Tips mottages tacksamt!

malinsky

Trådstartare
Jag har anmält mig till LB:1 i julhelgen, jättekul!!

Nu till ett litet problem som jag har upptäckt iom träningen av LB programmet. Vi galopperar mest från skritt och ibland halt. Galoppfattning från trav inträffar sällan. Hon är starkare i höger sida och där funkar galoppfattningen bra från trav, men i vänster kan hon ibland smita undan genom att springa ifrån fattningen! Detta är ALDRIG ett problem från skritt

- Orkar hon inte?
- är jag otydlig i min kommunikation?
- Kan jag störa henne genom att vara i obalans?
- Tävlade tidigare msv = ägaren tränade sällan och aldrig galopp från trav, förstår hon inte!?
- Hon har haft lite problem med sitt vänstra bakben, inte ont men en kota på korset fick en smäll och hon har lite sämre med muskler där som vi håller på att träna upp.. kan det försvåra vid en galoppfattning ifrån just trav? Bör jag samla ihop henne mer för att hon har med sig kroppen mer vid fattning.. det funkar jättebra nämligen om jag tar fattningen ur en sluta, men det är ju inte så bra i längden, hon måste ju kunna ta galoppfattning på rakt spår!!

Jag hinner inte få tag i ngn tränare innan tävlingen, så kom med träningsråd och förslag!

Sv: Tips mottages tacksamt!

-Ingen annan har svarat, så jag ger väl lite funderingar...

"Nu till ett litet problem som jag har upptäckt iom träningen av LB programmet. Vi galopperar mest från skritt och ibland halt. Galoppfattning från trav inträffar sällan. Hon är starkare i höger sida och där funkar galoppfattningen bra från trav, men i vänster kan hon ibland smita undan genom att springa ifrån fattningen! Detta är ALDRIG ett problem från skritt"
Om du tänker efter så börjar galoppen med ytter bak. Så ditt resonemang om styrka håller inte. Höger galopp börjar med vänster bak alltså, och den är inget problem.

Därför så är det andra lösningar!

"- Orkar hon inte?
- är jag otydlig i min kommunikation?
- Kan jag störa henne genom att vara i obalans?"

Nr två och tre är antagligen orsaken.

- Tävlade tidigare msv = ägaren tränade sällan och aldrig galopp från trav, förstår hon inte!?

Kopplat med ovana. Om det är inlärt att galoppfattning sker från skritt, så är det.

"- Hon har haft lite problem med sitt vänstra bakben, inte ont men en kota på korset fick en smäll och hon har lite sämre med muskler där som vi håller på att träna upp.. kan det försvåra vid en galoppfattning ifrån just trav? "
Nej inte i det här sammnhanget.

"Bör jag samla ihop henne mer för att hon har med sig kroppen mer vid fattning.. det funkar jättebra nämligen om jag tar fattningen ur en sluta, men det är ju inte så bra i längden, hon måste ju kunna ta galoppfattning på rakt spår!!"
Du bör självklart se till så att hästen är ihop för att den ska kunna utföra rörelsen.

Om du inte har problem i höger så är det bara en fattning till vänster, och den kommer efter ökning snett igenom. Jag skulle nog råda dig att börja planeringen redan vid "A" så att hästen är samlad innan den går in på diagonalen, och bara låta den länga lite, så att du får en bra arbetstrav vid slutet av diagonalen. Då kan du utnyttja hörnpasseringen till att samla lite till och få en bra fattning. Tänk mer öppna än sluta! Hästen skall vara ställd men lätt i handen.

För att få till dina hjälper, rid på 20 metersvolten i ett fräscht arbetstempo och ge din galopphjälp, lätt. Gör inte om hjälpen utan förstärk med spö så att hästen lyssnar. Beröm och börja om. Experimentera lite med form och den sits så att du hittar den perfekta kombinationen. - Och gör i båda varven!!! Annars kommer du att få problem i andra galoppfattningen.

Kom också ihåg att alla övergångar skall visas - uppåt och neråt - och vara i balans. Gäller även skritterna! Hästen ska spåra på volter och vara korrekt ställd och böjd.

Serpentiner ska bara tangera spåret.

Lite att börja med!/T_B :)

Jag hinner inte få tag i ngn tränare innan tävlingen, så kom med träningsråd och förslag!

hej jag har lärt mig om det inte fungerar ska man bryta av och ta ny fattning i galopp i just den sida som krånglar men inte nöta i o nödan,prova andra lösningar oxå genom att rida lös görande arbete
ridvägarna i olika skritt ,trav och galopp ,plus skänkel vikningar
osv,eller rida ute i skogen och låta hästen själv komma in i galoppen men bryta av och ta om allting igen,för att förstå att det är så det ska vara!ex glöm inte ställande och ledande tyglar.
mjuka händer. använd sitsen som mot hållande kraft och .och mycket ben arbete. ,men nöt inte för mycket utan hitta andra ,fråga någon tränare som kan mera änn mig.
utan rid framåt på volter och fyrkantspåret eller hoppa lite kanske.
cavalleti.så hästen får suget framåt.
eller longering kanske ????? :banana: :confused:

Ooops! Det är förståss HÖGER varv hon har problem med.. starkare i vänster!

Senast ändrad:

piamar skrev:
hej jag har lärt mig om det inte fungerar ska man bryta av och ta ny fattning i galopp i just den sida som krånglar men inte nöta i o nödan,prova andra lösningar oxå genom att rida lös görande arbete
ridvägarna i olika skritt ,trav och galopp ,plus skänkel vikningar
osv,eller rida ute i skogen och låta hästen själv komma in i galoppen men bryta av och ta om allting igen,för att förstå att det är så det ska vara!ex glöm inte ställande och ledande tyglar.
mjuka händer. använd sitsen som mot hållande kraft och .och mycket ben arbete. ,men nöt inte för mycket utan hitta andra ,fråga någon tränare som kan mera änn mig.
utan rid framåt på volter och fyrkantspåret eller hoppa lite kanske.
cavalleti.så hästen får suget framåt.
eller longering kanske ????? :banana: :confused:
Jo, vi har försökt hoppa, men jag är för feg. Hela hästen skälver under mig och så fort jag släpper en millimeter på tygeln så drar hon. Vågar man dock släppa henne så har man en superhopphäst. Så sug famåt har hon alltid, hon befinner sig på en skala mellan mkt pigg till helknäpp! :eek:

:D

Men bara underlaget blir bättre ute så ska vi galoppera massor i skogen för att stärka henne!

Tack för tipsen!

Provade lite mer igår.. Skulle rida igenom programmet men det var en liten otäck ponny (enligt min dam) som hoppade och min häst blev helknäpp :angel: Så vi fick göra lite annat i stället.

I vänster varv kan jag samla henne så hon i princip galopperar på stället. Hon bär sig jättebra och vår kommunikation är jättebra. Jag har verkligen känslan av att hon är en förlängning av mig, eller tvärtom!?? ;)

I höger dock så fick jag till några fattningar, men vissa gånger så ökar hon bara till ngn sorts slängtrav. När jag också får henne i galopp så vill hon gärna dra gärnet. Har svårt att korta galoppen och jag får i den mån jag kan hjälpa henne med drivning och förhållningar för att få ihop henne.. går sisådär kan jag säga. Avbrotten blir också tragiskt dåliga. I vänster varv så får vi till fina lugna avbrott från galopp till skritt med bibehållen form, i höger känns det som det är en annan häst... jag får inte ihop henne! Har jag dessutom gjort ett misslyckat försök att få henne från trav till galopp blir hon stressad och springer gärna, så jag får trava runt lite och lugna ned henne och få tillbaka form och balans innan nya försök.

Ibland är hon dock helcool och det mesta fungerar! Rider jag på pelham så funkar det mycket bättre också. Nu har jag slutat med det då jag har lärt känna henne mkt bättre.. vill inte gå tillbaka till pelham utan åtgärda det som inte funkar med vanligt tredelat i stället!

Försök vara mycket lugn själv och verkligen känn efter vad du gör med vikt skänklar och sittben.

Min gissning utifrån vad du beskriver är att du "ramlar fram åt höger", hästen följer din vikthjälp, du drar och hästen drar tillbaka.... Var LUGN, sitt stilla, se till att galoppsidan blir fri och avlastad (Titta utåt lite svagt..)mvh/T_B

kan meddela att jag har "löst" problemet.. jag får skämmas, men jag har inte ramat in yttersidan ordentligt! Jag har varit skitdålig på att använda benen på henne.. Det GÅR inte att få henne i galopp om hon är det minsta lång eller har bakbenen bakom sig. ¨Så det var väl inte så konstigt att det funkar från skritt och halt *suck* Den sidan är jag svagare på så det beror nog på detta att benet är ute och gör ngt annat än ligger an till hästen och ramar in.

Nåväl. Det är den tragiska sanningen och jag får väl skämmas att jag rider så dåligt att det var så enkelt egentligen... Nu funkar det lysande och jag behöver bara föra fram höften lite så fattar hon galopp.. helt jävla otroligt vikken supernolla jag är :( :eek: :eek: :o :crazy: :cool: :cry:

Så nu går det lyyyyyyyyyysande haha :D

Trösta dig med ett citat från Globendressyren, Kyras intervju med Per Sandgaard. Fråga (K): varför går det så bra nu? Du får nästan alltid över 70% i Grand Prix .
Svar (P): Jag har fått hästen på tygeln

Även de bästa har saker att lära sig och det är väl härligt att få en sån aha-upplevelse!

Lejonelle

Lejonelle skrev:
Även de bästa har saker att lära sig och det är väl härligt att få en sån aha-upplevelse!

Lejonelle

JA! Det är kanonhärligt!! Nu är det ju så enkelt med galoppen, fattar inte hur det kan ha varit problem tidigare. Men hon ÄR svagare i vä bak, men det hade inget att göra med fattningen, däremot så är det svårare med byten med hennes sämre ben, men det lämnar jag till hennes matte.... *s*

Nu gör vi också mkt övningar när hon är ngt utåtställd och vändande hjälper för att jag ska lära mig att rama in yttersidan ordentligt iom att jag har slarvat med det!

Dumheter! Du är ingen supernolla om du har löst problemet själv! OCh det är dessutom väldigt svårt att analysera och lösa problem själv, så var stolt över dig själv att det gick så lätt och bra! Hoppas att tävlingen gick bra!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror... 2
Svar
20
· Visningar
5 415
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 776
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 041
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom... 2
Svar
26
· Visningar
4 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka