Tips och råd vid ofrivillig ensamhet!

Bukefalos 30 år!

SlösaSpara

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en tråd där man kunde skriva om tips och råd, om vad man kan göra vid ofrivillig ensamhet. Hur man kan sysselsätta sig för inte känna sig så ensam och övergiven helt enkelt..

Mina tips är:

- Börja med hantverk! Jag stickar mycket för hålla tankarna borta.

- Läsa böcker. ( Fördriva tiden lite..)

- Titta på film/serier!

Har du några tips och råd på vad man kan göra, så skriv gärna dom här! Inget är för litet eller stort! Vore jättetacksam för svar!

Tänkte vi kunde ha en tråd där man kunde skriva om tips och råd, om vad man kan göra vid ofrivillig ensamhet. Hur man kan sysselsätta sig för inte känna sig så ensam och övergiven helt enkelt..

Mina tips är:

- Titta på film/serier!

Har du några tips och råd på vad man kan göra, så skriv gärna dom här! Inget är för litet eller stort! Vore jättetacksam för svar!
Gå kurser och med i föreningar så man träffar folk?
Skriv att man vill ha promenadsällskap?
Erbjuda sig att gå hundpromenader?

Tack för dina tips! Gå i föreningar känns väldigt läskigt, dels för hörselskada och dels för mina fobier. ( men jag jobbar på dom.) men i framtiden kanske man vågar?

Vara hundvakt eller gå hundpromenader vore toppen!

Träna! Sen göra saker ensam, jag åker på utflykter själv och far och vandrar ensam :)
Tack för ditt svar!

Var modigt av dig och åka i väg ensam och vandra och egna utflykter! Blir du aldrig rädd för att hamna i knipa? Jag är alldeles för harig för att vandra själv.

Tack för ditt svar!

Var modigt av dig och åka i väg ensam och vandra och egna utflykter! Blir du aldrig rädd för att hamna i knipa? Jag är alldeles för harig för att vandra själv.
Börja smått, ta bara dagsturer i områden du känner dig trygg. Finns ju ofta vandringsleder för dagsturer eller om man vill gå längre. En del, beroende på var du bor, kan du gå ut på morgonen och sedan åka kollektivt hem. :) En båtutflykt med turbåt om du bor där det finns? Häng på en guidad utflykt eller på ett museum.

Tack för ditt svar!

Nää, utflykter tar jag i närområdena, och berättar alltid åt nån vars jag ska.
Vandrar man så träffar man alltid på folk ☺️ förra sommaren skulle jag gå Hemavan-Ammarnäs själv, slutade med att jag träffade en tysk tjej som jag gick hela vandringen med 😁

Titta på konstutställningar, det gör att jag känner mig mindre ensam.
Samma här. Jag går in i konsthallen och strosar runt. Jag går på kyrkans konserter (de utan religiösa inslag) De är oftast gratis och man får lämna kollekt om man kan eller vill.
Häromkring finns det mycket evenemang sommartid där det inte är inträde. Man är anonym om man inte känner någon, kanske det känns mindre påträngande?

Promenader/träna, böcker, podcast, kvällskurser (keramik just nu, teater och sömnad tidigare, framöver kanske piano), matlagning (bli proffs på att konservera saker!).

Och inte att förringa: jobb/skola/volontärarbete. Någonting som skapar ett sammanhang och en vardag. Jag har lyxen att ha ett meningsfullt och socialt stimulerande jobb, vilket har varit otroligt viktigt att kunna falla tillbaka på.

Jag blev helt knäckt av ofrivillig ensamhet, men för att sno en rad från Britney Spears låt Stronger: My loneliness ain't killing me no more ❤️

Jag älskar att gå på bio! Det är en sådan grej som faktiskt är bäst på egen hand. Upplever att jag uppskattar filmerna mer när jag är ensam, kan liksom reflektera lugnt och stilla. För mig är det njutning att sitta ensam i biomörkret 🥰 Som andra har sagt är museum och konserter också trevligt att gå på själv. Jag har tagit weekendresor utomlands enbart för att gå på konserter och museum helt själv :D Jag är lite dålig på att våga gå på restaurang ensam än, men café går bra!

Ibland kan det kännas som ett "straff" att vara ofrivilligt ensam och man intalar sig snabbt att det är mycket man inte kan göra ensam, men det stämmer inte. Vill du hitta på något men har ingen att göra det med? Testa att göra det ändå! Det kan vara svårt men desto mer jag övar på att njuta av att spendera livet med mig själv, desto mindre påverkad blir jag av ensamheten. Numera känns eventuella vänner och partner mer som en fin bonus än en direkt nödvändighet :up:

Mina tips är:

- Titta på film/serier!

Mina tips är mer fokuserade på att minska ensamheten än att fördriva tiden man är ensam. Så om det inte är vad som efterfrågas så ber jag om ursäkt!

Jag skulle gått med i nån förening eller kurs. Jag går på en kurs på Medborgarskolan just nu. Härliga människor så det är lika roligt varje gång att komma dit och lära sig nåt nytt och ha roligt!

Det finns ju även kurser på folkhögskolor på sommaren.

Kurser i hantverk som drejning, stickning, vävning osv tycker jag låter roligt och som ställen man kan träffa folk.

Jag hade också kollat om det fanns nåt stickcafé eller liknande där folk träffas för att sticka, fika och prata. Jag virkar och det hade varit roligt att träffas några och virka/sticka, fika och prata!

Ibland söker kommuner folk som vill ställa upp på språkcafé för invandrare som vill träffa svenskar för att lära sig prata svenska. En tidigare kollega engagerade sig i det när han gick i pension och det slutade med att han hjälpte en person att klara både studier och körkort.

Samma här. Jag går in i konsthallen och strosar runt. Jag går på kyrkans konserter (de utan religiösa inslag) De är oftast gratis och man får lämna kollekt om man kan eller vill.
Häromkring finns det mycket evenemang sommartid där det inte är inträde. Man är anonym om man inte känner någon, kanske det känns mindre påträngande?
Jag har funderat mycket på kyrkan faktiskt. Mest för att gå och prata med en diakon. Jag har tyvärr ingen samtalskontakt i dagsläget. Men jag vet inte riktigt hur det funkar med det?

Lite för läskigt i dagsläget för att gå på tillställningar känner jag. Men tack ändå för tipset!

Liknande trådar

• Ofrivillig ensamhet
  • Tänder
  • Ännu en livskris
  • Misstänkt demens men vägrar söka vård

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn