Tips inför teorilektion...

B

bipsiebop

Hej Alla!
Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra på teorilektionerna. Både vad gäller nybörjare och vana, barn/ungdom/vuxna ryttare. Vad skulle ni vilja göra, vad har ni tyckt varit bra/roligt?? Tacksam för alla tips.

Sv: Tips inför teorilektion...

Nyttigt vore att tala om ryttarens del och ansvar i det hela. Alltså vår inställning till hästen, ridningen, en specifik uppgift. Och hur viktigt det är att vi är såväl fysiskt som mentalt balanserade för uppgiften ... för att inte tala om *uppmärksamheten* - dvs att vi kräver hästens hörsamhet och fokus under ridningen, men är vi själva just DÄR eller tänker vi på annat?

Vår del och ansvar innefattar för all del också hästens lämplighet inför uppgiften; är den frisk, skoning, utrustning, korrekt foderstat osv. Detta är väl för all del ridskolans ansvar, men många siktar ju på att kalla sig hästägare senare ...

Senast ändrad av en moderator:

på mina teorilektioner som jag hade med mina barngrupper så fick dom bl.a. träna på hästens färger å tecken... det var mycket populärt då dom fick rita av sin favorithäst på ridskolan å sen visa varandra å lära sig vad färgen hette... detta var vissserligen små barn.. :) på de lite älderes teori brukar jag gå igenom hur det går till på tävling å hur man förbereder sig på ett bra sätt... brukar vara uppskattat det åxå... annars är det alltid bra att filma en ridlektion å sen titta på den i grupp å förklara vad eleven gör bra å dåligt..
lycka till!! // ML :bump: :bump: :banana: :bump: :bump:

För dem som är lite grönare tycker jag att det är viktigt att ta upp säkerhetsaspekten av allting man gör i stallet och med hästarna och VARFÖR man gör olika saker. För ofta (minns jag, och ser jag på ungarna nu) vet de inte varför man beter sig på ett visst sätt mot hästen och då är det lätt att ändra på det, och helt plötsligt har man en säkerhetsrisk. viktiga rutiner och säkerhetsaspekten på dem alltså.

Hästens beteende och natur är också viktigt att ta upp på teorilektioner tycker jag. Det ger också en förklaring till hur saker och ting hänger ihop och varför man ska göra saker på ett visst sätt. Hur hästen fungerar i flock i det vilda och att de instinkterna finns kvar, även hos tröga ridskolehästar, det är viktigt för förståelsen.

Sen tycker jag att det är bra om man kan använda specialkompetens om det finns. På min ridskola hade vi förut en instruktör som också var hästmassör. Hon höll teroilektioner i hästmassage (till hemmabruk, sas). Jätteintressant och användbart!

Öva tygeltagen.
Man delar upp sig två och två, en agerar "häst". Häng ett träns runt halsen på "hästen" som sen håller bettet i händerna.
Den andra personen står bakom och styr. Sen byter man plats.

Tack för tipsen.
Skriv gärna in fler... Allt ni kan komma på.
Håller helt med på säkerhetsaspekten - och när det gäller barn ska det ju även vara roligt...

På en ridskola nära mig kan teoriveckan bestå av följande:

* dressyrclinic (= en ridlärare el duktig "privatryttare" rider och får instruktioner av en kunnig dressyrtränare. Ridskoleelverna tittar på och får ställa frågor mot slutet)

* Hoppclinic (= som dressyrclinicen, fast hoppning ;) )

* Tömkörningskurs (= ngn duktig visar, sen får eleverna testa själva)

* Hur slå en tappsko

* Westernclinic

* Riddarspelsuppvisning (om man nu har ngn som utövar det på klubben)

* Löshoppning (eleverna kollar på)

* Uteritter av olika slag för olika nivåer

* Teori för olika ridmärken

* Rep.kurs i sadling, tränsning, hjälptyglar och benskydd

* Träningstävling i hoppning (då höjden kan börja fr 30 cm )

* Förstahjälpen-kurs

kommer inte på något mer just nu.. :p

Det jag gjorde på teorilektionerna på ridskolan var:
*hur man rycktar
*hur man mockar (riktigt intressant :p)
*hur man flätar o rycker man
*hästens delar
*sadelns delar (träns också)
*regler, hur man beter sig i ett stall

Skulle gärna har haft lite
*första hjälpen kurs
*foderkurs
*lastning
*longering/tömkörning/löshoppning (inte bara praktiskt)
*tävling, hur det går till...
*mycket säkerhetsgrejer, ute i trafik och sånt tex.
*NH

Den teorilektionen jag lärt mig mest på var när vi tittade på oss själva när vi red. Någon hade filmat lektionen innan, och åt varje ekipage ägnades typ 10 minuter. Veckan efter tittade vi på filmen tilsammans och pratade om vad man gör, varför man gör det och vad man evt skulle ändrat på. Det är alltid jättenyttigt att se sig själv!
Detta förutsätter iofs att gruppen är ganska jämn i utbildningsnivå.

En sak som jag har saknat under min ridskoletid (som jag borde ha lärt mig då) är det ansvaret man har gentemot hästarna.
hur viktigt det är att skritta fram och skritta av.
Hur mkt det igentligen sliter på hästarna att galoppera runt runt hela tiden, riskerna att hästen skadar sig m.m (uteridning).
Vanliga sunt förnuft grejjer, som man kanske inte tänker på!

ja tyckte det va kul när man fick lära sej helt vanliga saker som linda ben, foder, när man ska använda liniment osv. o det är ganska bra att kunna sen om man får egen häst..

Söker också tips, det man gör nu kan dom ju ganska bra, och det är inte så kul att alltid ha det gamla vanliga (Foder, sadla, tränsa, grimma, hästens delar, tränsets delar, sadelns delar). Ge mig lite förslag om vad man kan hitta på med barn i 7-9 årsåldern!

:bow:

kl
puttar upp gammal tråd,
Okej. Jag har lite drygt 5 dagar på mig att planera 1timmes teori för ca 7 barn i nio-års åldern, det måste vara något praktiskt också till ganska stor del. Dom är på den nivån att de typ ridit i skritt,trav,galopp..det är allt jag vet. Saker de behöver lära sig är t ex hästens delar, färger, raser och sånt.
Nån som har fler förslag? Och vad man kan göra för praktiskt? Jag kommer bara på tipsrunda =P kul om de ösregnar :p (fast visserligen kan man ha den i stall/ridhus)

Säkerhet i stallet. Alltså hur man leder och att aldrig, aldrig göra en ögla av grimskaftet. Hur man släpper en häst i boxen, sadling och tränsning etc. Säkerhetsaspekten gäller också hästen som flyktdjur, och vad man kan vänta för vanliga reaktioner på saker som händer.

Vi har alltid 5 veckors teori på jobbet (ridskolan) efter juluppehållet.
Fösta veckan har alla alltid SÄKERHET (Rätt klädsel, passform på hjärlm & väst, hästens instikter osv..)
sen kör vi på med lite olika beoende på elevernas tidigare kunskap och ålder.

• Färg & Tecken
    Ridvägarna
    Hur man binder upp/borstar/sadlar/tränsar
    Hästens sinne och instinkter
    Hästens delar
    Hästens muskler
    Hur man rider hästen i rätt form
    tömkörning/longering
    Att vara häst (en håller ett bett i handen så tar en annan tygeltagen så dom får känna hur det känns i hästens mun osv)
    Utfodring
    Avel
    Hästraser och vad som är typiskt för varje ras
    Att lägga upp träningsschema för häst
    Sjukdomar och skador (träna på att ta tempen)
    Rycka manen
    M.m

Sen avslutar vi allt med ett prov sista veckan :D

kl
Saker de behöver lära sig är t ex hästens delar, färger, raser och sånt.

Några förslag utöver vad som nämnts tidigare:

I ämnet raser bör de lära sig att raserna delas in i tre huvudgrupper: varmblod, kallblod och ponnyer. Så får de lära sig att varmblod inte är detsamma som travare :p

Hur man uppför sig i stallet är viktigt att veta.

Longering med sitsträning är jättenyttigt.

För de som vill komma vidare från "åka häst" till "börja rida" föreslår jag också en geomgång av grunderna i ridteorin, så man till att börja med förstår och är överens om innebörden!

Rak ställd och böjd (ev även förböjd och motställd)
Yttre och inre sida
Tygeltag (ledande, understödjande, uppresande osv alltid följt av eftergift) hur man gör, när de används och varför.
Diagonala och samsidiga hjälper
osv

Sedan kan man börja kombinera ihop begreppen och grundhjälperna och tex t ex diskutera vad förvänd galopp är och vilka hjälper som kan vara aktuella eller hur man gör för att rida en skänkelvikning. Om alla elever redan kan detta kan man gå ett steg djupare och diskutera var i stegsekvensen de olika hjälperna ska ges osv.

Något som jag saknade då jag gick på ridskola var granskningen av själva ryttaren.. oftast baserades teorin bara runt hästarna.

Det jag saknade:

spö/sporrar - deras korrekta användning (ser allt för ofta att de används som bestraffning eller används av för små ryttare som inte ens vet hur de ska användas)
korrekt sits + skänklar, vikthjälper osv
olika tygeltag
ryttarens uppförande jämtemot andra - uppförande i ridhus/ridbana
säkerheten i stallar och runt häst
första hjälpen
planera sin ridning, kunna lägga upp ett ordentligt pass utan att bara galoppera runt i 50 min.

Jag skulle blanda teorin, köra varannan lektion med sånt som bara rörde människan/ryttaren och varannan som rörde hästen.

Kul tråd :)
Ger några bidrag till vad jag brukar göra på mina teorilektioner:

- Hästens delar: Ställ upp ett par ponnysar i stallgången/skötselplats och låt barnen skriva ner hästens delar på post-itlappar som de sedan fäster direkt på hästarna. Det brukar vara väldigt uppskattat :) Låt barnen jobba i grupper om 2-4. Det ska funka att använda tavelkrita direkt på hästarna också, men det har jag inte testat...
Liknande går såklart att göra med sadel och träns

- Undersök stallet: Vad finns det för säkerhetsrisker i ert stall? Ligger det saker framme i stallgången? Hänger det höpåsar utanför boxarna/spiltorna? Stängt till foderkammaren? Låt barnen jobba i mindre grupper och leta reda på fel i ert stall.
Kolla också temperaturen i stallet, om bäddarna hos hästarna är tillräckligt djupa osv.

- Visitering/Ryktning: Lätt att göra praktiskt, bara att träna. Låt dem jobba i par här om det är lite mindre barn. Känn på ben, leta sår, kolla slemhinnor, ta tempen på hästarna (brukar vara lite pirrigt ^^), osv.
I ryktningen brukar jag lägga vikten på att lära eleverna att rykta lugnt & rytmiskt. De flesta vet redan hur man gör, men har svårt för att ta det lugnt och bara stå och mysrykta hästarna.

- Foder: Kika i foderkammaren, smaka på fodret. Förklara vilka grupper man delar in det i. Vilket foder är viktigast? Titta på olika foderstater: äter lilla shettisen lika mycket hö som stora halvblodet?
En övning man kan göra här är också att du har skrivit av några olika foderstater som skiljer sig mycket åt. De får sedan namnen på hästarna vars foderstater du har skrivit av och ska sedan para ihop dem. Passar för lite äldre barn.

Liknande trådar

Fritid Inför kommande ledighet skulle jag vilja hitta ett nytt sällskapsspel, så önskar tips på era favoriter 😊 Vi är fyra -sex vuxna som... 2
Svar
28
· Visningar
869
Senast: Enya
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
192
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som... 2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka