Tips om trav...

Josse!

Tyvärr har du missförstått hela övningen, själva grejen med övningen är att inte stressa upp hästen eller att denna övningen skall vara någon slags "straff".

Det är svårt att beskriva såhär, så jag är ledsen om du missuppfattade.

" Det jag tror händer när du gör som du beskriver är att din häst blir så trött att den till slut faller in i trav av ren utmattning (eller yrsel?) "
Så är det absolut inte, om det skulle bli så skulle hästen inte lita på mig när jag rider -> spänna sig, passa. Eller övningen skulle inte ge det mål man vill ha.
Hästen faller i trav som jag sa, den slappnar av och det behövs när den travar. En häst som spänner sig i traven? Hm.. :confused:

Självklart klarade inte min häst att trava i korrekt form på en volt efter en lektion, men ungefär en vecka efter gjorde hon det. Och idag har hon en mycket fin och säker trav.


Haha, jag förstår om min inlägg vart oklart. :D
Men hoppas du förstår lite bättre nu med sjölva övningen!

Ha det fint!

/frida :banana:
 
var inte meningen att klanka ned på din övning, det som funkar, funkar ju! :) Var mer nyfiken på varför det funkar, och spekulerade mer kring detta. Min grundinställing vidhåller jag nog ändå fortfarande, dvs om hästen spänner sej på böjda spår eller i andra sammanhang, så föredrar jag att gå ett steg tillbaka och fortsätta att jobba mer med det grundläggande. Men som sagt alla hästar funkar olika, och det som funkar på den ena funkar inte på den andra :smirk:
 
Det tips jag fick till min häst som hela tiden slog upp i tölt eller galopp när jag travade var att tölta och galoppera henne till traven... att traven skulle bli som en belöning och något avslappnande. Alltså tölta henne kort, kort, länge, att det ska vara jobbigt liksom, sedan erbjuda traven som något skönt, att få sträcka på sig liksom, slår hon upp, eller tar något annat är det tölt igen, fast man ska ju helst bryta av när det går bra i traven, när man känner att det är på väg att bära iväg liksom.. och öka travsträckan succesivt. I galoppen galoppera på volt, erbjuda trav, passar det inte så galopp igen... Riktigt känner hur pedagogisk jag är :p haha.. Iallafall så fungerade det på min häst, även om jag inte kan förklara...
 
Jag var på tömkörningskurs och då fick vi lägga cavaletti i hörnet på paddocken. Vi tömkörde på volten där cavalettihörnet ingick. Efter ett tag travade alla hästarna fint över. Det här övar vi på då och då. Tycker att jag fått med mig en del när jag rider också, traven har blivit mycket bättre och taktfastare. Sedan rider jag ibland lätt för att visa tempot med sätet, ibland funkar det att sitta.
Vissa dagar blir det bara tölt eller grisepass, men det går bättre och bättre att hitta traven.
Tycker med andra ord att tömkörningen hjälpt.
rider även akademiskt varannan vecka, det har gjort underverk. Fast senaste gången vi red vår akademiska lektion fick vi ingen trav alls :(
 
JAg har funderat på att lära mig tömköra men får liksom lite ta en sak i taget... HAr inte riktigt råd att skaffa utrustnig för tömkörning just nu... Annars lät det väldigt bra...

//Linda
 
jag brukar tömköra med en simpel grimma ( eller ett huvudlag) och nån form av lång lina ( typ longellina) eller töm att knyta i båda ändarna + ett dressyr spö... ganska billigt :rofl:
 
Tack för tipset... ska bara skaffa två longerlinor osm är lite mindre brännskadebenägna än den jag har i rent nylonbans, sånt där med vassa kanter...

/Linda
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 093
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp