Tips inför fölning!

K

Kask

Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer!
Det är hennes första bäbis och jag behöver lite tips nu inför fölning!

Tycker jag har pluggat och pluggat, pratat med kunniga människor men nu så här nära fölningen börjar jag få lite ångest, och det känns som jag inte har koll på nånting nu inför bäbisen! :o

Så släng upp era tips på vad jag ska tänka på inför fölning, under fölning och efter, jag har lite frågor som jag konkret skulle behöva ha lite svar på också.

1. När kan jag släppa ut fölet utomhus?
2. Vi bor rätt nära en väg, ska man låta den springa lös eller ha grimma?
3. Om man ska vänta med grimma ett tag, när kan va lämpligt att börja använda den? (alltså för ledning till och från hagen då)
4. Hon går med 2 andra hästar, en valack (shettis) och ett sto (nordlandshäst), när kan dom gå ihop igen? Kan jag släppa ihop alla på en gång? Eller hur ska jag göra??
Stoet bör helst inte gå själv för hon har en tendens att spränga tråden då, men kanske blir skillnad när bäbis är med, fast ska jag ta en sån risk?

Som sagt, bombardera mig med tips!! :bump:
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag är oxå helt ny på det här. Har två som ska föla.
Jag köpte boken Att bli med föl. Tycker den var riktigt bra.
Står om fölningen i den plus en massa annat, men tyckte det var viktigast.
 
Sv: Tips inför fölning!

Lägg ett grimskaft runt halsen på fölet och led med det. Jag brukar leda med grimma när de är ca tre veckor gamla.
Har inte grimma i hagen på föl innan de är flera månader gamla.

Fölen släpper jag ut samma dag som de föds. Första dagarna får de vara ute en timme eller två, sen in och vila lika mycket, och sen ut igen. Har dem ute minst två gånger om dagen, gärna fler om jag kan få hjälp med att vaka.
Jag brukar låta dem gå ensamma ute de första veckorna. Mitt sto tycker inte heller om att vara ensam och har hoppat staket men med föl blir det helt annorlunda. Släpper du ihop henne med vanliga kompisarna kan det bli kaos då stoet ska skydda fölet mot dem och de hälsa på fölet. Risken för skador på hästar och staket är väldigt stor. Jag brukar inte heller släppa fölet i en hage med el i tråden förrän det är några dagar gammalt och jag märker att synen fungerar somd en ska.
 
Sv: Tips inför fölning!

Tack för ditt svar!! :bow:

Vi har bestämt nu att hon får gå i egen hage med bäbisen första 1-2 månaderna, sen blir det ju ändå betessläpp rätt snart och då ska dom gå tillsammans med andra ston, så det känns nog bäst att låta dom gå ensam så länge, eller blir det heltokit?

Eftersom vi har väldigt mycket snö än så funderar jag på om dom kanske ska få stå inne första dagen och släppa ut dom lite dag två? Beror ju lite på fölet också hur starkt det är och så.
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag skulle släppa ut fölet i alla fall en liten stund samma dag som det föds. Kan vara bra att få se att det rör sig som det ska. Ta in det när det vill lägga sig ner.

Mitt sto med föl har släppts ihop med andra hästar när fölen varit 3 veckor gamla, då har hon blivit uttråkad över att bara vara med fölet och är väldigt snäll mot alla andra hästar:D
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag tycker du skall släppa ut fölungen en liten stund varje dag. Du kan lägga en stor halmhög i hagen så den har möjlighet att lägga sig i om den vill. Om stoet får hö i hagen så lägg det bredvid halmen.
 
Sv: Tips inför fölning!

Du kommer märka om du kan ha fölungen lös eller om den måste ledas. Vissa följer mammas precis i svansen medans andra lägger iväg och struntar fullständigt i den vrålande mamman!

Tänk på de första dagarna att fölungen inte ser så bra och kan ha lite svårt att hålla koll på mamma och omgivning. Jag brukar inte ha bråttom att ha ut dem just dag ett men ser sen till att ha dem ute så mkt som möjligt. Jag låter dock inte fölungen vara ute så länge så den lägger sig nu när det är så kallt i backen utan då tar jag hellre in dem. Har ni dessutom snö så helt klart in med dem när de är avrastade. Jag har en unge nu som är två veckor och hon går ute två till fyra gånger per dag olika länge beroende på väder, vind och vad mamman säger.
 
Sv: Tips inför fölning!

Hoppas det är ok att jag lånar tråden för några fler frågor =)
Får också föl inom ett par veckor. Vi har det ganska isigt här nu, och jag är orolig för att släppa ut dom om det är mkt is i hagen & på vägen dit. Hur gör ni då?
Tänkte även om det är is på väg till hagen, är det inte bättre att leda då, så fölisen inte busar omkull?
Har sett att vissa gör som en sele av en grimma och sätter på fölisen, & håller i den, vad tycker ni om det?

Hoppas på att ni kan ge mig lite bra ideér =)
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag tycker inte att ett föl ska ledas i grimma förrän den är minst ett par veckor och har fått vänja sig vid att den sitter på, dvs man ska aldrig dra eller hålla emot ett litet föl direkt. Vi bor också rätt nära en väg så jag drog upp band för vår uppfart ifall någon skulle dra iväg ner mot vägen på väg till hagen. Att tänka på är ju att om fölet bestämmer sig för att sticka kan det vara svårt att hålla stoet.

Mitt första föl föddes 7 mars 2007 då vi hade full vinterstorm första veckan(Bor i Norrland). Jag tog ut sto och föl minst 4 ggr per dag under första veckan i ca 30 min tills han såg trött ut och behövde vila. In ca 2 timmar och sedan ut och busa igen. =) När han blev lite starkare och det slutade snöa lade jag ut halm i hagen som han låg i men han gick ändå inte ute fulla dagar förrän snön försvann. Har man möjlighet att trixa lite tycker jag att det kan vara bra att dela upp det. Mina gick då in några timmar mitt på dan så det blev ca 3-4 tim ute, 2-3 tim inne, 3-4 tim ut igen, beroende på väder.

Sen en annan sak som jag bara tänkte påminna om som jag själv glömde i all uppståndelsen kring mitt ena föls födelse ifjol var att tvätta navelstumpen med Jodopax så snart som möjligt efter fölning. Detta visste jag mycket väl men lyckades ändå glömma och han fick en infektion som tog sig in den vägen. Det kändes oerhört klantigt och det hade kunnat gå illa. Tur var så klarade han sig och vid nästa fölning stod jag med Jod-flaskan i handen.:p

Man kan ju tex skriva en checklista på viktiga saker att kolla/fixa efter fölningen för även om man vet vad man ska göra är det lätt att missa efter vaknätter, spänning och kaos. Ta hjälp av boken och skriv ner i punktform...
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag har faktiskt inte tvättat navelstumpen på något av mina föl. Jag tycker att det känns som en enorm infektionsrisk att vara där och peta. Däremot har jag hållit ordentlig koll och ingen unge har blivit infekterad.

Att jag tycker att det är bra att leda fölet med grimskaft runt halsen den första tiden istället för att gå lös bredvid mamma är för att då lär sig fölen från början att man går bredvid människor istället för att skutta och springa.
 
Sv: Tips inför fölning!

När årets första föl kommer ska jag banne mig ta en bild på hur jag leder föl bredvid mamman, med mammans grimskaft runt baken på fölet.
Ett suveränt sätt, särskilt när man hålls själv, utan medhjälpare.
 
Sv: Tips inför fölning!

Inför fölning: Skriv en lista med allt du behöver ha tillgängligt vid fölningen och checka av att allt finns i stallet och samlat på ETT ställe. Packa en väska eller låda så att du vet vart du har allt. Där packar du även ner en telefonlista med telenummer till din vet och några reservveterinärer m.m. Gärna en extra laddare till mobilen ifall det skulle behövas.
Förbered alla praktiska detaljer som box och hage t.ex.

Under fölning: Skriv en lista ;) Det du VET att du ska göra kan vara bra att ha nedskrivet ifall du får hjärnsläpp när det väl gäller. Lägg listan i din packade väska/låda.

1.Jag skulle vilja påstå att du kan göra det redan dagen efter om fölet är friskt och starkt. Släpp aldrig ut föl på isigt och halt underlag och om vädret är dåligt räcker det att vara ute en liten stund. Ha aldrig fölis ute mer än någon timme i sträck om den inte kan ligga ner utomhus utan att bli blöt. Släpp hellre ut 2-3 gånger per dag istället.
2.Jag hade satt på grimma. Var väldigt försiktig med att leda den i grimman dock. Det är bra ifall man kan vara två i början, då kan den som leder fölis ha ett grimskaft i grimman och ett runt halsen. Det är grimskaftet runt halsen man faktiskt leder i, det som är fäst i grimman är bara till för invänjning s.a.s.
3.Se ovan
4.Släpp dem själva i en hage brevid de andra hästarna. Stoet kommer mest troligt att bry sig om fölet snarare än hästarna. Är hon van att vara lös på ridbana? I så fall kanske du kan släppa dem där någon timme åt gången. Där är ju oftast bra underlag dessutom.Släpp inte ihop dem med andra hästar förrän banden mellan mor och avkomma är starka och introducera en häst i taget. En mamma kan vara väldigt överbeskyddande i början. Valacker bör man ta det liite försiktigt med eftersom de ibland är elaka mot föl. Det är ju ingen regel och många är supersnälla men man ska ändå vara lite försiktig.

Lycka till!
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag har faktiskt inte tvättat navelstumpen på något av mina föl. Jag tycker att det känns som en enorm infektionsrisk att vara där och peta. Däremot har jag hållit ordentlig koll och ingen unge har blivit infekterad.

Att jag tycker att det är bra att leda fölet med grimskaft runt halsen den första tiden istället för att gå lös bredvid mamma är för att då lär sig fölen från början att man går bredvid människor istället för att skutta och springa.

Varför skall du peta ? Man blandar jodd i en liten plastmugg så att det går ända upp till kanten som står färdig att använda med lite folie över så tar man bara den och doppar naveln i utan att röra genom att trycka upp den över naveln, skitenkelt och man har ingen kontakt alls med naveln själv.

Jag har grimma på mina från dag 1 sen använder jag ett långt (4m) grimskaft som är i knäppt i gimman sedan drar jag det bak om gumpen och fram igen så att det blir en ögla om fölet sen är det bara att ta ett grepp framför bringan så att den delen som går upp till huvudet slakar men man har ett fast grepp om de "två" repen som går bak om gumpen, sen går man, de lär sig direkt även om ett och annat bocksprång kan komma. Är jag ensam innan de fattat drillen så leder jag fölet och låter mamma följa med lös för det är ingen risk att stoet lämnar sitt föl och försvinner de första dagarna däremot tvärtom händer ofta.
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag tvättar också alltid navel. Jag har ett snapsglas som jag fyller med klorhexedin och gör som du, bara doppar naveln. Snapsglaset är perfekt i storlek. Sist nu så hade jag klorhexedin i en bra flaska som man kunde spruta med så då sköljde jag en gång till när fölungen låg ner, helt enkelt bara duschade av naveln! Inget pill här heller...
 
Sv: Tips inför fölning!

Oj när jag läser den här tråden inser jag att jag var ganska oförberedd med bra att ha saker. Det vanliga stallapoteket samt en nappflaska var allt jag hade och så givetvis mobilen. Tvätta navelstumpen tänkte jag inte alls på då och inte senare heller utan det kom jag på nu och inser nu att jag tidigare läst att man "ska" göra det.
Vad är det egentligen för bra att ha saker man ska ha speciellt till fölningen (altså som inte ingår vanliga stallapoteket) förutom en nappflaska.
 
Sv: Tips inför fölning!

Det jag vill ha är bra rep ifall man måste dra ut fölet. Kanske inget för den ovana, men när man behöver dra är det BRÅTTOM, och då vill man inte dra med halvmurkna grimskaft, som går av...
 
Sv: Tips inför fölning!

Ja just det, rep hade jag också funderat på att det fanns, även om det kanske inte var det bästa repet att dra i (dock ej dåligt grimskaft). Dock hade jag aldrig kunnat dra ut henne om Novan inte klarat av det själv då jag definitivt är för svag för det.
I övrigt då. Ibland när man läser trådar här så ska man ha en riktig fölningsväska med massor av bra att ha saker. Det jag kan komma på nu (som inte finns i det vanliga stallapoteket) är nappflaska, rep och ev. laxermedel (borde man kunna åka och köpa om det behövs). Jo en sak till en bra väckarklocka och en varm sovsäck om man vakar i stallet (och glöm inte mössan).
 
Sv: Tips inför fölning!

Jag väntar mitt 7:e föl om ca 5 veckor. Jag ¨packar¨ en fölningsväska där det ska finnas:
*färdigblandad jodopax
*latex handskar
*temp
*Salva- typ idomin eller helosan
*brems
*nappflaska m napp som passar föl
*klyx el liknande att ge fölisen så becket är lättare för fölisen att klämma ut.
*pincett
*kamera
*Telefonnummer till FLERA veterinärer och djursjukhus
*grimma till fölet o grimskaft
*täcke till fölet ( behöver inte packas i väskan utan kan hänga på boxen el liknande.)
*alsolsprit/klorhexidin el liknande
*lactacyd tvål
*tvättlappar
*plastpåsar
*första hjälpen filt är jättebra om du skulle behöva till fölet o ej har ett litet täcke!!!!!!!!!
*Penna
*tvättservetter
*bomull
*sprutor
*liten mugg-typ medicinkopp-att tvätta navelstumpen med=du behöver inte pilla me fingrarna
*handsprit till dina händer
*sax
*gasbinda till stoets svans
*rektalhandskar
*parafinolja om du måste in i stoet

Det finns färdiga väskor att köpa typ fölväskan men det blir dyrare än att köpa allt själv :)
Jag sätter ALLTID på grimman på mitt nyfödda föl inom 24 timmar! Se bara till så grimman INTE är för STOR!!!! Kan innebära livsfara!
Sen har jag ett grimskaft bakom fölet, runt dess rumpa, och låter stoet gå efter om det är möjligt. Man ska ju kunna gå med dom själv. Stoet brukar inte smita från fölet så är det krångligt inrikta dig på fölet!!! Långa grimskaft till både sto och föl rekommenderas.
Fölet bör vara ute så mycket som möjligt men korta stunder den första tiden. Sen beror det på vädret. Jag har täcke vid regn på fölet så dom kan springa av sig lite ändå. Men ta in innan fölet lägger sig ner!
Passa vid diarre hos fölet-kan bli livsfarligt ganska snabbt...
Lycka till alla som väntar tillökning!!!!:D
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 512
Senast: miumiu
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp