Tips om trav...

peperoni2

Trådstartare
Ja, här kommer ännu en tråd om trav Ja, jag har läst de flesta andra och inte hittat nåt svar.

Jag har ett litet problem med mitt 7-åtiga sto... hon travar gärna men bara en bit, sen faller hon över i galopp... om man gör en förhållning går hon tebax i tölt...

Har någon några bra tips på hur man får henne att trava lugnare och inte falla över i galopp?? HUr gör man för att kunna arbeta med en islandshäst i trav utan att hela tiden falla tebax i tölt???

// Linda
 
få den att lägga sig mer ner på tyglen och bli lång i kroppen,då skall den trava och inget annat.
du måste sitta tungt i sadlen och vara tydlig med hjälparna
brukar inte vara så svårt
 
På ojämna underlag, där det INTE inbjuder till att öka tempot. I longering använda tex cavaletti eller annat som är störande, att arbeta med balans och bärighet genom att stärka pållen i rygg och bakben.
 
Har två sådana hästar här hemma som ännu är rel. osäkra i traven samt ganska framåt. Det går ibland knappt att röra tygeln i traven utan att tölten kommer. Men vi jobbar på det. Eller rättare sagt jag o.duktigaste hästskötaren jobbar på det, gubben fräser hellre fram i tölt och galopp :angel: det är smällar man får ta.... :D

Det är ju lätt hänt att hästen faller över i tölt om man gör inbromsningen/förhållningen för främst tygeln.

Som "ett steg" i träningen fungerar det ofta bra att bromsa/samla hästen i traven enbart med sits och mage, så den bibehåller traven i rätt tempo och inte flänger iväg allt snabbare. Tar man då i tygeln för att bromsa har man tölten direkt. Jag som har ryggproblem kan ibland ha svårt att just bromsa fullt ut med sitsen, det kompenserar jag med att också lägga till lite lår.

Ibland känns det nästan magiskt när man "får till det", den magiska sitsen. Jag är inget proffs på detta, men ändå har det hjälpt mig mycket i ridningen. Åsså ser man ut så här i ansiktet av ansträngningen att spänna magen :mad: :crazy: för att inte tala om den "anala magnetismen" fniss. (Vill du läsa mer om det så använd sökfunktionen och leta bland gamla trådar).
 
Vid longering går det ganska bra nu, hono lyssnar på lugnande rösthjälper och kan hålla traven... det är svårare vid ridning... problemet är att i paddocken är det gansak jämnt underlag och ute tror jag att hon skulle sticka om jag inte kan bromsa med tygel... oavsett ojämnt underlag eller ej...

men det var ett bra förslag...

//Linda
 
tack för de tipsen... ska försöka med tung sits och magbroms... finns ett till problem med det och det är att hon har ganska stor aktion i traven och jag studsar som en liten boll :bump: typ som den här gröna fast utan armvift...men som sagt... ska sätta mig o träna...

tacksam för ännu fler tips..

//linda
 
:idea:JEG synes det kan hjelpe å markere travtakten med å ri lett slik "stor-hest-rytterne" vanligvis gjør i trav... Man blir vel sett rart på om man gjør dette på et stevne, men det kan jo være et knep for å "få i gang" traven, så kan man heller sette seg ned når hesten har lært å trave ordentlig. Kan jo hende den slår over i galopp fordi den synes det er ubehagelig om du humper :bump: ?

Mulig jeg liker denne metoden fordi jeg er mest vant til å ri "stor hest", men det er verd noen forsøk :cool:
 
En bekant har ett sto som har väldigt, väldigt svårt att trava. Nu står hon hos en duktig tränare, men har fortfarande inte riktigt lossnat och längt sig, utan töltar gladeligen vidare i alla situationer. (Dåliga dagar är det grisepass.)
De har börjat tömköra stoet nu för att se om det kan vara fungera. Nu finns ansatsen till trav igen, men det kommer nog att ta tid att hitta den helt.
Hennes tölt är fin. Har börjat få en fin ökad tölt, men som sagt, traven är det svårt med. Ska bli spännande att se vad som händer nu efter en period av tömkörning... :confused:

Flaxa
 
Nja, jag menade inte en "tung" sits, utan mer en sugande/fartbromsande sits, det är faktiskt svårt att förklara, man spänner skinkorna på ett speciellt sätt - sug upp hästen i din röv *typ* och magen spänner du som när någon skall boxa dig i magen.

Ha, ha, det låter inte klokt, när jag beskriver det, men får man till det på rätt sätt fungerar det väldigt bra. Otroligt jobbigt i början innan man är van, sen gör man det automatiskt. Jag arbetar på att komma dit ;)
 
tack för tipset...tyvärr redan testat... ja e också storhäst ryttare från början... när jag testade rusade hon bara iväg, snabbare och snavvare o till sist galopp...
 
jag testade igår och det gick lite bättre... tränade mer på sitsen i skritt idag och det gick att bromsa riktigt mycket... traven gick som bäst när hon först hade fått tölta samlat en liten stund och liksom lugnat ner sig... ska fortsätta att träna på sitsen...

// Linda
 
Du kan även prova att bara rida på en tygel, yttertygeln i trav. Prova även att ställa hästen om yttertygeln, detta har två effekter. Dels kan man hålla tempot nere ganska enkelt med detta sätt, och hästen får ej heller behovet av att hänga sig på tyggeln och gå över i tölt.

När hästen travar låt den blir mer rakställd, börjar den söka sig över i fyrtakt var snabb och korrigera med yttertygeln och ställ den om ytter igen. Var lika snabb i eftergiften så att pållen förstår vad du menar.
 
Vad bra att det gick lite bättre. Du gjorde dessutom helt rätt att träna sitsen i skritt först. Ofta kommer traven bättre om du dessutom, som du gjorde, töltar samlat i kort tempo ett tag. Hästen blir trött för det är jobbigt att gå samlat och då väljer den gärna trav när man bjuder den att länga sig och söka sig neråt framåt efteråt. Då blir traven ett behagligt moment för hästen när den får stretcha ut kroppen efter samlingen.
 
Hej!Jag har själv en islänning som har stor aktion i traven.
Blev så att när jag tränade mycket kort och ökad tölt att han gjorde precis som din häst gjorde.Han brukar annars vara travaktig i tölten.Provade att bootsa honom med 300g.
Det fungerade alldeles utmärkt och nu travar han på som innan.Nu menar jag inte att man ska bootsa hästen jämt bara för att få han att trava,men det kan vara värt att prova!
:)
 
Precis vad jag skulle komma till! Har börjat rida min häst framåt nedåt i tölt, och hon börjar tom samla sej lite, när jag upphör med halvhalter och driving så sträcker hon sig ännu mer framåt nedåt och falller då in i en behaglig trav (dock på framdelen)om jag åter börjar kräva samling så blir det tölt. Nästa fråga är hur man ska skilja signalerna åt när det gäller samlad tölt och samlad trav, men det bli nog ett lyxproblem om vi kommer så långt :smirk:.
 
ooo, samma problem har jag jobbat på hela sommaren :crazy:
min pålle har genom att tränas akademiskt fått mycket större grundgngarter och klarar att samla sig mer än han gjorde innan ( han är femgångare med mycket påskjut som helst bara vill flänga iväg i flack och snabb trav o galopp med minimum bärighet) men nu har jag då börjat samla honom lite i grundgångarterna. det känns bra och han klarar det mycket bättre än förut ,men han förstår inte riktigt singnalerna :smirk: förut har min frhållande sits och tygel i trav betytt tölt, men nu betyder det samlad trav.. samma sak i galopp då han går över i pass.. jag vill ogärna hålla ner händerna på manken eftersom det lätt leder till låsning av mina händer och hans hals, och jag ber ju honom att öka takten om jag lutar mig framåt, så det blir lite förvirrat för honom. vi trixar lite fram o tillbaka med det där.. jag försöker hålla kvar hans trav resp. galopp takt med sitsen och det funkar till viss del, men det är inget bombsäkert kort att använda på tävlingar direkt :smirk: någon som har bra tips ?
 
hr nog inte kommit så långt, utan är mer nöjd när Pållan går i rätt form, om det sedan är trav eller tölt spelar ingen större roll. Vad jag däremot lagt märke till är att det lättare blir trav när hon är mer lösgjord, men så fort hon spänner sej det minsta så kommer tölten. Det var väl ngn "känd" AR-insturktör (BB?) som har sagt att han aldrig sett en islandshäst tölta samlad utan spänning, eller ngt liknande....men för att återgå till ämnet så kan jag tänka mej att skillnaden på hjälper för samlad trav och samlad tölt är så liten att den kanske inte går att beskriva, förmodligen högts individuell också. Förmodligen spänner man väl en skinka eller magmuskel lite extra :smirk:
 
Hejsan!
Känner igen mig till 100%, min pålla vart precis sådär.
Hon travade några steg, sedan började hon galoppera för att hon inte kunde hålla den hastigheten i hörnena i trav, så bromsade jag in henne så började hon trava.
Det var så vi höll på i ungefär tre år, tills jag red kurs för Eyolfur Isolfsson för ca ett år sedan.
Det är någon enstaka på Buke här som är emot denna metod, men det var det som hjälpte min pålla.
Man börjar trava, så fort hästen tar ett annat tempo eller gångart som inte du bestämmer tar du hästen på en ytterst liten volt i trav. Hästen kommer inte trava utan kanske passa eller tölta.
Men ska man göra så på en häst med sålig balans? För det första behöver det inte vara en häst med dålig balans, utan en häst som spänner sig i denna situation. Det kan hända att du må rida runt i denna lilla volt i en kvart men sen kommer hästen din vara tvungen att trava för att den inte kan håla balansen med passen längre. Så fort hästen börjar trava berömmer du genom, självklart med rösten, men även genom att göra volten större. Så fort hästen går över i en annan gångart eller tempo går du in på den lilla volten.
Min pålla lärde sig detta under en lektion, så det skall nog bli bra ska du se!

Lycka till!

/Frida :banana:
 
Metoden kan säker funka...men kanske finns det även andra saker som fungerar bättre? Om jag skulle försöka få min häst att trava på en liten volt i kanske en kvart, så antar jag att vi skulle få utgöra en ganska hård kamp innan jag "vinner" (om jag kommer så långt). Det jag tror händer när du gör som du beskriver är att din häst blir så trött att den till slut faller in i trav av ren utmattning (eller yrsel?)

Om en häst galopperar i hörnen men klarar att trav på långsidorna, så anser jag att detta inte är ett tecken på att den är ovillig att trava eller att den inte förstår signalen för trav. Utan på att som du mkt ritkigt säger "hästen spänner sej på böjda spår". vad kan då detta bero på ? Svaren kan vara många obalans, dåligt musklad, stel i sidorna, får inte in bakbenen under sej för att klara kurvan på rätt sätt mmmmmmm.

Att få en isis att trava i korrekt form på böjda spår är ingen enkel match som jag tror att man löser på en lektion. Det funkade för dej och det kan ju ingen ta ifrån dej, frågan är varför? Att få en häst att trava på böjda spår genom att rida på små volter i grisepass eller tölt tror jag inte på som metod. Att däremot träna hästen på böjda spår i skritt, öppna sluta, trava på långsidan, bryta av till skritt i form på kort sidan och bygga upp hästen i skritt tror jag på sikt kan stärka hästen förmåga att också träna trav på böjda spår.

Möjligen är det så att hästen om den klarar att tölta på en volt, däroigenom blir lösgjord, och därför senare klarar att trava, men då handlar det om att lösgöra hästen innan man börjar trava, och då finns det bättre och mer skonsamma övningar för det ändamålet. Upplever själv att min häst får bättre trav i slutet av ridpasset då hon är mjuk varm och lösgjord (och lite trött!), medan tölten funkar bättre när hon har mer kraft och energi (och kanske är lite spänd. Mitt motto är ju att kunna rida min häst i ett läge där hon kan vara lösgjord men ändå ha kvar tillräckligt med energi och spänd. Som det är nu så så får vi jobba så länge med lösgjordheten att när vi kommer till samlingen så är det nästan dags att sluta :(.

Jag vill egentligen inte kritisera ditt tips (det som funkar på vissa pållar funkar inte på andra osv..) utan mer spekulera vad det är i "din" metod som gör att hästen börjar trava :angel: :idea:!
 
JAg känner helt igen mig... I början av passet är det bara tölt som fungerar, annars drar hon iväg i full fart. När man har töltat och gjort lösgörande o samlande en stund fungerar traven bättre. Har även märkt att min häst kan vara hur mjuk, samlad o lösgjord som helst men när man börjar tölta bir jättespänd och slutar koncentrera sig. men, men hon är bara 7 år och inte särskilt välriden innan så det är antagligen bara tålamod och massor med träning som gäller för att få gångarterna att fungera.

//LInda
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp