Tips inför nyår!

Här i Norrland pangas det lite raketer, men inget i direkt närhet av hemmet. Jag var ute och gick en rastrunda för en stund sen och vi hörde smällar på håll men hunden brydde sig inte mer än hon gör på andra plötsliga ljud. Hon avreagerar lika fort som hon reagerar så jag är inte bekymrad över kvällen.
 
Här har det börjat smälla. Hunden skäller vaktskall och vaktar och springer runt och stressar. Försöker sysselsätta så gott jag kan med klickerträning, favvoleksaken och ben och till och med revbensspjäll. Försöker vara helt lugn själv och bete mig som vanligt för att inte spä på hundens oro men gråter och svär inombords över dessa förbannade raketer och smällare.:rage::cry: Musik på och samtliga persienner nere men hon hör ju dessvärre smällarna ändå.
 
Här har det börjat smälla. Hunden skäller vaktskall och vaktar och springer runt och stressar. Försöker sysselsätta så gott jag kan med klickerträning, favvoleksaken och ben och till och med revbensspjäll. Försöker vara helt lugn själv och bete mig som vanligt för att inte spä på hundens oro men gråter och svär inombords över dessa förbannade raketer och smällare.:rage::cry: Musik på och samtliga persienner nere men hon hör ju dessvärre smällarna ändå.
Så gjorde min också sitt första nyår. Jag mutade med ostkrokar för att hon skulle ligga still.
Vaktande är ändå mer lätthanterligt än panik. Jag tyckte också att det var asjobbigt och tänkte att jag kommer ha en rädd hund kommande år, men min hund är trygg. Har iofs inte låtit henne uppleva smällande i form av världskrig, men hon avreagerar sig fint.
 
Har tror jag att det ar forbjudet med egna fyrverkerier och det gar inte att kopa nagonstans. Vi har bara ett fyrverkeri vid midnatt, arrangerat av the council. Lilla valpen var i alla fall helt lugn genom hela och sov vidare pa soffan. Forsta nyarsaftonen med hund avklarad. :up:
 
Så gjorde min också sitt första nyår. Jag mutade med ostkrokar för att hon skulle ligga still.
Vaktande är ändå mer lätthanterligt än panik. Jag tyckte också att det var asjobbigt och tänkte att jag kommer ha en rädd hund kommande år, men min hund är trygg. Har iofs inte låtit henne uppleva smällande i form av världskrig, men hon avreagerar sig fint.
Tack, skönt att höra att det inte är kört för all framtid. Jag fortsätter muta med godsaker och leksaker då. Detta är nytt för mig, förra två hundarna har aldrig lyft ett ögonlock åt raketer.
 
Här har smällandet precis börjat - oftast är det ingenting särskilt i min lilla stad, men någon har visst bestämt sig för att fira och hundarna reagerade lite. Snabbt som attan klickade jag på första bästa youtubevideo på högsta volym.... Det blev Dr Phil, och jyckarna lade sig genast igen. Kanske har han någon talang ändå, den gode doktorn. :D
 
Herrejävlar vad det smäller och dundrar här... The Arks underbara musik på hög volym och jag har en kopp te för att kunna slappna av.
 
Jag känner för övrigt med er där smällandet börjat redan igår, eller tidigare, och med dem som har det besvärligt just nu.
 
Här passerade 12-slaget obemärkt, jag befinner mig nu kilometer från smällarna. Men hästarna är lite mer påverkade, fast de fick sällskap av P1 och nån schysst konsert på högsta volym så de står iaf stilla.
 
Och här skälldes det inte en enda gång trots att rutorna nästan vibrerade av fyrverkerierna utanför. DAP-halsband och fetvadd verkar alltså vara ett vinnande koncept, båda hundarna var helt upptagna med att gnaga på älgben vid tolvslaget och märkte inte alls att det smällde rejält utanför.
:banana:
 
Men fy fan, nu börjar jag nästan gråta! Min sambo berättar nu om ett facebookinlägg där några föräldrar skrivit om en kväll med skrik och krampanfall - de har ett autistiskt barn som inte kan hantera fyrverkerier så bra... Nästa år satsar de på att bo vid Arlanda. :(
 
Här där jag bor är det ganska lugnt. Gick en långpromenad vid 17-tiden, då hördes bara några smällar på lite avstånd och ingen av hundarna reagerade.

Tolvslaget (och fram tills typ för en kvart sedan...) har det låtit ganska ordentligt. Vi spenderade det inomhus med ganska hög musik och tittade på fyrverkerierna genom fönstret.
Den stora hunden var lite orolig och ville vara nära. Den yngre hunden (som bara var bebis förra nyåret) tittade nyfiket på fyrverkerierna genom fönstret en stund och somnade sedan :)

Jag lider verkligen med er som har rädda hundar, och ännu mer lider jag förstås med de rädda hundarna :( Nu kommer förmodligen några jobbiga dagar med efterlysningar på bortsprungna hundar.
 
Men fy fan, nu börjar jag nästan gråta! Min sambo berättar nu om ett facebookinlägg där några föräldrar skrivit om en kväll med skrik och krampanfall - de har ett autistiskt barn som inte kan hantera fyrverkerier så bra... Nästa år satsar de på att bo vid Arlanda. :(
Det är ju inte bara djur som drabbas. Läste ett liknande inlägg som en mamma skrivit, hennes son hade Downs syndrom och var livrädd :(
 
Vilka jäkla bomber det var ett tag här! Monster halvsov, men vid varje BOOOM så ryckte han till - och det gjorde faktiskt jag med. Slutade med att jag rev isär datorn, plockade ut en hårddisk och kopplade in en läsare i sloten, så jag kunde spela Die Hard på full volym.

Jääääääkligt bra film! Fortfarande! :love:
Och den dundrar och smäller bra nog för att Monster ska bli suck-irriterad på matte som inte låter honom sova istället för att fundera på vad som låter utanför, och för att matte ska fokusera på att heja fram John McClane istället för att gå ut och skrika åt grannar. Och nu är det faktiskt tyst utanför! :up:
 
Läste precis på Facebook om en valp som rymt. Den var bara 16 veckor, inget koppel eller halsband och blev skrämd av fyrverkerier. Så himla ledsamt att läsa :(

Mina båda snarkade sig igenom det hela
 
Här firades tolvslaget med Backyard Babies på högsta volym, sittande på golvet med hunden i knät (schäfer, så ingen liten hund) medan jag matade henne med revbensspjäll. Märktes att hon hörde smällarna trots musiken och var lite stressad av det men var så fokuserad på att äta så hon låg kvar hos mig och sprang inte runt och stressade. Har fått rapport från hästhagen också att hästarna står lugnt och äter. Ett år till nästa gång, hoppas på ett förbud mot fyrverkerier och smällare tills dess.
 
Så vi är också över på andra sidan strecket ;) Här har Doris firat in det nya året med att titta på hockey och äta ostkrokar... Pappa öppnade dörren för att titta på grannens raketer, då ville hon ut för att skälla lite på oljudet. Jag bröt henne med "Nej, du går från dörren", då skuttade hon glatt tillbaka till teven med viftande svans.
 
Borjar se fler och fler fordelar med att bo har. Inte en enda raket eller smallare har vi sett. Och joviss, vi bor pa landet men var ute med bilen ett par timmar genom de tva store staderna I kring och inte en enda hordes/syntes.
Lider med er alla I helvetet ni verkar ha.

Gott nytt ar pa er!
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 141
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 094
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 266
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 467
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp