Tips inför nyår!

I min by var det rena världskriget som vanligt, tror folk här tävlar om vem som har det största fyrverkeriet.
Jag tycker själv att det är otäckt och jag kan föreställa mig vilken skräck det måste vara för de som flytt från krig och har otäcka upplevelser med sig i bagaget.

Jag och hundarna var i stallet 2 km härifrån, båda hundarna är helt oberörda och även hästarna var lugna.
 
Och så börjar det. Facebook fylls av efterlysningar efter hundar som sprungit bort vid tolvslaget. Utan koppel.

Jag blir så trött.
 
Och så börjar det. Facebook fylls av efterlysningar efter hundar som sprungit bort vid tolvslaget. Utan koppel.

Jag blir så trött.

Usch ja. Fattar inte vad folk tänker med.
Här gick tolvslaget bra, vansinnigt med smällande med hunden han låg och sov sig igenom alltihopa :up:
 
Här gick det över förväntan även i år. Camaro fick stesolid vid lunch, kring 17-18 och vid 22. Hon gick och lade sig som vanligt efter kvällsmat och rastning vid 20-tiden och sov sen hela kvällen och natten. Jag drog för rullgardinerna och satte på hög musik plus krigsfilm på hög volym. Så skönt att vi nu har haft två år som faktiskt funkat bra!

Ila och Elvis reagerar inte alls, men de skyddas ju såklart också av allt vi gör för att hjälpa Camaro.

Men jäklar så mkt det smällde kring tolvslaget. Jag bor ändå ute på landet men det skjuts hej vilt i närliggande småsamhällen..
 
Ett litet tips till desperata.

10km från landningsbanorna på flygplatser så är det totalt fyrverkeriförbud.
På Arlanda så tar hotellen emot skotträdda hundar.

"Vid Arlanda flygplats har flera hotell numera särskilda övernattningspaket för gäster med hundar som vill dra nytta av restriktionerna för fyrverkerier vid flygplatser. Vid Landvetter finns inget liknande."
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2587366-nyarsfesten-rena-plagan-for-hunden
 
KL

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara lagligt att skjuta raketer som man vill. Det hade varit önskvärt att man fick be om tillstånd för tid och plats och att den som hade tillståndet var nykter.

Där vi bor finns en liten liten park och bostadshusen samt parkerade bilar ligger nära.

Jag har idag lite värk i höger öra efter bomben som detonerade mindre än 30 meter från mig. Det som skilde mig och bomben åt var bara en liten häck mot parken.

Det som gör mig mest nervös är alla dessa fulla killar som skall visa sig coola (?) med allehanda farliga grejer.

Och som sagt, bomber - vad i hela friden? De är ju inte ens vackra. :mad:
 
KL

Jag förstår faktiskt inte hur det kan vara lagligt att skjuta raketer som man vill. Det hade varit önskvärt att man fick be om tillstånd för tid och plats och att den som hade tillståndet var nykter.

Där vi bor finns en liten liten park och bostadshusen samt parkerade bilar ligger nära.

Jag har idag lite värk i höger öra efter bomben som detonerade mindre än 30 meter från mig. Det som skilde mig och bomben åt var bara en liten häck mot parken.

Det som gör mig mest nervös är alla dessa fulla killar som skall visa sig coola (?) med allehanda farliga grejer.

Och som sagt, bomber - vad i hela friden? De är ju inte ens vackra. :mad:

Nej, det är helt obegripligt att livsfarliga (och väldigt miljöfarliga!) bomber kan säljas som underhållning - köp en Marabou och få en granat på köpet!

I Sydsvenskan finns en krönika(?) från en som gick ut och snackade med ungar som sköt raketer, de säger själva att en del av det roliga är att se folk huka sig av rädsla när de skjuter mot dem... Humor. :grin:

Det är orimligt på så många plan att jag blir alldeles matt, hur får det säljas till kreti och pleti, hur ses det som något totalt normalt att fyllskallar och barn hanterar bomber, hur står man och "ooooh":ar över den vackra synen av gifter som regnar ner över hus och skog - vad är det för fel på folk!? :arghh:

Jag fattar faktiskt inte... På riktigt. Är jag en del av PK-maffian som bara vill förstöra en Vacker Svensk Tradition månne?
 
Nej, det är helt obegripligt att livsfarliga (och väldigt miljöfarliga!) bomber kan säljas som underhållning - köp en Marabou och få en granat på köpet!

I Sydsvenskan finns en krönika(?) från en som gick ut och snackade med ungar som sköt raketer, de säger själva att en del av det roliga är att se folk huka sig av rädsla när de skjuter mot dem... Humor. :grin:

Det är orimligt på så många plan att jag blir alldeles matt, hur får det säljas till kreti och pleti, hur ses det som något totalt normalt att fyllskallar och barn hanterar bomber, hur står man och "ooooh":ar över den vackra synen av gifter som regnar ner över hus och skog - vad är det för fel på folk!? :arghh:

Jag fattar faktiskt inte... På riktigt. Är jag en del av PK-maffian som bara vill förstöra en Vacker Svensk Tradition månne?

Folk fattar inte. Inte förrän de har ett barn som är livrädd, en hund som kissar på sig eller en häst som får panik.
Som sagt, jag har stor lust att provskjuta min hagelbössa i dag och med överdriven nedvärderande röst "Vadå, blev du lrääääädd?? Staaaackaaaars diiig dåååå". Men det är ju faktiskt inte tillåtet. Men fyrverkerier är det.
 
Jag tänker att SKK har 300 000 medlemmar, Svenska Ridsportsförbundet har 150 000 medlemmar, Jägareförbundet har strax över 150 000 medlemmar.
Om dessa förbunden hade tryckt på, tillsammans med privatpersoner, kan verkligen en lagändring vara så långt borta då?

Även miljöskyddsföreningar borde vara engagerade?

Men jag håller med dig, det borde gå att göra skillnad (smällare blev ju förbjudna, även om det tydligen letas kryphål :banghead:), jag vet bara inte riktigt varför det inte blir något riktigt engagemang ändå?
 
Skönt att de flesta ändå verkar ha tagit sig igenom natten okej! Vi var hemma några stycken och hade musik på hela tiden. Vid tolvslaget tog jag valpen i knät och la mig i soffan, slog på TVn och vred upp musiken lite till. Hon var lite orolig när det pangade som mest men verkade i alla fall inte bli rädd. Somnade snart i mitt knä och kunde efterhand skruva ner ljudet på musiken igen.
 
Här gick tolvslaget hyffsat okej. Det är hundens första nyår så visste inte rikigt vad jag skulle förvänta mig. Han var relativt oberörd under hela kvällen, men när klockan slog tolv och det verkligen brakade loss på allvar då blev han lite orolig. Han körde svansen mellan benen och vankade runt i lägenheten. Tog in honom i sovrummet, drog för gardinerna och satte på lite musik på lagom nivå. Han vart fortfarande lite nervös, men så fort han inte såg ljusskenet från fyrverkerierna blev det lite bättre och så fort det absolut värsta hade lagt sig några minuter efter tolv var han som vanligt igen.
 
Första nyår gick hur bra som helst. Penny Lane låg i soffan bredvid oss och tittade ut på raketerna i stora fönstet.

Tvn stod på hög ljudnivå vid tolvslaget, så smällarna utomhus blandades med smällarna på TVn.

Skönt att det är över för i år...

Hoppas att försäljning av otyget snart förbjuds.
 
Här i byn verkar det nästan ha varit hästarna som for mest illa. Två olika hästägare vittnar om att deras hästar haft riktig panik och skitit ner sina boxar totalt. :(
 
Vår nyår gick över förväntan får jag nog ändå säga. 4 timmars rask promenad i snöslask och i nya miljöer fick iaf effekten att min hund låg och snarkar större delen av kvällen. Det var bara när grannarna sköt raketer på andra sidan vägen som han blev riktigt orolig, 12-slaget och vid 1 (folk kan ju inte klockan!) gick han ändå att få kontakt med och han låg kvar i soffan.

Dock hade vi vissa problem med rastningen på kvällen iom att folk började skjuta redan innan det blev mörkt, så Svansson ville bara in när vi försökte kissa på kvällen :( Men ja, han verkar ha klarat sig rätt bra ändå och jag är mycket tacksam för att det inte har skjutits något idag.



Har tror jag att det ar forbjudet med egna fyrverkerier och det gar inte att kopa nagonstans. Vi har bara ett fyrverkeri vid midnatt, arrangerat av the council. Lilla valpen var i alla fall helt lugn genom hela och sov vidare pa soffan. Forsta nyarsaftonen med hund avklarad. :up:

Jag har ju helt missat att ni har skaffat hund! Grattis! (Tänkte jag borde sett någon bild som gillats på FB eller så men inte då) :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 140
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 094
Senast: Tuggben
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu är det äntligen dags för mig att ta hem en valp men jag behöver få hjälp med lite funderingar kring hur jag smidigast introducerar...
Svar
11
· Visningar
5 467
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp