Tips på äldre transport med hög maxlastvikt

Bukefalos 30 år!

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag undrar om ni kan tipsa om vilka transporter som man får lasta ca 750 kg i?

Funderar på att ev byta transport, men har en tight budget, under 20 000 kr.
Så en äldre, enkel eller boggie.

Vilka märken brukar kunna ha en såpass hög maxlast?

(har gått från en spinkis häst till en knubbishäst :o;) )

Sv: Tips på äldre transport med hög maxlastvikt

Först och främst så får man ta reda på vad bilen får dra och vad man får köra på sitt körkort innan man kan bestämma vilken transport.
Men en ren spontan tanke som kommer till mig är Brenderup, är lätta och hög lastvikt.
Men som sagt, ta reda på vad bilen frå dra och vad du får köra.

Jag vet redan vad min bil får dra, har BE körkort och som jag skriver så vill jag veta tips på transporter med maxlast på ca 750 kg.

Enkelaxlat Trane från sent 80-tal brukar väl få ta den vikten? Men frågan är ju ändå hur mycket bilen får dra, att sitta här och förslå lastvikt 750 kg när bruttovikten inte får överstiga 1500 kg känns lite onödigt...

Om du skall ha hjälp med detta bör vi nog veta vad bilens max släpvagnsvikt är om vi skall kunn a tipsa dig om ett släp som är bra.

Jag vet redan vad min bil får dra, har BE körkort och som jag skriver så vill jag veta tips på transporter med maxlast på ca 750 kg.

Jag har själv en Brenderup från 89, den får bara lasta 690kg så de är nog inte aktuella. däremot brukar Kylinge från sent 90-tal början på 90 ha hög lastvikt, tror att en kompis till mig har en 92:a enaxlad 1300kg som får lasta 760kg:)

Jag har en boj stabilo -96, den väger 1500 och får lasta 760 kg. Vi gav 10 000 för den, men fick byta golvet och el. Är dock ganska ovanliga, har inte sett många annonser. Tror att det ligger någon ute nu en blå enkelaxlad.

Jo visst har det med saken, men det var inte det som var det viktiga för mig just nu ;).
Men jag får dra 1600 med min bil med BE kort.

Det lät som ett riktigt kap för 10 000.
Har bytt golv på den jag har nu, målat om den invändigt och bytt bromsbelägg och vajer. Tycker det är lite kul att renovera upp dom.
Men förra hästen var en aning tunnare, och den jag har nu väger för mycket :cry:
Gillar min transport, men måste nog ta och leta efter en annan.

Min brenderupboggie från -87 (med sadelkammare) får lasta 750kg (totalvikt 1450kg)

Ja jag har sett någon Kylinge transport som har haft lite mer lastkapacitet.
Det kan vara intressant.

Jag har en äldre kyllinge med lastvikt på 720 kg. Enkelaxlad och en totalvikt på 1370 om jag inte minns helt fel.
Har dock varit tvungen att fixa till lite saker på den, har sen jag köpte den för två år sen (för 18000 kr) bytt frontutlastningen och axeln. Golvet var nytt när jag köpte den.

/B

Vi har en Dalavagn från -95. Det är en boggie och har totalvikt på 1500 kg och lastvikt på 800 kg.

Jag har en Ume -87 enkelaxlad som får lasta 850 kg (väger enligt registreringsbeviset 550kg och har således en totalvikt på 1400).

Många av de äldre släpen har en hög lastvikt, vid köp av äldre släp kolla upp släpet noga så det inte blir obehagliga överraskningar.

Jo jag vet.
Som sagt, har ett äldre idag och har även renoverat upp det.

Körde ett Umesläp idag, boggie med sadelkammare. Riktigt trevlig och bra att dra.
Men utanför min budget tyvärr :p

tyvärr är det många gånger så att de släpen man verkligen vill kostar väldigt mycket pengar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur