok, och ser till att jag har 3-4 rätter att välja emellan. Det händer bara några gånger om året att jag inte är sugen på några av de rätter jag har hemma.
Jag försöker att plocka lite varje dag, i reklampauser på tv eller medan jag lyssnar på några bra låtar.
Har börjat plocka fram kläder kvällen innan, men det händer rätt ofta att jag absolut inte vill ha de kläderna dagen efter.
Försöker att packa kvällen innan, stallkläder, sånt som ska till jobbet och matlåda i kylskåpet så att jag bara behöver komma ihåg de färdiga påsarna.
 
Whiteboard tavla anteckna veckans middagar eller liknande. Både för veta dagens middag men även om något behövs tas upp från frysen, och tinas till dagen efter.
Använder samma whiteboard tavla för skriva upp vissa saker som behöver handlas på veckohandlingen som annars glömmer bort som inte tillhör det som köps varje vecka.
 
Vi har också en gemensam inköpslista på mobilen som vi lägger till saker på som ska handlas. Om någon sedan handlar bockar den av och då försvinner det automatiskt från listan.
Den är enkel att röststyra också så när jag exempelvis lagar mat och tar det sista av olivoljan kan jag bara säga till telefonen att lägga till olivolja på inköpslistan så är det fixat och klart utan att ens plocka upp telefonen.

Är det någon speciell app? Låter supersmart 👍
 
Imponerande att så många klarar av att laga mat för veckan. Det gör inte jag. Jag köper färdiga rätter.
 
Vardagar ser vi till att ha nästa dags mat färdig så det bara är att sätta sig och äta när vi kommer hem från jobbet.
 
Varje söndag lagar jag 5 st matlådor. Det är samma sak i alla matlådorna, och vad det blir bestäms helt enkelt av vad jag för tillfället har hemma. Ganska sällan jag köper ingredienser för att laga någon speciell rätt. Försöker dock vara lite noga med att jag får ihop en ganska väl sammansatt matlåda.
När jag kommer hem på vardagarna lagar jag inte mat, det får räcka med den lagade maten jag får i mig iom matlådorna. Jag prioriterar i stället träning 6 gånger i veckan, gosa med katt och spela dataspel.
Har skaffat en robotdammsugare vilket gör att jag i princip aldrig behöver dammsuga, jag dammsuger de ställen den inte kommer åt kanske en gång var 4e månad.
En dag i veckan är vilovecka från träning och den ägnas åt att städa och lyssna på podd, samt handla och lyssna på podd.
Sen plockar jag alltid undan efter mig och gör rent efter mig direkt.
Försöker ha så lite prylar och grejer som det bara går, så att det ska gå snabbt och enkelt att städa, och har haft det tänket sedan jag flyttade hemifrån. Allt ska vara enkelt så jag får tid över att göra saker jag gillar och kan koppla av med.
 
Är det någon speciell app? Låter supersmart 👍
Appen Påminnelser på IPhone. Man gör en lista som man döper till typ ”Inköpslistan” och sedan väljer man att dela med dom man vill. Alltså den appen som redan är förinstallerad på alla IPhones. Men finns säkert andra appar speciellt för det också men vet inte om de går att röststyra med Siri då.
Säger bara till Siri att ”lägg till olja på inköpslistan” så gör telefonen det åt en!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 694
Senast: Fazeem
·
Fritid Jag tänkte att det hade varit roligt med tråd där vi kan ge varandra tips och idéer på semesterkänsla i vardagen nu under sommaren...
2
Svar
24
· Visningar
2 027
Senast: Kakis
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 042
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 551
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp