Tips inför nyår!

Sv: Tips inför nyår!

Skickat PM :)


*halvt kl*

Över 1600 delningar på fb nu. Helt galet :D Hoppas att det hjälper någon hund/hundägare...

Hur som helst, anledningen till att jag inte skrev något om att sitta i lugnt rum med gardiner och musik och/eller DAP och andra lugnande grejer är för att det redan verkar diskuteras väldigt mycket. Vad som däremot inte diskuteras lika mycket vad jag vet är just hur man håller hunden kopplad på ett bra sätt osv. :)
 
Sv: Tips inför nyår!

Det är även viktigt att själv vara lugn och inte stissa upp sig över smällarna. Hundarna känner ju av vad vi känner. Framstår man som kollugn och jätteuttråkad över fyverkerierna så blir det lättare för den fyrbenta att tycka likadant.
 
Sv: Tips inför nyår!

Så glad att vår hund inte bryr sig om denna dag på året, men vi var alltid lugn då hon var mindre, vi "firade" inte nyår förut för hennes skull utan det var som vilken kväll som helst, så hon har väl förknippat denna dag med lugnet själv ;)
 
Sv: Tips inför nyår!

Det är även viktigt att själv vara lugn och inte stissa upp sig över smällarna. Hundarna känner ju av vad vi känner. Framstår man som kollugn och jätteuttråkad över fyverkerierna så blir det lättare för den fyrbenta att tycka likadant.

Jag kan bli lagom irriterad då folk börjar gå upp i varv för att 12-slaget närmar sig, man ser på djuren att nu kommer det hända nått, förra nyår så gick alla ut och jag satt inne med några hundar för att jag såg att de blev oroliga för att alla sprang ut helt plötsligt. Det gick bra med dem, de låg och sov, min hund var som sagt lugnet själv och det smittade av sig lite också tror jag :)

Annars brukar mamman vara nervös (hundmamman alltså) synd bara att resterande inte tänker på samma sak bara -_-
 
Sv: Tips inför nyår!

Så glad att vår hund inte bryr sig om denna dag på året, men vi var alltid lugn då hon var mindre, vi "firade" inte nyår förut för hennes skull utan det var som vilken kväll som helst, så hon har väl förknippat denna dag med lugnet själv ;)

Å andra sidan finns det de som alltid varit lugna, men som ändå har rädda hundar. Hur hundarna reagerar är minst lika mycket genetiskt som hur vi människor agerar, men visst påverkar vi också väldigt mycket (framförallt om vi stressar upp oss).
 
Sv: Tips inför nyår!

Jag vet inte hur det är hos dig, men här börjar det smälla redan innan julafton och slutar någon gång i januari/februari om man har tur.....


Så är det här också, började redan i mitten av december, flera raketer efter varandra precis intill, sedan dess har det varit lite titt som tätt så vi får se hur länge de håller på :P

Hoppas vi slipper de idioterna som fick för sig att skjuta raketer från sitt sovrum som förrförra året -_-
 
Sv: Tips inför nyår!

Några tips till någon som ska fira sitt första nyår med hund? Ailu är född på landet och var bara en eller två veckor när han hade sitt första nyår.
Så detta blir hans första riktiga nyår.
Här smälls det redan små smällare.
Han har varit nära skjutbana, ingen reaktion.
Inte rädd för ljud i allmänhet, dock vaktig vid okända ljud.
Min plan är är vi ska åka ut och leka på förmiddagen, ta en långpromenad löst så han får springa hur mycket han vill, sedan hem och köra lite godisspår i snön på bakgården.
Så får han ett grisöra att roa sig med framåt kvällen och jag och han gör gomiddag tillsammans (Sambon ska nog bort) och käkar framför tv:n
Vid tolvslaget kommer jag nog höja ljudet, ha massa gott godis förberett och ha honom i samma rum som mig.
 
Sv: Tips inför nyår!

Var som vanligt bara. Gå inte ut efter kl 23 och ha musik eller tv på. Mina hundar är inte rädda, men de kan ju reagera och vilja titta och lyssna, så jag låter dem vara och bara ligger kvar i soffan själv.
 
Sv: Tips inför nyår!

Vanligtvis gör vi just så, utom den speciella godmiddagen =) Jag sitter vid datorn med lurar framåt 2-3 på natten och han ligger utanför på hallgolvet.
 
Sv: Tips inför nyår!

Några tips till någon som ska fira sitt första nyår med hund? Ailu är född på landet och var bara en eller två veckor när han hade sitt första nyår.
Så detta blir hans första riktiga nyår.
Här smälls det redan små smällare.
Han har varit nära skjutbana, ingen reaktion.
Inte rädd för ljud i allmänhet, dock vaktig vid okända ljud.
Min plan är är vi ska åka ut och leka på förmiddagen, ta en långpromenad löst så han får springa hur mycket han vill, sedan hem och köra lite godisspår i snön på bakgården.
Så får han ett grisöra att roa sig med framåt kvällen och jag och han gör gomiddag tillsammans (Sambon ska nog bort) och käkar framför tv:n
Vid tolvslaget kommer jag nog höja ljudet, ha massa gott godis förberett och ha honom i samma rum som mig.

Jag kommer gå en rejäl långpromenad på förmiddagen med mina två, sedan bara hålla mig inomhus och rasta precis utanför porten. Kommer mest troligt ge dem varsin hel kyckling som kvällsmat så att de får något lite mer rejält som de blir mätta av.
Sedan kommer jag titta på film med massor av biljakter, så att det blir något som väsnas lite ;) I fönstret kommer jag förutom ljuddämpande gardiner att ha en stor fleecefilt uppe.

Wahidah kommer mest troligt stå i köket och titta ut genom fönstret på fyrverkerierna. Hon gillar dem, knäpphunden :p Vet dock inte hur Aysu kommer reagera eftersom hon är uppväxt ute i ödemarken och inte har spenderat något tidigare nyår hos mig. Hittills har hon inte reagerat alls, men man vet ju aldrig hur det blir när det väl brakar loss.

Kan tillägga att jag skulle vara VÄLDIGT försiktig med att släppa hund lös på nyårsafton, om man inte har sådan tur att det regnar... Själv kommer jag släppa dem, men på inhägnat område i ett område så långt från all bebyggelse att fyrverkerier hörs som små "poff" om ens det.
 
Sv: Tips inför nyår!

Kl.

Igår började det för min hunds del.
Hon satt och hässjade inne på toaletten hos mina föräldrar, och bildade en sjöblöt pöl under sig. Hon hade inte riktigt den där pulsen på 180, och hon skakade inte heller konstant - men hon visade med tydlighet att hennes värsta tid närmar sig.

Jag kommer resa bort med henne, och bo i en stuga i Kilsbergen i Närke. Där räknar jag med att det ska vara ytterst lite av fyrverkerier och smällare.

Tidigare har jag kört bil med henne, en 3-4 timmar över den mest kritiska tiden. Det funkar hur bra som helst, och så fort hon kommer in i bilen och den startas slappnar hon av - och somnar på studs.
Det kanske inte är det mest glamorösa sättet att fira nyår, men att stanna strax innan tolvslaget vid en upplyst kyrka ute i ingenstans, och kasta en pinne med en glad hund är en form av livskvalitet det också.

Jag vet också andra som bokat rum på hotell vid Arlanda - där av uppenbara skäl totalt fyrverkeriförbud råder - med sin hund.
 
Sv: Tips inför nyår!

KL

Jag är tacksam för att ha icke rädda hundar när det gäller smällare och raketer, för här börjar dom före jul och håller på hur mycket som helst dygnet runt. Galet irriterande. Min ena kan tycka ljusen från raketer i mörker är lite läskiga om det brakar loss raketer över skallen på oss, men hon avreagerar snabbt.

Jag har dock haft en hund som blev hysteriskt rädd och den hunden var uppvuxen här med vuxna hundar som inte brydde sig ett smack - men blev ändå galet rädd. Den hunden klarade pistolsskott, gevärsskott och smällare utan problem, men blev totalt panikslagen av tjutet från raketer. Så rädd att det blev blöta fläckar i asfalten där tassarna stått pga svett. Tyvärr så kunde hon heller inte avreagera utan var galet berörd i flera veckor runt nyår och även vid vissa senare tillfällen när hon hörde visselpipor som hade tjutande ljud. Här går knappast att leva med en sådan hund då det smälls av raketer vid varenda högtid. Nu fick hon flytta pga andra orsaker, men jag förstår till fullo dom som lever med rädda hundar hur jobbigt det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips inför nyår!

Där jag planerar är långt ifrån bebyggelse :) Här smälls bara småpoffar innan tolvslaget, sådana barnsmällare liksom. Raketer som syns/hörs sparas till tolvslaget. Så tror inte just den biten är någon fara.
 
Sv: Tips inför nyår!

Min skottberörda vovve är säkrad :)

1526819_10152536150434546_1480296481_n_52bef21c2a6b2256dac90bf2.jpg
 
Sv: Tips inför nyår!

KL
Säger som dem andra bra tips :)

Min ena hund tycker det är jätteroligt och intressant med fyverkerier. Sitter på en stol på balkongen och spetsar öronen framåt, den andra vet jag dock inte än hur hon kommer reagera. :)

Skuggan_
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 497
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 778
Senast: Trasten
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 098
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp