Tips inför fölning!

Första fölet!

Hej!
Det är så att familjens sto kommer få sitt första föl i sommar.
Det är även första gången familjen har ett föl.
Den ända som är rutinerad med det är mammas sambo som hållit på med det i unga år och lyckats få fram en avelshingst.

Nu är det bara några månader kvar och jag börjar bli RIKTIGT nervös!
Jag vet mycket väl att allt kan hända, jag menar att det kanske inte blir något föl alls.
Men jag försöker vara positiv! Så om vi säger att fölet kommer.

Jag undrar om det finns några rutinerade där ute som kan komma med lite värdefulla tipps? :)

Vi har planerat att skicka hästen på inridning vid ett års ålder då jag själv aldrig utbildat en häst från så tidigt stadie innan och känner att jag mycket väl kan förstöra hästen.
Det är en ren hopphäst i blodet så det är det vi siktar på.
Eftersom mamman gått 150 hoppning och pappan ännu högre så hoppas vi på en fining ;)
 
Sv: Tips inför fölning!

Dåså, då kan vi vara överens om att det inte är det som är det viktigaste att skaffa inför fölning.
 
Sv: Första fölet!

Nej asså.. nu skrev jag fel ^^
Vi ska skicka iväg den vid ett års ålder så att den kan bli utbildad av någon ruttinerad :)
Inridningen kommer senare ^^
 
Sv: Tips inför fölning!

Nä det är det inte men kan komma till användning! Jag har haft min pincett till att ta bort fästingar på sommaren som suttit vid/på juvret. Säkert nån som ska ha föl i sommar............... Skulle kanske tänkt till före då jag skrev vad JAG har i MIN bag= Jag har den i stallet för eventuella skador också och det betyder INTE att nån annan behöver ha det.......
 
Sv: Tips inför fölning!

Fast tråden handlar ju om vad som kan vara bra att ha inför fölningen.
Och jag har då haft hundratals fölningar, men aldrig känt att "nu vore det bra med en pincett".
 
Sv: Första fölet!

Få se om jag förståt rätt.... Ni ska i två år betala ett proffs för att få hästen longerad, promenerad och tömkörd ibland? Låter vansinnigt dyrt. Det borde ni klara fint själva utan att förstöra den. Om man känner sig osäker på förarbetet finns det ju jättetrevliga kurser för en bråkdel av vad ett proffs kostar. Lasta och åk till de anläggningar som finns i trakten. Då får ni lastträning på köpet. Ni kan lära er löshoppning, tömkörning, longera mm och samtidigt lära er att samarbeta med hästen från början. Sen vid själva inridningsdelen vid tre år kan ni anlita proffset.

Första åren gör man ju inte så vansinnigt mycket eller avancerade saker.
 
Sv: Tips inför fölning!

Fast tråden handlar ju om vad som kan vara bra att ha inför fölningen.
Och jag har då haft hundratals fölningar, men aldrig känt att "nu vore det bra med en pincett".

Grävde djupt i huvudet för att minnas något om pincett.

Kan heller inte minnas att vi någonsin behövt en sådan..:D


I övrigt till TS:

Ett journummer brukar jag alltid råda med.
Att märra är van att man tar på juvret.
Att man har en nappflaska och mjölkar ur och ger ungen.

Att man har tillgång till bra halm att strö upp boxen med. Både före och efter fölning.

Klyx alternativt Microlax.

Att man inte har en lerig plätt utan torrt alternativt snöigt/gräs där ungen skall ut första dagarna.

Att man kollar att veterinär har Foalchecken tillgänglig.

AM
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 517
Senast: miumiu
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 150
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp